Social representations about the future of peripheral young people and their contributions to socio-educational practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID27188

Keywords:

Social representations, Peripheral youth, Socio-educational practices.

Abstract

This qualitative approach study was carried out in the context of the Subúrbio Ferroviário of Salvador/Bahia. The objective was to investigate how the social representations of young people from the periphery, built on the future, contribute with images that guide socio-educational practices. Supported by the ideas of Moscovici (1978); Jodelet (2001); Durand (1995; 2011; 2002) and Corbin (1995) understand that the constructs of the imaginary as “imagined matter”, emerge representational elements that imply in everyday social practices carried out in the spaces experienced. We applied semi-structured interviews and the AT-9 protocol to the three young people from the Platform Cultural Center, and we analyzed the data according to the precepts of the Argumentative Strategy Model. The results revealed images of possibilities and expectations for the future, whose awareness of social reality is present in socio-educational practices.

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Author Biographies

Natanael Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia

Prof. Dr. da Universidade do Estado da Bahia e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. É Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES).

Walter Von Czékus Garrido, Universidade do Estado da Bahia

Prof. Dr. da Universidade do Estado da Bahia e do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. É vice-líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES).

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Published

30-03-2022

How to Cite

Bomfim, N. R., & Von Czékus Garrido, W. (2022). Social representations about the future of peripheral young people and their contributions to socio-educational practices. Journal Education in Question, 60(63). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID27188