Entre um “currículo-obsceno” e um “currículo-louco”

composições de um “currículo-menor”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26701

Keywords:

Curriculum, Serial Narratives, Gender, Sexuality

Abstract

The article focuses on the curriculum of serial narratives in their two expressions: a "major curriculum", constituted by molar lines which presents a system of reference by which binary forms organize and produce us as serialized subjects; and a "minor curriculum", which triggering laughter and happy passions, composes a trace of lines of flight capable of deterritorializing the "major curriculum" and the modeling of subjectivity. The argument is that in the curriculum of serial narratives it is possible to go beyond normative conventions and to establish an opening for the constitution of other ways of life, despite the lines of force of conformity in certain strata. When mapping two serial narratives, we evidenced the composition of an “obscene-curriculum”, referring to “Fleabag” TV show, and a “crazy-curriculum”, regarding “Crazy Ex-Girlfriend” TV show. We concluded that in the “minor curriculum”, the love and the laughter are vectors for the disaggregation of the “major curriculum” of serial narratives and are capable of splitting the strata and inaugurating minors and creative existences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evanilson Gurgel, Universidade Federal da Bahia

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia. É integrante do Grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

Marlécio Maknamara, Universidade Federal da Paraíba

Prof. Dr. da Universidade Federal da Paraíba e do Programa de Pós-Graduação em Educação. É integrante do Grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

Silvia Chaves, Universidade Federal do Pará

Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Pará e do Programa de Pós-Graduação em Educação de Ciências e Matemáticas. É integrante do Grupo de Pesquisa Cultura e Subjetividade na Educação em Ciências/CNPq.

References

BERGSON, Henri. O riso – ensaio sobre a significação da comicidade. Tradução Nathanael Caixeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas. Tradução Fernanda Siqueira Miguens. São Paulo: Civilização Brasileira, 2018.

CARNEIRO, Gláucia. Currículo das errâncias com a pedagogia da hesitação: corpo, cidade e artivismos. 2020, 159f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2020.

CARNEIRO, Gláucia; PARAÍSO, Marlucy. Cartografia para pesquisar currículos: um exercício ativo e experimental sobre um território em constante transformação. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 1003-1024, set./dez. 2018.

CASTELLANO, Mayka. COSTA, Luiza. “Esse é um termo sexista!”: o feminismo irônico da série televisiva Crazy Ex-Girlfriend. Revista GEMInIS, Santa Catarina, v. 12, n. 1, p. 247-274, jan./abr. 2021.

CORAZZA, Sandra. Contribuições de Deleuze e Guattari para as pesquisas em educação. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 5, n. 8, p. 1-19, mar./ago. 2012.

CORAZZA, Sandra. O docente da diferença. Periferia, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 91-110, jan./jun. 2009.

DE LAURETIS, Teresa. A tecnologia de gênero. In: DE HOLLANDA, Heloisa Buarque (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

DELEUZE, Gilles. Pensamento Nômade. In: MARTON, Scarlett (Org.). Nietzsche hoje? Colóquio de Cerisy. Tradução Milton Nascimento e Sônia S. Goldberg. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 56-76.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 4. Tradução Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Tradução Cíntia Vieira da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. Tradução Márcia Bechara. São Paulo: n-1 edições, 2016.

DUARTE, Larissa Costa. “A AIDS tem um rosto de mulher”: discursos sobre o corpo e a feminização da epidemia. 2018, 223f. (Tese de Doutorado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018.

ELLSWORTH, Elisabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

GALLO, Silvio. Deleuze & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Record, 1996.

HARAWAY, Donna. Manifesto Ciborgue: Ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Império. Tradução Berilo Vargas. Rio de Janeiro: Record, 2001.

JAGGER, Gill. Judith Butler: sexual politics, social change and the power of performative. Nova York: Routledge, 2008.

NEGRI, Antonio. De volta: abecedário biopolítico. Tradução Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2006.

PRECIADO, Paul Beatriz. Multidões queer: notas para uma política da “anormalidade”. Revista Estudos Feministas, Santa Catarina, v. 19, n. 1, p. 11-20, jan./abr. 2011.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

WOOLF, Virginia. O valor do riso e outros ensaios. Tradução Leonardo Fróes. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

27-12-2021

How to Cite

Gurgel, E. . ., Maknamara, M., & Chaves, S. (2021). Entre um “currículo-obsceno” e um “currículo-louco”: composições de um “currículo-menor” . Journal Education in Question, 59(62). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26701