The elderly as a social individual in education
for the right to have a voice, a turn and a place
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26508Keywords:
Elderly, Youth and Adult Education, Right to education, Lifelong learning.Abstract
The phenomenon of prolonging the vital stage of individuals results from policies to expand rights and improve quality of life standards, in a significant part of the planet, bringing the challenge of serving the elderly population in the spheres of the educational system. However, the Brazilian educational legislation reflects the marginalization and invisibility of the elderly population, despite its presence in the EJA modality and its growth as a demand for rights in the social and economic spheres. The aim of this article is to discuss the reframing of the school space operated by elderly subjects who propose to resume their studies, enrolling in the EJA modality, in a public school in the municipal network of Natal-RN. Based on the dialogue with their life stories, we analyzed the set of meanings brought by these subjects, pointing to the school as a place to repair the denial of the right to education when infants and welcoming their needs for socialization, sharing experiences and learning.
Downloads
References
AGÊNCIA IBGE Notícias. Expectativa de vida dos brasileiros aumenta para 76,3 anos em 2018. [S.l.]. 2019. Disponível em: https://agenciade noticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/ noticias/26103-expectativa-de-vida-dos-brasileiros-aumenta-para-76-3-anos-em-2018. Acesso em: 26 nov. 2019.
ALONSO, Fábio Roberto Bárbolo. Envelhecendo com dignidade: o Direito dos Idosos como o Caminho para a Construção de uma Sociedade para Todas as Idades. 2005. 172f. Dissertação (Mestrado em Ciências Jurídicas e Sociais) ? Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.
ALVES, José Eustáquio Diniz. O Envelhecimento populacional segundo as novas projeções do IBGE. EcoDebate, [S.l.] 2018. Disponível em: www.ecodebate.com.br. Acesso em: 13 abr. 2020.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
ARROYO, Miguel Gonzalez. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA – itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
ASSY, Bethania. A dignidade dos invisíveis – invisibilidade social, reconhecimento e direitos humanos. In: SILVEIRA, Gustavo (org.). Teoria e filosofia do direito. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2015.
AVANCINI, Marta. Número de idosos matriculados em cursos de graduação aumenta 46,3%. Revista Ensino Superior, Campinas. [S.l.]. 2019. Disponível em: https://revistaensinosuperior.com.br/idosos-ensino-superior/. Acesso em: 13 abr. 2020.
BARROS-OLIVEIRA, José. Educação das pessoas idosas. Psicologia, Educação e Cultura, Vila Nova de Gaia, v. 10, n. 2, p. 267-309, dez. 2006.
BEAUVOIR, Simone de. A velhice. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º. de outubro de 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCivil_03/leis/2003/L10.741.htm. Acesso em: 8 jan. 2019.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD Contínua Mensal. 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/ sociais/populacao/9171-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-mensal.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 22 nov. 2019.
BRASIL. Lei nº 8.842, de 4 de janeiro de 1994. Dispõe sobre a Política Nacional do Idoso, cria o Conselho Nacional do Idoso e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, p. 77, 5 jan.1994. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8842.htm. Acesso em: 23 nov. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 11, de 10 de maio de 2000. Assunto: diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Diário Oficial da União, Brasília, 9 jun. 2000. Disponível em: portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso em: 24 nov. 2019.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, 1994.
BRIOSCHI, Lucila Reis, TRIGO, Maria Helena Bueno. Relatos de vida em ciências sociais: considerações metodológicas. Ciência e Cultura, Campinas, v. 39, n. 7, p. 631-637, jul. 1987.
BRUNER, Jerome. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
DOLL, Johannes. Educação e Envelhecimento: desafios no mundo contemporâneo. In: ANICA, Aurízia; FRAGOSO, António; RIBEIRO, Carlos; SOUSA, Carolina de (coord.). Envelhecimento ativo e educação. Algarve: Universidade do Algarve, 2014.
FÁTIMA. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 9 maio. 2019.
FREIRE, Paulo. Política e educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
GLAT, Rosana. Somos iguais a vocês: depoimentos de mulheres com deficiência mental. Rio de Janeiro: Agir, 1989.
GONÇALVES, Cidália Domingues. Envelhecimento bem-sucedido, envelhecimento produtivo e envelhecimento ativo: reflexões. Estudos interdisciplinares sobre o envelhecimento, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 645-657, 2015.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
HONNETH, Axell. A Luta por reconhecimento – A gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2003.
JOSÉ. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 9 maio. 2019.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 63, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.
JÚLIA, Tomás. Invisibilidade social, uma construção teórica. Universidade do Minho, Colóquio “Crise das Socializações”, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Julia_Tomas/publication/228333133_A_invisibilidade_social_uma_construcao_teorica/links/0fcfd4ff9604f657c0000000.pdf. Acesso em: 22 jan. 2020.
MARIA. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 9 maio. 2019.
MARQUES, Denise Travassos; PACHANE, Graziela Giusti. Formação de educadores: uma perspectiva de educação de idosos em programas de EJA. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 475-490, maio/ago. 2010.
MARQUES, Denise Travassos; PACHANE, Graziela Giusti. A pesquisa sobre o idoso no Brasil: diferentes abordagens sobre educação nas teses e dissertações (de 2000 a 2009). Acta Scientiarum Education. Maringá, v. 35, n. 1, p. 79-87, jan./jun. 2013.
OLIVEIRA, Marta Khol. Ciclos de vida: algumas questões sobre a psicologia do adulto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, 2004.
OSÓRIO, Agustín Requejo. Os idosos na sociedade actual. In: OSÓRIO, Agustín Requejo; PINTO, Fernando Cabral (org.). As pessoas idosas: contexto social e intervenção educativa. Lisboa: Instituto Piaget, 2007.
PEDRO. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 4 junho. 2019.
PEREIRA, Jacqueline Mary Monteiro. A escola do riso e do esquecimento: Idosos na educação de jovens e adultos. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 16, n. 2, p. 11-38, set. 2011/fev. 2012.
PIAGET, Jean. Biologia e conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1973.
SANTOS, Silvana Sidney Costa. Concepções teórico-filosóficas sobre envelhecimento, velhice, idoso e enfermagem gerontogeriátrica. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 63, n. 6, p. 1035-1039, nov./dez. 2010.
SCORALICK-LEMPKE, Natália Nunes; BARBOSA, Altemir José Gonçalves. Educação e envelhecimento: contribuições da perspectiva Life-Span. Estudos de Psicologia, Campinas, n. 29, p. 647-655, out./dez. 2012.
SIMÕES, António. Alguns mitos respeitantes ao idoso. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 24, p. 109-121, 1990.
SOARES, Magda Becker. Metamemória-memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez, 1990.
SPÍDOLA, Thelma; SANTOS, Rosângela da Silva. Trabalhando com a história de vida: percalços de uma pesquisa (dora?). Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 119-126, jun. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.