Moving thoughts and creations in experimenting teachings
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n64ID28977Keywords:
Creation-research, Cartography, Disciplines, Teacher educationAbstract
The text presents the results of a research theoretically involved on the Philosophy of Difference with the purpose of analyzing the creative processes in the experiencing of teaching in two teacher education courses. The expressive effects are a cartography between the disciplines: School and Culture (Unicamp) and Biology and Culture (Federal University of Uberlândia – UFU). Cartography as a methodology of research provided the thinking as a rhizome, as interspacing in-between, in connection, and not in hierarchies. The in-between is never the decal, it is always the creation, the openness. We understand that, in the exercise of teaching, putting thought in movement is a challenge in the exercise of teaching, an exercise in which, besides the written word, images play a key role. We are also anchored ourselves in the research-creation methodology, a way of doing research that is corporeally experimental. The findings have shown that the creative act took place through paths that involved the proposition-provocation from materials coming from different arts, which provided differentiated learnings.
Downloads
References
AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues de. Diagramas para um currículo-vida. Revista Humanidades e Inovação, Tocantins, v. 8, n. 5, p. 406-420, 2020.
CUTLER, Randy Lee. Open and Wide, Figuring Digestion as Research-Creation (Provocation). In: LOVELESS, Natalie (org.). Knots and Knowings: methodologies and ecologies in research-creation. Edmonton. Alberta. Canadá: The University of Alberta Press, 2020
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs, capitalismo e esquizofrenia. Tradução Aurélio Guerra e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995. (v. 1).
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs, capitalismo e esquizofrenia. Tradução Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997. (v. 4).
DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. Tradução André Telles. São Paulo: Editora 34, 2017.
ESTEVINHO, Lucia de Fatima Dinelli. Cartas para conversar. Revista Coletiva. Recife, n. 19, 8 out. 2021. (Educação e diferenças e…).
ESTUDANTE. Chat. Campinas (São Paulo), 17 ago. 2021.
ESTUDANTES. Chat. Campinas (São Paulo), 17 ago. 2021.
ESTUDANTE. Chat. Campinas (São Paulo), 14 set. 2021.
ESTUDANTES. Chat. Campinas (São Paulo), 14 set. 2021.
ESTUDANTES. Chat. Campinas (São Paulo), 16 set. 2021.
ESTUDANTE. Chat. Campinas (São Paulo), 30 set. 2021.
ESTUDANTE. Chat. Campinas (São Paulo), 26 out. 2021.
ESTUDANTE. Notas de campo. Campinas (São Paulo), 26 out. 2021.
ESTUDANTE. Atividade avaliativa. Campinas (São Paulo), 26 out. 2021.
FALERO, José. Os supridores. São Paulo. Todavia Editora, 2020.
GRUPO PONTO DE PARTIDA. Ser Minas tão Gerais. Juiz de Fora: 2004, DVD. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gxvNXvi2BeY. Acesso em: 14 set. 2021.
MANNING, Erin. In: DIAS, Susana Oliveira; WIEDEMANN, Sebastian; AMORIM, Antonio Carlos Rodirgues de (org.) Conexões: Deleuze e cosmopolítica e ecologias radicais e nova terra e .... Campinas: ALB/ClimaCom, 2019.
MARQUES, Davina. Fita verde de experimentação. ETD − Educação Temática Digital, Campinas, v. 9, p. 278-281, out. 2008.
O ULTIMO POEMA. Direção: Mirela Kruel. Porto Alegre: Besouro filmes, 2015. (70 min.) Disponível em: https://www.vivoplay.com.br/details/movie/o-ultimo-poema-10518353. Acesso em: 16 set. de 2022.
PROFESSORA. Notas de campo. Campinas (São Paulo), 26 out. 2021.
PROFESSOR. Notas de campo. Campinas (São Paulo), 14 set. 2021.
PROFESSOR. Notas de campo. Campinas (São Paulo), 21 set. 2021.
PROFESSOR. Notas de campo. Campinas (São Paulo), 30 set. 2021.
PROFESSOR. Notas de campo. Campinas (São Paulo), 26 out. 2021.
PROFESSOR. Chat. Campinas (São Paulo), 17 ago. 2021.
PROFESSOR. Chat, Campinas (São Paulo), 16 de set. 2021.
PROFESSOR. Chat. Campinas (São Paulo), 30 set. 2021.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do Desejo. Porto Alegre: Sulina/Editora da UFRGS, 2011.
TRUMAN, Sarah E.; LOVELESS, Natalie; MANNING, Erin; MYERS, Natasha; SPRINGGAY, Stephanie. The Intimacies of Doing Research-Creation. In: LOVELESS, Natalie (org.). Knots and knowings: methodologies and ccologies in research-creation. Edmonton. Alberta. Canadá: The University of Alberta Press, 2020.
VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães. O conceito de experimentação na filosofia de Gilles Deleuze. Revista Sofia, Vitória, v. 7, p. 322-243, jul./dez. 2018.
WIEDEMANN, Sebastian. Disposições para uma ativação dos possíveis Cuidados para acolher o Azul profundo como berçário especulativo de mundos. ClimaCom, Campinas, v. 8, n. 20, p. 1-28, abr. 2021. (Coexistências e cocriações).
WISNIK, José Miguel. Pérolas aos Poucos. Maianga. 1 CD, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.