Reflexiones sobre la Educación Ambiental en el espacio expositivo del museo de historia natural
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n64ID29153Keywords:
Museum of natural history. Environmental education. Exhibition. Informal learning.Abstract
This article intends to reflect on the identity of Environmental Education in the gallery space of the natural history museum. For this purpose, it analyzes the educational and environmental dimension of expography in natural history, and relationships are established with the field of Environmental Education. In that sense, it is possible to affirm about a potential incidence of the natural history museum in the Environmental Education of the visitors, from the XIX century with the introduction of didactic innovations in the exhibitions. On the other hand, it identifies the hegemony of a conservationist approach to Environmental Education. Finally, resistances are distinguished and proposals are suggested for the development of critical currents of Environmental Education in the gallery space.
Downloads
References
ALBERTI, Samuel. Constructing nature behind the glass. Museum and society, v. 6, n. 2, p. 73-97, 2008. Disponible en: https://journals.le.ac.uk/ojs1/index.php/mas/article/view/116/131. Acceso en: 10 de Ene. 2022.
ASENJO, Elena; ASENSIO, Mikel; RODRÍGUEZ-MONEO, María. Aprendizaje informal. In: ASENSIO, Mikel; RODRÍGUEZ, Carmen; ASENJO, Elena; CASTRO, Yone (Orgs) SIAM. Series de Investigación Iberoamericanas de Museología. v. 2, p. 39-53, 2012. Disponible en: http://nuevamuseologia.net/wp-content/uploads/2016/01/SiamV2.pdf. Acceso en: 23 de fev. 2022.
ASENSIO, Mikel. El aprendizaje natural, la mejor vía de acercarse al patrimonio. Educatio siglo XXI, v. 33, n. 1, p. 55-82, mar. 2015. Disponible en: https://doi.org/10.6018/j/222501. Acceso en: 23 de ene. 2022.
ASENSIO, Mikel. Como el agua que fluye: formar para lo informal. Información psicològica, n. 113, p. 70-84, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.14635/IPSIC.2017.113.7. Acceso en: 5 de ene. 2022.
CLIFFORD, James. Introduction: partial truths. In: CLIFFORD, James; MARCUS, George. (Org.). Writing culture: the poetics and politics of ethnography. Berkeley: University of California Press, 1986.
CURY, Marilia Xavier. Comunicação e pesquisa de recepção: uma perspectiva teórico-metodológica para os museus. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, São Paulo, v. 171 (suplemento), p. 365-380, 2005. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/hcsm/v12s0/18.pdf. Acceso en: 10 de may. 2022.
CURY, Marilia Xavier. Comunicação museológica em museu universitário: pesquisa e aplicação no Museu de Arqueologia e Etnologia-USP. Revista CPC, n.3, p. 69-90, 2007. Disponible en: http://citrus.uspnet.usp.br/cpc/v1/imagem/conteudo_revista_colecao_arquivo_pdf/n3_maril.pdf. Acceso en: 23 de abril de 2022
CURY, Marilia Xavier; SHIBATA, Lucia. Desenvolvimento Conceitual da Expografia: estudo de caso com adoção da pesquisa-ação participativa. XVI Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. João Pessoa, PB. 2015
CURY, Marilia Xavier. Política de gestão de coleções: museu universitário, curadoria indígena e processo colaborativo. Revista CPC, v. 15, n. 30 esp, p. 165-191, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp165-191. Acceso en: 20 sep. 2021.
DEAN, David. Museum Exhibition: theory and practice. New York: Routledge, 2002.
DE MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra. A comunicação/informação no museu: uma revisão de premissas.Seminário Serviços de Informação em Museus, p. 11-21, 2015. Disponible en: http://www.biblioteca.pinacoteca.org.br:9090/bases/biblioteca/322821.pdf. Acceso en: 20 de ene.2022.
DELICADO, Ana. For scientists, for students or for the public?: The shifting roles of natural history museums. Journal of history of science and technology, n. 4, 2010. Disponible en: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6129/1/ICS_ADelicado_ForScientists_ARN.pdf. Acceso en: 13 de ene. 2022.
FALK, Jonh Howard. Free‐choice environmental learning: framing the discussion. Environmental education research,v. 11, n. 3, p. 265-280, 2005. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13504620500081129. Acceso en: 23 de dic. 2021.
FIGURELLI, Gabriela Ramos. A relevância das práticas avaliativas nas rotinas dos museus. MUSAS - Revista Brasileira de Museus e Museologia, Instituto Brasileiro de Museus –Ibram, Brasilia, n.6, p. 148-165, 2014. Disponible en: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2015/01/Revista-Musas-6.pdf. Acceso en: 3 de diciembre de 2021.
