Educational interpreting and the inclusive and bilingual policies

educational counteractions of/with the deaf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID25905

Keywords:

Educational interpreter, Bilingual education for the deaf, Libras, Counteraction

Abstract

This article shares some results on the bilingual education of the deaf and the role of the educational interpreter (IE) in the early years, raised in a master's research conducted in a postgraduate program in special education (PPGEEs). We analyzed the transposition of the truth speeches about the education of the deaf and their implications for effective daily practices by IE professionals. It was a descriptive research, case study, with a qualitative approach. The data were marked out by Deaf Studies and by the philosophies of difference in Michel Foucault. We found that the daily practices of IE still reflect a very complex inclusive educational paradox: there are practices that point in the direction of an education for / with deaf people, therefore, aligned with deaf resistance and at other times we see practices aimed at education for the deaf, based on the logic of the listening subject, linked to the normative-corrective-pathological character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Cristina Bonfim, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da Universidade Federal de São Carlos. É integrante do Grupo de Pesquisa em Educação de Surdos, Subjetividades e Diferenças – GPESDi (UFSCar/São Carlos).

Vanessa Regina de Oliveira Martins, Universidade Federal de São Carlos

Prof.ª da Universidade Federal de São Carlos  e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial (UFSCar/São Carlos). É integrante do Grupo de Pesquisa em Educação de Surdos, Subjetividades e Diferenças – GPESDi (UFSCar/São Carlos).

References

ALMEIDA, Júlia Caroline de Araújo; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Heterotopia pedagógica como lugar de aparição das singularidades na educação. Educação Temática Digital, Campinas, v. 2, n. 3, p. 695-717, jul./set. 2019.

ANDREIS-WITKOSKI, Silvia. A problemática das políticas públicas educacionais na área da educação bilíngue de surdos. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 24, n. 2, p. 86-100, maio/ago. 2013.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação: sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outra providencias. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 9 set. 2021.

BRASIL. Decreto nº 5626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2.000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/CNE, 2008.

BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência: Lei Brasileira de Inclusão nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 set. 2021.

CAMPELLO, Ana Regina. Aspectos da visualidade na educação de surdos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

CAMPELLO, Ana Regina; REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Em defesa da escola bilíngue para surdos:a história de lutas do movimento surdo brasileiro. Educar em Revista, Curitiba, n. 2, p. 71-92, 2014. (Edição Especial).

CAROLINA. Entrevista. Rio Claro (São Paulo), 13 ago. 2019.

CARVALHO, Alexandre Filordi de; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Anunciação e insurreição da diferença surda: contra-ações na biopolítica da educação bilíngue, Childhood & Philosophy, v. 12, n. 24, p. 391-415, maio-ago. 2016.

CONCEIÇÃO, Bianca Salles. Produções discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

DELIBERAÇÃO COMERC nº 01de 25 de agosto de 2015. Dispõe sobre o atendimento dos alunos Público-alvo da Educação Especial (PAEE) nas Unidades Educacionais da Rede Municipal de Ensino de Rio Claro.

FERNANDES, Elaine Andrade Peres. Políticas públicas da educação de surdos no século XXI: análise de documentos federais, estaduais e municipais. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2019.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Tradução Raquel Ramalhete. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. Outros espaços. In: Ditos e escritos III ? Estética: Literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collége de France (1982 -1984). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes. 2010.

GALLO, Silvio Donizetti de Oliveira. Em torno de uma educação menor: variáveis e variações. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 36, 2013. [...] Anais. Goiânia: Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação, 2013.

GALLO, Silvio Donizetti de Oliveira. Políticas da diferença e políticas públicas em educação no Brasil. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 63, p. 1497-1523, set./dez. 2017.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IBGE ? Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico. Rio Claro (São Paulo). Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos; CAETANO, Juliana Fonseca. Estratégias metodológicas para o ensino de alunos surdos. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa; SANTOS, Lara Ferreira. Língua brasileira de sinais – Libras: Uma introdução. São Carlos: Edufscar/SEaD, 2011.

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira (org.). Escola e diferença: caminhos para a educação bilíngue de surdos. São Carlos: Edufscar, 2016.

LODI, Ana Claudia Balieiro. Educação bilíngue para surdos e inclusão segundo a Política Nacional de Educação Especial e o Decreto nº 5.626/2005. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, p. 49-63, 2013.

LOPES, Maura Corcini. Surdez e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Educação de surdos no paradoxo da inclusão com intérprete de língua de sinais: relações de poder e (re)criações do sujeito. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2008.

MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Posição-mestre: desdobramentos foucaultianos sobre a relação de ensino do intérprete de língua de sinais educacional. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Educação inclusiva bilíngue para surdos: problematizações acerca das políticas educacionais e linguísticas. Revista de Educação, Campinas, v. 21, n. 2, p.163-178, maio/ago. 2016.

MORAIS, Mariana Peres de. Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) ? Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.

MORICONI, Lucimara Valdambrini. Interações das crianças surdas no contexto escolar: panorama de diferentes perspectivas na educação. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

PAGNI, Pedro Angelo.; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira. Corpo e expressividade como marcas constitutivas da diferença ou do ethos surdo. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019.

PAOLA. Entrevista. Rio Claro (São Paulo), 30 set. 2019.

PELUSO, Leonardo; LODI, Ana Claudia Balieiro. La experiencia visual de los sordos. Consideranciones políticas, linguísticas y epistemológicas. Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 78, p. 59-81, set./dez. 2015.

RIO CLARO. Projeto Político Pedagógico. Escola Municipal Armando Grisi. Rio Claro 2015/2018. (Arquivo Particular da Unidade Educacional).

SOFIATO, Cássia Geciauskas; CARVALHO, Paulo Vaz de; COELHO, Orquídea. A educação de surdos no Brasil no século XIX e o legado dos países europeus. Revista Educação em Questão, v. 59, n. 59, jan./mar. 2021.

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 947-963, out. 2007. (Edição Especial).

WITCHS, Pedro Henrique; LOPES, Maura Corcini. Surdez como matriz de experiência. Revista Espaço, Rio de Janeiro, n. 43. jan./jun. 2015.

Published

23-09-2021

How to Cite

Bonfim, T. C., & de Oliveira Martins, V. R. . (2021). Educational interpreting and the inclusive and bilingual policies: educational counteractions of/with the deaf. Journal Education in Question, 59(61). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID25905