The notion of language in the Brazilian Common National Curriculum Base of High School
dialogues with Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID28991Keywords:
BNCC, Ensino Médio, Linguagem, Educação físicaAbstract
It aims to analyze the notion of language presented in the Brazilian National Common Curriculum Base for High School (BNCC-EM) and its implications on Physical Education (PE). With an exploratory-documentary methodology and a qualitative approach, the study explores BNCC-EM using the IRAMUTEQ software by analyzing the Descending Hierarchical Classification (DHC) and the similitude of the term “language”. From a lexical analysis, five categories are formed: Institutional system, Expressions and Diversity, Youth, Language Elements, and Language Codes. Data indicate that the BNCC-EM concerns a semiotic approach to language but does not conceptualize it and sometimes brings divergent elements. When looking at PE, we observe that the document focuses on the notion of body language. It concludes with the perception of a conceptual fragility of language in educational policy, and the fragmentation of its expressions to the detriment of a multiliteracy perspective.
Downloads
References
ALMEIRA, Andrea Silvânia de; LUCAS, Bianca Bissoli. Educação Física sob direção de Kunz. Conexões, Campinas, v. 8, n. 1, p. 77-99, jan./abr. 2010.
ARAÚJO, Allyson Carvalho de; SILVA, Jeane Felix da; OVENS, Alan Patrick; KNIJNIK, Jorge. Mídia e tecnologia no currículo de Educação Física: um estudo exploratório em diálogo internacional. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p.1768-1785, 2021a. Doi: 10.35786/1645-1384. v. 21.n.39.
ARAÚJO, Allyson Carvalho de; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; OVENS, Alan Patrick; KNIJNIK, Jorge. Competências digitais, currículo e formação docente em Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, e002521, 2021b. Doi: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e002521.
ARAÚJO, Allyson Carvalho, KNIJNIK, Jorge; OVENS, Alan. How does Physical Education and Health respond to the growing influence in media and digital technologies? An analysis of curriculum in Brazil, Australia and New Zealand. Journalof Curriculum Studies, v. 53, n. 4, p. 563-577, 2021. Doi: 10.1080/00220272.2020.1734664.
ARAÚJO, Allyson Carvalho de. Desigualdades da tecnologia: reflexões no contexto da educação física e da justiça social. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira. Educação física escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba, CRV, 2022.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Luhd e Yara Frateschi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.
BETTI, Mauro. O que a semiótica inspira ao ensino da educação física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, 1994.
BETTI, Mauro. Educação física e cultura corporal de movimento: uma perspectiva fenomenológica e semiótica. Revista da Educação Física, Maringá, v. 18, n. 2, p. 207-217, dez. 2007.
BETTI, Mauro. As três semióticas e a educação física como linguagem. Conexões, Campinas, v. 19, e021021, 2021.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, Campinas, v. 19, n. 48, p. 69-88, 1999.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para o Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica.1998.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Ensino Médio, 2000.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação. 2018.
CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan. 2007.
CARVALHO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: Um Software Gratuito para Análise de Dados Textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Doi: 10.9788/TP2013.2-16.
CHAVES, Paula Nunes; BARROS, Joyce Mariana Alves; SOUSA, Dandara Queiroga de Oliveira; COSTA, Ana Luiza Silva; ARAÚJO, Allyson Carvalho. Construindo diálogos entre a mídia–educação e a educação física: uma experiência na escola. Motrivivência v. 27, n. 44, p. 150-163, 2015. Doi: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n44p150.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
DARIDO, Suraya. Educação Física. In: BRASIL. PCN+ Ensino Médio: orientações curriculares complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.
FONSECA, Denise Grosso da; MACHADO, Roseli Belmonte; TAVARES, Natacha da Silva; MACHADO, Sandro; PUJOL, Luan Abel Pereira; LIMA, Viviane Dulius de. Matizes da linguagem e ressonâncias da Educação Física no Ensino Médio. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2., p. 661-674, abr./jun. de 2017.