FLORES, Raúl. Diálogos entre la pedagogía y la educación ambiental. Revista Educación y desarrollo social, v. 7, n. 1, p. 95-107, 2013. Disponible en: https://doi.org/10.18359/reds.737. Acceso en: 12 de ene. 2022.
FLORIANI, Dimas; KNECHTEL, Maria do Rosário. Educação ambiental, epistemologia e metodologias. Curitiba: Vicentina, 2003.
FORTIN-DEBART, Cécile. Le musee de sciences naturelles, un partenaire de l'école pour une education relative a l'environnement: du message scientifique au débat de société. Vertigo: la revue électronique en sciences de l’environnement, v. 4, n. 2, p. 1-10, 2003. Disponible en: https://doi.org/10.4000/vertigo.4494. Acceso en: 23 de dic. 2021.
FRANCO, Maria Ignez Mantovani. Planejamento e Realização de Exposições. Brasília, DF: Ibram, 2018.
GIL, Laura Peres; PORTELA, Bruna Marina; DE CARVALHO FREIRE, Gabriela. Prática extensionista em museus universitários: a trajetória do Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade Federal do Paraná (MAE-UFPR). Revista CPC, v. 15, n. 30esp, p. 247-277, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp247-277. Acceso en 23 de fev.2022.
GODWIN, Mabel Winnifred. Museum Educational Facilities. Museum. UNESCO. v. VI/n.4. p. 224-227, 1953.
GONZÁLEZ-GAUDIANO, Edgar. Otra lectura a la historia de la educación ambiental en América Latina y el Caribe. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, n. 3, p. 141-158, jan./jun. 2001. Disponible en: http://www.ecologiasocial.com/biblioteca/GonzalezGhisotiraEducAmbALat.pdf. Acceso en: 23 de ene. 2022.
GONZÁLEZ-GAUDIANO, Edgar. Atisbando la construcción conceptual de la educación ambiental en México. In: BERTELY, Maria Busquets (org.) Educación, derechos sociales y equidad. L. Educación y diversidad cultural. Educación y medio ambiente. La investigación educativa en México 1992-2002, Ciudad de México: COMIE / SEP / CESU-UNAM, p. 243-275, 2003
HEIMLICH, Joe; FALK, Jonh Howard. Free-choice learning and the environment. Free-choice learning and the environment, p. 11-21, 2009.
HEIMLICH, Joe; HORR, Elaine. Adult learning in free‐choice, environmental settings: What makes it different? New Directions for Adult and Continuing Education, v. 2010, n. 127, p. 57-66, 2010. Disponible en: https://doi.org/10.1002/ace.381. Acceso en: 7 de may. 2022.
HEIN, George Ernest. Learning in the Museum. London: Routledge, 2002.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Changing Values in the Art Museum: rethinking communication and learning. International Journal of Heritage Studies, v. 6, n. 1, p. 9-31, 2000. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/135272500363715. Acceso en 25 de dic. 2021
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum and their Visitors. London: Routledge, 2004.
HOOPER-GREENHILL, Eilean. Changing values in the art museum: Rethinking communication and learning. International journal of heritage studies, v. 6, n. 1, p. 9-31, 2010. Disponible en: https://doi.org/10.1080/135272500363715. Acceso en: 24 de fev. 2022
KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. Analisando a dinâmica da relação museu-educação formal. In: KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda; VALENTE, Maria Ester. CADERNO do Museu da Vida: o formal e o não-formal na dimensão educativa do museu 2001/2002. Rio de Janeiro: Museu da Vida, p. 16-25, 2002. Disponible en: http://www.museudavida.fiocruz.br/images/Publicacoes_Educacao/PDFs/CadernosdoMuseudaVida2002002.pdf. Acesso en: 30 de ene. 2022.
LEE, Charlotte. Reconsidering conflict in exhibition development teams. Museum Management and Curatorship, v. 22, n.2, p.183-199, 2007. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09647770701470427. Acceso en: 4 de oct. 2021.
LOPES, Maria Margaret. A favor da desescolarização dos museus. Educação e sociedade, v. 40, p. 443-455, 1991. Disponible en: https://www.sisemsp.org.br/blog/wp-content/uploads/2016/04/A-favor-da-desescolariza%C3%A7%C3%A3o-dos-museus.pdf. Acceso en 8 de fev. 2022.
LAYRARGUEZ, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n.1, p. 23-40, 2014. Disponible en: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/abstract/?lang=ptAcceso en 4 de oct. 2021.
