Research in initial teacher education:

a dynamic balance between the desirable and the possible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26937

Keywords:

Education Policies. Teacher Education. Teacher Professional Knowledge. Action- Research.

Abstract

The article questions the role of research in the initial training of educators and teachers in Portugal, analyzing its main perspectives and trends. Reflecting on the nature of professional teaching knowledge, we highlight some of the dimensions that should integrate a desirable profile, defending the (re) valuation of research in initial training. The empirical work focuses on the analysis and critical assessment of a research device developed within the scope of a Portuguese public higher education, which defends action research as a privileged research and training strategy for future education professionals. We identified the potential of this approach, as well as the institutional, pedagogical and epistemological tensions that ensued. In conclusion, we reinforce the need to give space and voice to research in teacher training, which requires the search for a balance, always dynamic and unstable, between the desirable and the possible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Luisa Oliveira Pires, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal

Prof.ª Dr.ª da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal (Portugal) e Coordenadora da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal. É investigadora no CIES-IPS e no CICS. NOVA (Portugal).

References

ALARCÃO, Isabel. Professor investigador: que sentido? Que formação? Cadernos de Formação de Professores, Aveiro, n. 1, p. 21-30, 2001.

AMADO, João; CARDOSO, Ana Paula. A investigação-acção e suas Modalidades. In: AMADO, João (coord.). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.

AMBRÓSIO, Teresa. Educação e desenvolvimento, contributo para uma mudança reflexiva da educação. Monte da Caparica: UIED, FCT-UNL, 2001.

ANTUNES, Fátima. Globalização, europeização e especificidade educativa portuguesa: a estruturação global de uma inovação nacional. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 70, p. 101-125, dez. 2004.

BALL, Stephen. Directrizes Políticas Globais e Relações Políticas Globais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v. 2, n. 2, p.96-116, jul./dez. 2001.

BENAVENTE, Ana Maria; COSTA, António Firmino; MACHADO, Fernando Luís. Práticas de mudança e de investigação – conhecimento e intervenção na escola primária. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 29, p. 55-80, fev.1990.

BERA-BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION. Research and the teaching profession: Building the capacity for a self-improving education system, 2014. UK. Disponível em: https://www.bera.ac.uk/wp-content/uploads/2013/12/BERA-RSA-Research-Teaching-Profession-FULL-REPORT-for-web.pdf?noredirect=1. Acesso em: 27 jun. 2018.

BOYD, Pete; ALLAN, Simon; REALLE, Paolo. Being a teacher educator: pedagogy, scholarship and identity of lecturers in further education workplace contexts. London, BERA conference, 2010. Disponível em: https://insight.cumbria.ac.uk/id/eprint/5711//Boyd%20Allan%20Reale%202010%20teacher%20educators%20in%20FE.pdf. Acesso em: 22 dez. 2021

CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Becoming critical: education, knowledge and action research. London and Philadelphia: The Palmer Press, 1986.

DALE, Roger. Globalization and education: demonstrating a “common world educational culture” or locating a “globally structured educational agenda”? Educational Theory, Illinois, n. 4, 50-54, p. 427-448, 2000.

ESTEVES, Manuela. A investigação como estratégia de formação de professores: perspectivas e realidades. Máthesis, Lisboa, v. 10, p. 217-233, 2001.

ESTUDANTE A.A.M. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2021.

ESTUDANTE A.C. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2020.

ESTUDANTE C.S. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2021.

ESTUDANTE F. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2020.

ESTUDANTE M.C. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2021.

ESTUDANTE M.L. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2021.

ESTUDANTE M.V. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2021.

ESTUDANTE N.T. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2021.

ESTUDANTE T. Balanço escrito individual. Portugal (Setúbal), jan. 2020.

FLORES, Maria Assunção. Algumas reflexões em torno da formação incial de professores. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 182-188, set./dez. 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARTINS, Isabel. Políticas públicas e formação de professores em educação CTS. Uni-pluri/versidad, Antioquia, v. 14, n. 2, p. 50-62, 2014.

MOURAZ, Ana; LEITE, Carlinda; FERNANDES, Preciosa. A formação inicial de professores em Portugal decorrente do processo de Bolonha: uma análise a partir do “olhar” de professores e de estudantes. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 46-2, p.189-209, 2012.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p.1106-1133, out./dez. 2017.

NÓVOA, António. Prefácio. In: ALVES, Mariana; GOMES, Elisabete; DOMINGOS, António; MATOS, José (Editores) Investigação, educação e desenvolvimento. Revisitar o pensamento de Teresa Ambrósio. Lisboa: Editora Colibri, 2018.

OCDE. Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OCDE Publishers, 2005.

OCDE. Effective teacher policies. Insights from PISA. OCDE Publishers, 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.1787/9789264301603-4-en

PIRES, Ana. A Investigação na Formação de Educadores e Professores. Contributos para (re)pensar as práticas de formação inicial. In ALVES, Mariana; GOMES, Elisabete; DOMINGOS, António; MATOS, José (Editores) Investigação, educação e desenvolvimento. Revisitar o pensamento de Teresa Ambrósio. Lisboa: Editora Colibri, 2018.

PIRES, Ana; PINHEIRO, Augusto. A Investigação como eixo estruturante da formação de Educadoras de Infância. Medi@ções, Setúbal, n. 6, v. 2, p. 20-34, 2018.

PIRES, Ana; PINHEIRO, Augusto. Programa da Unidade Curricular de Seminário de Investigação Educacional. ESE-IPS, Setúbal, 2008.

PIRES, Ana; PINHEIRO, Augusto, Programas das Unidades Curriculares de Seminário de Investigação e Projeto I e II. ESE-IPS, Setúbal, 2016.

SCHON, Donald. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

SANCHES, Isabel. Compreender, agir, mudar, incluir. Da investigação-acção à educação inclusiva, Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 5, p. 127-142, 2005.

SÁ-CHAVES, Idália. A construção do conhecimento pela análise reflexiva da práxis. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian e FCT, 2002.

SÁ-CHAVES, Idália. Formação de professores: vinte anos sem Donald Schön: o que fica das vidas que passam? In: ALEXANDRE NETO; FORTUNATO, Ivan. Vinte anos sem Donald Schön. O que aconteceu com o professor-reflexivo? São Paulo: Edições Hipótese, 2017.

SILVA, Maria Isabel. Prática educativa, teoria e investigação. Interações, Santarém, n. 27, p. 283-304, 2013.

VIEIRA, Flávia; SILVA, José Luis; VILAÇA, Teresa; PARENTE, Cristina; VIEIRA, Fátima; ALMEIDA, Maria Judite; PEREIRA, Íris; SOLÉ, Glória; VARELA, Paulo; GOMES, Alexandra; SILVA, António. O papel da investigação na prática pedagógica dos mestrados em ensino. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 12, 2013, Braga. Atas [...]. Braga: CIED ? Instituto de Educação da Universidade do Minho, 2013.

ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação – Revista do Centro de Educação UFSM, Santa Maria, v. 5, n. 3, p. 479-503, dez. 2010.

Published

27-12-2021

How to Cite

Oliveira Pires, A. L. (2021). Research in initial teacher education: : a dynamic balance between the desirable and the possible. Journal Education in Question, 59(62). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26937