Reminiscences of the first master of d. Pedro II: Mariana Carlota de Verna
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID28494Keywords:
Mariana Carlota de Verna. Governess. D. Pedro II. Brazil Empire.Abstract
The study addresses the trajectory of Mariana Carlota de Verna as the first teacher of d. Pedro II, and what led her, later, to receive the title of Countess of Belmonte. The main objective is to highlight the circumstances in which she assumed the position of governess of the heir to the throne of Brazil and some of the difficulties she faced to remain in it until the sovereign's majority. On a more specific level, mentions of her in the periodicals of the time were sought, analyzing how she was seen and portrayed in the nineteenth century society of the Second Reign. The methodological procedures refer to a historical and essentially documentary research, whose sources were, to a large extent, consulted in the Personal Archive of the Countess's descendant, in addition to being collected in periodicals from the newspaper library of the National Library and in studies already carried out on her. It is concluded that Mariana Carlota de Verna had a strong influence on the emperor, although she maintained discretion in relation to her position, being considered the reference of maternal affection for d, Pedro II.
Downloads
References
A MEMORAVEL Moxinifada do dia 2, a que os Ministros deram o nome de despaxos de graças. O Republico, Rio de Janeiro, 22 dez. 1854.
A OPPOSIÇÃO e a Corôa. Diário do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 14 jul. 1847.
ABREU, Maria; TOGNOLO, William. Dou-lhe uma, dou-lhe duas e dou-lhe três. Vendido! – um estudo sobre anúncios de leilões de livros no jornal Correio Mercantil (1848-1868). Signótica, Goiânia, v. 27, n. 1, p. 199-220, jan./jun. 2015.
ALBUQUERQUE, Manoel Ignacio Cavalcanti de. A propósito da condessa de Belmonte. Anuário do Museu Imperial, Petrópolis, v. 7, p. 177-189, 1946.
ANTUNES, Vinícius Volcof. Aspectos da modernização carioca a partir do Almanak Laemmert (1902-1906). Programa de Residência em Pesquisa na Biblioteca Nacional, out. 2015. Disponível em: https://www.bn.gov.br/sites/defaut/files/documentos/producao/pesquisa/2015/aspectos-modernizacao-carioca-partir-almanak-laemmert-1902.pdf. Acesso em: 22 nov. 2021.
CALMON, Pedro. O rei filósofo: a vida de D. Pedro II. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1938.
CARVALHO, José Murilo de. D. Pedro II. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
CLAUDIO, Juliana. Discurso em deslocamento: a tradução nas páginas do Diário do Rio de Janeiro no Segundo Reinado. 2016. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
CRHONICA DIARIA. Diário do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 18 out. 1855.
CUNHA, Gilmara Rodrigues da. De dama da Corte à Condessa de Belmonte: a primeira mestra de D. Pedro II (1808-1855). 2021. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 2021.
CUNHA, Maria Teresa Santos. (Des)arquivar: arquivos pessoais e ego-documentos no tempo presente, São Paulo: Florianópolis: Rafael Copetti Editor, 2019.
DONEGÁ, Ana Laura. Folhinha e Almanaque Laemmert: pequenos formatos e altas tiragens nas publicações da tipografia universal. Revista Seta, Campinas, v. 6, 2012.
FREITAS, Sebastião Costa Teixeira de. D. Pedro II. São Paulo: Editora Três, 2001. (v. 12).
GRAHAM, Maria. Diário de uma viagem ao Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1990.
LIMA, Edna Lucia Oliveira da Cunha. Fundidora de Tipo do Século XIX Anunciantes no Almanak Laemmert. Relatório de pesquisa. Biblioteca Nacional, dez. 2006. Disponível em: https://www.bn.gov.br/producao-intelectual/documentos/fundidoras-tipo-seculo-xix-anunciantes-almanack. Acesso em: 09 nov. 2021.
LUCA, Tania Regina de. Fontes impressas. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezí (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2011.
LYRA, Heitor. História de Dom Pedro II: ascenção 1825-1870. Companhia Editora Nacional, 1977. (v. 1º).
MARIZ, Vasco. Retratos do Império: os Orléans, os Saxe-Coburgo e outras personalidades da época. Rio de Janeiro: Topbooks, 2016.
MEIRELLES, Juliana Gesuelli. A família real no Brasil: política e cotidiano (1808-1821). São Bernardo do Campo: Editora UFABC, 2015. (online).
NORTON, Luís. A Corte de Portugal no Brasil: notas, alguns documentos diplomáticos e cartas da imperatriz. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.
PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru: EDUSC, 2005.
RAFFARD, Henri. Apontamentos acerca das pessoas e cousas do Brasil. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, Rio de Janeiro, tomo LXI, 1899.
RANGEL, Alberto. A educação do príncipe. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1945.
REZZUTTI, Paulo. D. Leopoldina: a história não contada: a mulher que arquitetou a Independência do Brasil. Rio de Janeiro: LeYa, 2017b.
REZZUTTI, Paulo. Pedro II: o último imperador do Novo Mundo revelado por cartas e documentos inéditos. São Paulo: LeYa, 2019a.
RIO DE JANEIRO. Diario Novo, Recife, 23 dez. 1846.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. As barbas do imperador: D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SETÚBAL, Paulo. Ensaios Históricos. 10. ed. São Paulo. Companhia Editora Nacional, 1993.
SILVA MAIA, José Antônio da. Apontamentos de Legislação para uso dos procuradores da Coroa e Fazenda Nacional. Anuário do Museu Imperial, Petrópolis, v. 1, 1940.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. A casa e os seus mestres: a educação no Brasil de Oitocentos. Rio de Janeiro: Gryphus, 2005.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves; REZZUTTI, Paulo Marcelo. A marquesa de Santos e o gosto pelo poder: de “favorita” à militante liberal. Revista Estudos Feministas. Florianópolis v. 26, n. 2, e48809, p. 1-15, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n248809. Acesso em: 17 nov. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.