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando; BETTI, Mauro; GOMES-DA-SILVA, Eliane. Semiótica In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário crítico de Educação Física. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2014.
HUBER, Minéia Carine. A leitura e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): uma abordagem pela perspectiva dos estudos culturais. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Letras da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, 2017.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 1994.
KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudança. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.
MACHADO, Aline Gomes. Educação do corpo e linguagem: relações e contradições no contexto da Educação Física escolar no Ensino Médio. 2019. Dissertação (Mestrado) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
Marchand, Pascal; RATINAUD, Pierre. L'analyse de similitude appliqueé aux corpus textueles: les primaires socialistes pourl' election présidentielle française. In: DISTER, Anne; LONGRÉE, Dominique; PURNELLE, Gérald (org.). Actes des 11eme Journées internationales d'Analyse statistique des Données Textuelles − JADT 2012. Belgium: ULg −Université de Liège, 2012.
MATTHIESEN, Sara Quenzer; DARIDO, Suraya Cristina; LORENZETTO, Luiz Alberto; LÓRIO, Laércio Schwantes; RANGEL, Irene Conceição Andrade; RODRIGUES, Luiz Henrique; SANCHES NETO, Luiz; MOTA E SILVA, Eduardo Vinícius; VENÂNCIO, Luciana; CARREIRO, Eduardo Augusto; MONTEIRO, Alessandra Andréa; GALVÃO, Zenaide. Linguagem, Corpo e Educação Física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 7, n. 2, p. 129-139, 2008.
MENDES, Diego de Souza. O estágio na licenciatura em educação física em perspectiva semiótica: (re)ver-se e (re)criar-se em imagens. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Campus de Presidente Prudente. 2016.
MERRELL, F. A semiótica de Charles. S. Peirce hoje. Ijuí: Editora Unijuí, 2012.
OLIVEIRA, Nathalia Dória; SOUZA, Dandara Queiroga de Oliveira; SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de; SILVA, Rayanne Medeiros da; ARAÚJO, Allyson Carvalho de. Linguagens e Educação Física na BNCC: uma análise a partir das habilidades prescritas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, 2021.
Ovens, Alan; Garbett, Dawn; Heap, Rena. Using assessment to enhance learning forthe net generation. In: KOH, Caroline (Ed.) Motivation, leadership and curriculum design: Engaging the Net Generation and 21st Century learners. Singapore: Springer, 2015.
PEREIRA, Rogério Santos. Multiletramentos, tecnologias digitais e os lugares do corpo na educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
PRENSKY, Marc. From digital nativesto digital wisdom: hopefulessays for 21st Century learning. Thousand Oaks: Corwin, 2012.
SANTOS, Marcio Antonio Raiol dos; BRANDÃO, Pedro Paulo Souza. Base Nacional Comum Curricular e currículo da Educação Física: qual o lugar da Diversidade cultural? Horizontes, v. 36, n. 1, p. 105-118, jan./abr. 2018.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix, 2006.
SOAVE, Cláudia; CORTE REAL BARBIERI, Simone Corte; ANTÔNIO DA ROSA, Geraldo. Ética como espaço de ressonâncias do cuidado de si docente na escola e na BNCC. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 56, 2020. DOI: 10.21680/1981-1802.2020v58n56ID21264.
SOUSA, Dandara Queiroga de Oliveira; TINÔNO, Rafael de Góis; BARROS, Joyce Mariana Alves; BATISTA, Alison Pereira; ARAÚJO, Allyson Carvalho. Apontando possibilidades pedagógicas na educação física a partir da mídia educação. Cadernos de Formação RBCE, v. 5, n. 2, p. 26-40, 2014.
SOUZA, Dainan Lanes de. Educação física na área das Linguagens. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
TINÔCO, Rafael de Gois; ARAÚJO, Allyson Carvalho de. Concepção crítico-emancipatória e mídia-educação: uma interlocução possível à educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, n. e2068, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.