About custom, invented traditions and women's education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30305Keywords:
Women's education. History of education. Laws. Tradition.Abstract
This work aims to discuss the foundations and the way how the gender division based in the biological sex and the gender roles division was institutionalized in the Brazilian school. Methodologically based in documentary and bibliographic research this work highlighted distinct registers from laws and sparse decrees in the last 200 years, which can explain the invented traditions within the school and imposed to woman as elements of belonging into a specific gender. Theoretically, it assumes Hobsbawm (2018) binomial custom-tradition in order to unmask the temporalities of the mentioned tradition. Finally, this work highlights powerful elements for the invented traditions through and within school, that led to an education where women must be shaped and prepared under a male supremacy shield.
Downloads
References
BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro. Tobias Barreto e a educação: ideias de um moderno no Império brasileiro. In: CARVALHO, Marcos Vinicius Corrêa; LAGES, Rita Cristina Lima; GASPAR, Vera Lúcia (org.). Moderno, modernidade e modernização: a educação nos projetos de Brasil – séculos XIX e XX. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016.
BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro; MORAIS, Tayanne Adrian Santana. Como se formar médica no século XIX: o caso da pernambucana Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 21, n. 1, p. 2-26, 2021.
BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro. A propósito dos fundamentos doutrinários da formação sacerdotal nos tempos modernos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 35, n. 21, p.182-209, maio/ago. 2009.
BOMENY, Helena. Reformas educacionais. In: ABREU. Alzira Alves de (org.). Dicionário histórico-biográfico da Primeira República (1889-1930). Rio de Janeiro: Editora CPDOC, 2015. Disponível em: https://cpdoc.fgv.br/sites/default/files/verbetes/ primeirarepublica/REFORMAS%20EDUCACIONAIS%20.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2012.
BRASIL. Decreto n° 981, de 8 de novembro de 1890. Approva o Regulamento da Instrucção Primaria e Secundaria do Districto Federal. Coleção de Leis do Império Brasil, Rio de Janeiro, p. 3474, 8 nov. 1890. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-981-8-novembro-1890-515376-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 11 maio 2022.
BRASIL. Decreto nº 7.247, de 19 de abril de 1879. Reforma do Ensino Primário e Secundário do Município da Corte e o Superior em todo o Império. Coleção de Leis do Império Brasil, Rio de Janeiro, p. 196, 19 br. 1879. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-7247-19-abril-1879-547933-publicacaooriginal-62862-pe.html. Acesso: 11 maio 2022.
BRASIL. Lei n° 38.398, de 15 de outubro de 1827. Manda crear escolas de primeiras letras em todas as cidades, villas e logares mais populosos do Império. Coleção de Leis do Império Brasil, Rio de Janeiro, p. 71, 15 out. 1827. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei_sn/1824-1899/lei-38398-15-outubro-1827-566692-publicacaooriginal-90222-pl.html#:~:text=Manda%20crear%20escolas%20 de%20primeiras,logares%20mais%20populosos%20do%20Imperio. Acesso em: 11 maio 2022.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 11429, 27 dez. 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em: 11 maio 2022.
BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/pr op_mostrarintegra;jsessionid=F8342BB4536FBA13C8A2FC6081001C83.proposicoesWebExterno2?codteor=713997&filename=LegislacaoCitada+-PL+6416/2009. Acesso em: 11 maio 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 maio 2022.
BRENES, Anayansi Correa. História da parturição no Brasil, século XIX. Análise. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p.135-149, abr./jun. 1991.
DURKEIM, Émile. Educação e sociologia. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2013.
FARIA FILHO, Luciano Mendes. A legislação escolar como fonte para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes (org.). Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
FERREIRA, Dirce Nazaré Andrade; SCHWARTZ, Cleonara Maria. Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da Lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 14, n. 1, p. 49-72, jan./abr. 2014.
GÊNESIS. Bíblia Sagrada. Tradução Centro Bíblico Católico. São Paulo: Editora Ave Maria, 1989.
HOBSBAWM, Eric. Introdução: a invenção das tradições. In: HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (org.). A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
JULIÁ, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, jan./jun. 2001.
MAGALHÃES, Justino. Rito escolar: perspectiva histórico-pedagógica. Revista HISTEDBR, Campinas, v. 17, n. 3, p. 714-731, 2017.
MAGALHÃES, Justino. Tecendo Nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004.
ROHDEN, Fabíola. Uma ciência da diferença: sexo e gênero na medicina da mulher. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2001.
SANCHES, Antônio Ribeiro. Cartas sobre a Educação da Mocidade. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1992.
VAGO, Tarcísio Mauro. Cultura escolar, cultivo de corpos: educação physica e gymnastica como práticas constitutivas dos corpos de crianças no ensino público primário de Belo Horizonte (1906-1920). Educar em Revista, Curitiba, n. 16, p. 121-135, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.