The pedagogical game and multimodal interactions in teaching
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID28790Keywords:
jogo pedagógico; interação; ensino; trabalho docente.Abstract
This article discusses the interaction between teachers and students in the classroom, which is outlined through the pedagogical game. The theme is explored based on the cut of doctoral research, which sought to identify and characterize the constitutive elements of this game, namely: the roles, the rules, the masks and the scenario/focus. The investigation data were obtained through interviews with two teachers, who work in basic education, one of Physics, from High School, and another of Geography, from Elementary School. Concerning the theoretical basis, the work is anchored in a multidisciplinary conception of interaction, mainly in the Education and Linguistics areas, and of the game, explored from references of philosophy, sociology and history. With this, the objective is to better understand the interaction from the perspective of teaching action.
Downloads
References
ALTET, Marguerite. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: Léopold Paquay, Marguerite Altet, Évelyne Charlier & Philippe Perrenoud (dir.). Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
AQUINO, Julio Groppa. Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas. São Paulo: Moderna, 2005.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992 [1929].
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1993 [1926].
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 10.ed. ver. e ampliada. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2005.
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Pulo: Ática, 2003, p. 46-81.
CECÍLIA. Entrevista. Rio Claro (São Paulo), 2019.
CELA, Jaume Y PALOU, Juli. Interacción. Cuadernos de pedagogía (254), 1997, p. 59-63.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados. Estud. av. vol.5 no.11. São Paulo, 1991. Jan./Apr.
GARFINKEL, Harold. A conception of, and experiments with, “trust” as a condition of stable concerted actions. In: Motivation and Social Interaction, Cognitive Determinants. O. J. Harvey (Ed.), New York: The Ronald Press, 1963, p. 187–238.
GAUTHIER, Clermont.; MARTINEAU, Stéphane. Imagens de sedução na pedagogia - a sedução como estratégia profissional. Educação e Sociedade, n. 66, 1999, p. 13-54.
GOFFMAN, Erving. A elaboração da face: uma análise dos elementos rituais da interação social. In.: FIGUEIRA, Sérvulo. (Org.). Psicanálise e Ciências Sociais. Trad. Jane Russo. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1980, p. 76–114.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Perspectiva: São Paulo, 1999.
KELLING, George; COLES, Catherine;. Fixing Broken Windows: Restoring Order and Reducing Crime in Our Communities, 1996. Touchstone, Simon and Schuster, New York. ISBN 0-684-83738-2.
KHISHIMOTO, Tizuko Morchida. (Org). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LAKOFF, George. & JOHNSON, Mark. Metaphors we live by, The University of Chicago, Chicago, 1980.
LARISSA. Entrevista. Rio Claro (São Paulo), 2019.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo Corrêa Barbosa; posfácio: Silviano Santiago – 6. ed. – Rio de Janeiro: José Olympio, 2000. Título original: La condition postmoderne, 2010 [1979].
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. Coleção: Experiência e Sentido.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de Textos de Comunicação. São Paulo: Cortez, 2004.
PERRENOUD. Philippe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed Ed, 2001 a, p. 135-193.
PERRENOUD. Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação. Lisboa, Dom Quixote, 1993.
PERRENOUD. Philippe. O trabalho sobre o habitus na formação de professores: análise das práticas e tomada de consciência. In: PAQUAY, Léopold; PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne. (org.) Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed, 2001 b, p. 161-184.
SCHEFFLER, Israel. A linguagem da educação. São Paulo: Saraiva, 1974.
SCHÖN, Donald. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 2000.
SILVA, Marilda. da. O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n.29, 2005, p.152-163, maio/ago.
SOUZA, Denise. Trento. Rebello. de. Entendendo um pouco mais sobre o sucesso (e fracasso) escolar: ou sobre os acordos de trabalho entre professores e alunos. In: Autoridade e autonomia na escola, São Paulo: Summus, 1999.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 3.ed. Trad. Francisco Pereira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural. (Os Pensadores), 1989 [1953].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.