Pedagogical literature and childhood schooling
knowledge authorized in and from Paraíba’s education (1932-1942)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID27343Keywords:
Pedagogical literature, Childhood education, Authorized knowledge, Revista do Ensino (Teaching Magazine).Abstract
In the state of Paraíba, from the 1920s onwards, the ideas of Escola Nova were circulated. Among the measures of school renewal, the Primary Education Directorate created the “Revista do Ensino” (1932-1942). Based on the above, the objective is to reflect the knowledge related to teacher training and childhood education in Paraíba, in order to understand the purpose of the political-pedagogical ideals of Escola Nova in Paraíba. Therefore, the theoretical-methodological approach is associated with the notions of school form and mode of socialization (VINCENT; LAHIRE; THIN, 2001). As documental sources, the work includes an examination of the Conferences that make up the Pedagogical Weeks and other school writings published in and by the Revista do Ensino. The analytical treatment of categories, in turn, is guided by content analysis (BARDIN, 1977). Once these procedures were done, it can be concluded that the New School ideology in Paraíba aimed at building a new educator for a new education, and, especially, a new man for a new society.
Downloads
References
ANISIO, Pedro. Educação econômica. Revista Era Nova, Parahyba do Norte, ano I, n. 9, s/p, ago. 1921.
AZEVEDO, Meryglaucia Silva. A educação da infância: uma leitura na revista do ensino da Paraíba (1932-1934). In: RODRIGUES, Melânia Mendonça; LIMA, Niédja Maria Ferreira de; SILVA, Vívia de Melo (org.). Leituras sobre a revista de ensino da Paraíba Campina Grande: EDUFCG, 2019 (livro eletrônico).
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.
DEWEY, John. A escola e a sociedade. A criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2002.
CAMARA, Aprígio. O Estudo da Criança. Revista Era Nova, Parahyba do Norte, ano V, n. 80, s/p, jun. 1925.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Modernidade pedagógica e modelos de formação docente. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 111-120, 2000.
PARAHYBA DO NORTE. Decreto nº 287, de 18 de maio de 1932. Cria a Revista do Ensino. Órgão da Diretoria do Ensino Primário do Estado. João Pessoa: Impressa Oficial: 1932.
HAMAIDE, Amélie. O método Decroly. Prefácio Édouard Claparède. Tradução Alcina Tavares Guerra. 2. ed. aum. P. Briguiet & C.ª – Editores: Rio de Janeiro, 1934.
FERNANDES, Hercília Maria. Aprender e apreender no Jardim-Escola (Caicó, Rio Grande do Norte, 1960-1993). 2018, 367f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2018.
FERNANDES, Hercília Maria. Literatura pedagógica e escolarização da infância: os modos de ensinar e educar da “caixa de utensílios”. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, 10, Pau dos Ferros, Rio Grande do Norte, 2019. Anais [...]. Pau dos Ferros: Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN), 2019a, Online.
FERNANDES, Hercília Maria. Literatura pedagógica e escolarização da infância: os modos de ensinar e educar da “ciência da biblioteca”. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, 10, Pau dos Ferros, Rio Grande do Norte, 2019. Anais [...]. Pau dos Ferros: Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN), 2019b, Online.
FERREIRA Jr., Amarilio. História da educação brasileira: da Colônia ao século XX. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
FROEBEL, Friedrich Wilhelm August. A educação do homem. Tradução Maria Helena Câmara Bastos. Passo Fundo (Rio Grande do Sul): Editora Universitária, 2001.
FROEBEL, Friedrich Wilhelm August. Pedagogics of the kindergarten. Translated by Josephine Jarvis. New York: Appleton, 1897.
LEITE, Maria. Educação pré-primária. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano X, n. 18, p. 83-86, maio./jun./jul. 1942.
