Challenges for curricular transversalization of Environmental Education in Religious Education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID26198Keywords:
Challenges, Transversality, Environmental education, Religious education.Abstract
This article is the result of a research conducted in the context of the Municipal Education Network of the city of Curitiba (PR-Brazil). This paper aimed to describe the challenges pointed out by a group of teachers for the insertion of Environmental Education (EE) in the knowledge of Religious Education (RE) through curriculum transversalization. The study is anchored in a qualitative approach, using semi-structured interviews. As theoretical support, we used studies from the field of EE: Trevisol (2003), Sauvé (2005), Viana e Oliveira (2006), Meira (2009) e Torales-Campos (2015) and RE Brasil (1996; 2017) e Freitas (2018). We found from the participants' reports that there are several factors that limit teachers' actions. These factors compose, with different degrees of impact, a complex set of challenges to be overcome so that the practices of Environmental Education are enhanced in the curricular component of Religious Education.
Downloads
References
AGUILAR, Olivia; KRASNY, Marianne. Using the communities of practice framework to examine an after school environmental education program for Hispanic youth. Environmental Education Research, Londres, v. 17, n. 2, p. 217-233, 2011.
ALKIMIN, Gilberto Dias de; DORNFELD, Carolina Buso. A Educação Ambiental no Ensino Médio do município de Ilha de Solteira (SP): a visão dos coordenadores pedagógicos. Revista Educação Ambiental em Ação, São Paulo, v. XVIII, n. 70, p. 1-13, mar./maio 2020.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução a teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da educação Nacional. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília: DF, 23 de dezembro de 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 15 de março de 2021.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 09 de março de 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 de março de 2021.
BRASIL. Temas contemporâneos transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 09 de março de 2021.
CARVALHO, Andréa Macedônio de. Educação Ambiental: análise de uma proposta interinstitucional de formação continuada de professoras da rede Municipal de Ensino de Curitiba/ PR. 2019. 219f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Ensino Religioso no Estado Laico um desafio para o Ensino Fundamental: orientações para o trabalho nas escolas públicas municipais de Curitiba, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Eliane Maura Littig Milhomem de. Bem-me-quer, malmequer: um estudo sobre a presença do ensino religioso na Base Nacional Comum Curricular. 2018. 237 f. Tese. (Doutorado em Ciências da Religião) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2018.
MEIRA, Pablo Ángel. Outra lectura da historia da Educación Ambiental e algún apuntamento sobre a crise do presente, AmbientalMente Sustentable, Coruña, v. 4, n. 8, p. 6-43, 2009.
MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários a educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F. da silva e Jeanne Sawaia. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2011.
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NEVES, Juliana Pereira; TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Desafios para a inserção da educação ambiental na escola: em questão a carência formativa do professor a partir de duas pesquisas diagnósticas. In: TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos; MAIA, Jorge Sobral da Silva (org.). Educação Ambiental a várias mãos: educação escolar, currículo e políticas públicas. 1. ed. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014.
PEREIRA SOBRINHO, Osleane Patricia Gonçalves; ZANON, Angela Maria. Dos sentidos à abordagem integradora da Educação Ambiental no contexto formal do Ensino. Ambiente & Educação, Rio Grande, v. 21, n. 1, p. 94-110, 2016. (Dossiê Temático Fundamentos da Educação Ambiental).
PRESTINI, Sirlene Aparecida Matos Martins. Transversalidade e Temas Transversais na formação inicial do professor de Matemática. 2005. 89 f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2005.
P1. Entrevista. Curitiba (Paraná), 18 mar. 2020.
P2. Entrevista. Curitiba (Paraná), 21 mar. 2020.
P3. Entrevista. Curitiba (Paraná), 27 mar. 2020.
P4. Entrevista. Curitiba (Paraná), 30 mar. 2020.
P5. Entrevista. Curitiba (Paraná), 01 abr. 2020.
P6. Entrevista. Curitiba (Paraná), 2 abr. 2020.
RODRIGUES, Daniela Gureski. A formação continuada do professor da Educação Infantil em Educação Ambiental. 2018. 158f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2018.
SÁ, Ricardo Antunes; CARNEIRO, Sonia Marchioratto; LUZ, Araci Asinelli. A escola e os sete saberes: reflexões para avanços inovadores no processo educativo. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 39, p. 159-169, 24 jun. 2013.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura (org.). Educação Ambiental: pesquisas e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.
STEVENSON, Robert. Schooling and environmental/sustainability education: from discourses of policy and practice to discourses of professional learning. Environmental Education Research, Londres, v. 13, n. 2, p. 265-285, 2007.
VIANA, Pedrina Alves Moreira Oliveira; OLIVEIRA, José Everaldo. A inclusão do Tema Meio Ambiente nos currículos escolares. REMEA – Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 16, p. 1-17, jan./jul. 2006.
TORALES-CAMPOS, Marília Andrade. A formação de educadores ambientais e o papel dos sistemas de ensino para a construção de sociedades sustentáveis. REMEA – Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 32, n. 2, p. 266-282, jul./dez. 2015. (Seção Especial: XV Encontro Paranaense de Educação Ambiental- EPEA).
TREVISOL, Joviles Vitório. A educação em uma sociedade de risco: tarefas e desafios na construção da sustentabilidade. Joaçaba: UNOESC, 2003.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.