MACDONALD, Sharon; SILVERSTONE, Roger. Rewriting the museums' fictions: taxonomies, stories and readers. Cultural Studies, v. 4, n. 2, p. 176-191, 1990. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09502389000490141. Acceso en: 4 de dic. 2021.
MCMANUS, Paulette. M. Topics in museums and science education. Studies in Science Education, v. 20, n. 1, p. 157-182, 1992. Disponible en: https://doi.org/10.1080/03057269208560007. Acceso en: 4 de oct. 2021.
MARANDINO, Martha. Educação em museus de história natural: possibilidades e desafios de um programa de pesquisa. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, n. extra, p. 1-4, 2005. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v29n2.499. Acceso en: 7 de feb. 2022.
MARANDINO, Martha. Perspectivas da Pesquisa Educacional em Museus de Ciências In: SANTOS, F., M.T., dos; GREGA, I., M. (Org.). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias, v. 1, p. 89-122, 2006. Disponible en: http://moodle.stoa.usp.br/file.php/669/textos_de_leituras_previas/Microsoft_Word_-_pesquisa_museus_ens_cien.pdf. Acceso en: 20 de feb. de 2022.
MARANDINO, Martha. Museus de Ciências, Coleções e Educação: relações necessárias. Museologia e Patrimônio, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2009. Disponible en: http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/63/68. Acceso en: 24 de ene. 2022.
MARANDINO, Martha. Por uma didática museal: propondo bases sociológicas e epistemológicas para a análise da educação em museus. 2011, 384f. (Tese Livre Docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponible en: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/livredocencia/48/tde-22102014-084427/pt-br.php. Acceso en: 12 de ene. 2022.
MARANDINO, Marha; BUENO, Juliana; GOMES, Fausto de O; KRISTEL, Fernanda, Luise; OLIVEIRA, Adriano. Os usos da Teoria da Transposição Didática e da Teoria Antropológica do Didático para o estudo da educação em museus de ciências. Revista Labore Em Ensino de Ciências, v.1, n.1, 2016. Disponible en: https://periodicos.ufms.br/index.php/labore/article/view/2105. Acceso en 14 de feb. 2022.
RIPLEY, Sidney Dillon. Museum and the natural Heritage. Museum, V. 25, n ½, p. 10-14, 1973. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000012398. Acceso en: 23 de ene. 2022.
RIVIÈRE, Georges Henri. Seminario regional de la Unesco sobre la función educativa de los museos: 7-30 de septiembre de 1958. Unesco, 1961. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133845 . Acceso en: 23 de ene. 2022.
ROCA, Andrea. Museus indígenas na Costa Noroeste do Canadá e nos Estados Unidos. Revista de Antropologia, v. 58, n. 2, p. 117-142. 2015. Disponible en: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2015.108515. Acceso en: 22 de ene. 2022.
SAUVÉ, Lucie. Perspectivas curriculares para la formación de formadores en educación ambiental. In: FORO NACIONAL SOBRE LA INCORPORACIÓN DE LA PERSPECTIVA AMBIENTAL EN LA FORMACIÓN TÉCNICA Y PROFESIONAL, 2003. Disponível en: https://www.miteco.gob.es/en/ceneam/articulos-de-opinion/2004_11sauve_tcm38-163438.pdf. Acesso en: 3 de oct. 2021.
SOLER. Mariana Galera. Biodiversidade Musealizada: Formas que Comunicam. 2020. 362f (Tese) Universidade de ´Evora - Instituto de Investigação e Formação Avançada Programa de Doutoramento em História e Filosofia da Ciência, 2020. Disponible en: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/27868. Acesso en: 23 de ene. 2022.
VALENTE. Maria Esther. Museus de ciências e tecnologia no Brasil: uma história da Museologia entre as décadas de 1950-1970. 2008, 284 f. (Tese) -Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. São Paulo. 2008. Disponible en: http://www.fiocruz.br/brasiliana/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=165&sid=27. Acceso en: 11 de octubre de 2022.
VAN PRAËT, M. Cultures scientifiques et musées d’histoire naturelle en France. Hermès: la revue, n. 20, p. 143-149, 1996. Disponible en: https://www.cairn.info/revue-hermes-la-revue-1996-2.htm. Acesso en: 23 de ene. 2022.
VAN PRAËT, M. Heritage and scientific culture: the intangible in science museums in France. Museum International, v. 56, n. 1-2, p. 113-121, 2004. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1350-0775.2004.00465.x. Acesso en: 12 de dic. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.