Survival projects

work and student assistance for LGBTI+ students at university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID29802

Keywords:

University, Work, LGBTI students, Gender and sexuality

Abstract

This paper aims to analyze the relationships between differences and inequalities in the composition of work experiences and access to student assistance for LGBTI+ university students. To do so, I resort to the narratives of five LGBTI+ students from the Federal University of Pernambuco (UFPE) about their academic trajectories, gathered through individual, semi-structured and in-depth interviews, carried out between July and September 2020. The research results were analyzed from theoretical references such as Judith Butler, Avtar Brah and Anne McClintock. We highlight how gender, sexuality, class and race intersect in the texture of work experiences and in the ways they access student assistance. In these narrative, student assistance constitutes survival projects. With the context of crisis in higher education, the importance of student assistance and the risks involved in its current dismantling are reinforced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Júlio César de Oliveira Santos, Universidade Federal de Pernambuco

É doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco. Integra do Grupo de Pesquisa: Discurso, Subjetividade e Educação (CNPq/UFPE).

References

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 2010.

BARBOSA, Bruno Cesar. Imaginando trans: saberes e ativismos em torno das regulações das transformações corporais do sexo. 2015. 186f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

BENNIE. Entrevista. Recife (Pernambuco), 14 jul. 2020.

BRAGA, Ruy. A política do precariado: do populismo à hegemonia lulista. São Paulo: Boitempo, 2012.

BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. São Paulo: Politeia, 2019.

EFREM FILHO, Roberto. Mata-mata: reciprocidade constitutivas entre classe, sexualidade e território. 2017. 247f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

ÍRIS. Entrevista. Recife (Pernambuco), 3 set. 2020.

LEMOS, Isabele Batista de. Narrativas de cotistas raciais sobre suas experiências na universidade. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 71, 2017.

LIMA, Márcia; PRATES, Ian. Emprego doméstico e mudança social: Reprodução e heterogeneidade na base da estrutura ocupacional brasileira. Tempo Social. v. 31, n. 2. p. 149-172, 2019.

LUNA. Entrevista. Recife (Pernambuco), 15 jul. 2020.

MAGALHÃES, Roselia Pinheiro. Assistência Estudantil e o seu papel na Permanência dos Estudantes de Graduação: a experiência da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2013. 204f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Programa de Pós-Graduação em Serviço Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

McCLINTOCK, Anne. Couro imperial: raça, gênero e sexualidade no embate colonial. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.

PAULO. Entrevista. Recife (Pernambuco), 11 jul. 2020.

PELUCIO, Larissa. Na noite nem todos os gatos são pardos: notas sobre a prostituição travesti. Cad. Pagu, n.25, p.217-248, 2005.

PISCITELLI, Adriana. Feminismos e prostituição no Brasil: uma leitura a partir da antropologia feminista. Buenos Aires: Cuadernos de Antropología Social, n. 36. p. 11-31, 2012.

PONTES, Júlia Clara de; SILVA, Cristiane Gonçalves da. Cisnormatividade e passabilidade: deslocamentos e diferenças nas narrativas de pessoas trans. Revista Periódicus, n. 8, v. 1, abr. 2018.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Egardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais - perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005.

ROBERTA. Entrevista. Recife (Pernambuco), 1 set. 2020.

SALES, Jucele Gomes de. Saúde mental do estudante na UFPE: um campo semeado entre as políticas de educação e de saúde. 2020. 186f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas) – Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

SILVA, Maria Aparecida da; LUPPI, Carla Gianna; VERAS, Maria Amélia de Sousa Mascena. Trabalho e saúde na população transexual: fatores associados à inserção no mercado de trabalho no estado de São Paulo, Brasil. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 5, p. 1723-1734, mai 2020.

SILVA, Pedro Vieira da. Avaliação e importância dos Programas de Assistência Estudantil da Universidade de Brasília. 2016. 84f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Pública) – Mestrado Profissional em Gestão Pública, Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

SIMÕES, Júlio Assis. Diferenças, disputas, esperanças. In: FACCHINI, Regina; FRANÇA, Isadora Lins (Org). Direitos em disputas: LGBTI+, poder e diferença no Brasil contemporâneo. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020, p. 9-16.

THAUAN. Entrevista. Recife (Pernambuco),20 jul. 2020.

THOMPSON, Edward Palmer. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2001.

VENCO, Selma. Centrais de teleatividades: o surgimento dos colarinhos furta-cores? In: ANTUNES, Ricardo; BRAGA, Ruy (Orgs.) Infoproletários: degradação real do trabalho virtual. São Paulo: Boitempo, 2009.

Published

18-01-2023

How to Cite

Santos, J. C. de O. (2023). Survival projects: work and student assistance for LGBTI+ students at university. Journal Education in Question, 60(66). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n66ID29802