LIMA, Rosângela Chrystina Fontes de. Percursos e percalços na implantação dos jardins de infância na cidade da Parahyba: uma contribuição ao estudo sobre a educação infantil (1917- 1939). In: PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira... [et al.] (org.). República: escritos da história LABORHIS. João Pessoa: Editora da UFPB, 2016.
LUCENA, Meryglaucia Silva Azevedo. “A creança é uma planta mimosa e gentil, frágil e encantadora”: um estudo sobre a revista do ensino da Paraíba (1932-1942). 2016. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
MANIFESTO DOS PIONEIROS DA EDUCAÇÃO NOVA (1932). A reconstrução educacional no Brasil – ao povo e ao governo. Revista HISTEDBR On-line: Campinas-, n. especial, p. 188-204, ago. 2006.
MELLO, José Baptista. Problemas do ensino. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano III, n. 11, p. 5-10, dez., 1934.
MELLO, José Baptista de. Evolução do ensino na Paraíba. 3. ed. João Pessoa: Secretaria da Educação e Cultura, Conselho Estadual de Educação, 1996.
MONTESSORI, Maria Tecla Artemesia. Pedagogia científica: a descoberta da criança. Tradução Aury Azélio Brunetti. São Paulo: Editora Flambuyant, 1965.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. Jardins de Infância. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano I, n. 1, p. 13-14, abr. 1932a.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. Brincar e estudar. Revista do Ensino, Pessoa: Impressa Oficial, ano I, n. 2, p. 47-48, jul. 1932b.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. Palavras da Diretora do Jardim de Infância. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano II, n. 6 e 7, p. 27-32, set. 1933.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. O Ensino do cálculo no jardim de infância. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano III, n. 8, p. 41-47, mar. 1934a.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. Uma contribuição para os Jardins da Infância. REVISTA DO ENSINO, Órgão da Diretoria do Ensino Primário. João Pessoa: Impressa Oficial, ano III, n. 11, p. 23-30, dez., 1934b.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. Curso Modelo. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano IV, n. 14, p. 15-16, dez. 1936.
MONTEIRO, Alice de Azevedo. A educação dos Párvulos e o Jardim de Infância. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano V, n. 14, p. 23-25, dez. 1937.
NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na primeira república. 2. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.
ROUSSEAU, Jean Jacques. Emílio ou da Educação. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: autores Associados, 2013.
SILVA, Vívia de Melo; RODRIGUES, Melânia Mendonça; LIMA, Niédja Maria Ferreira de. Orientações político-pedagógicas na revista do ensino da Paraíba: o escolanovismo e o estadonovismo. In: RODRIGUES, Melânia Mendonça; LIMA, Niédja Maria Ferreira de; SILVA, Vívia de Melo (org.). Leituras sobre a revista de ensino da Paraíba. Campina Grande: EDUFCG, 2019, p. 53-88. (livro eletrônico).
TEIXEIRA, Anísio Spínola. A educação pré-escolar. In: TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação para a democracia: introdução à administração educacional. 3. Ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007 (Coleção Anísio Teixeira, v. 4).
TEIXEIRA, Anísio Spínola. As diretrizes da Escola Nova. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano I, n. 3, p. 5-26, set., 1932.
VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 9-47, jun. 2001.
VIANA Jr., Manuel. A escola antiga e a escola nova. Revista do Ensino, João Pessoa: Impressa Oficial, ano III, n. 8, p. 55-59, mar., 1934.
VIEIRA, Anne Caroliny Rufino Soares; GOMES, Cristina da Silva; FERNANDES, Hercília Maria. Criança, infância e escola na Revista do Ensino (Paraíba, 1932-1942): saberes autorizados da "caixa de utensílios" e da "ciência da biblioteca". In: JOCA, Alexandre Martins; SOUSA, Kássia Mota de; GUIDOTTI, Viviane (org.). A pesquisa na graduação: reflexões, experiências e saberes do(dis)cente. 1 ed. Cajazeiras: Edições AINPGP, 2020, (v. 1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.