Dialogues on sexual and gender diversity in the context of the Education Northeast Network of Graduate Education (RENOEN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n67ID31085

Keywords:

Teaching, Education, Gender, Masculinities

Abstract

This essay describes alternatives pointed out for overcoming of gender inequalities in teaching and Education for the diverse expressions of machismo in contemporary society, as well as for the expressions of sexism in the curricula of teacher formation courses. It socializes theoretical and methodological notes from these exchanges between researchers engaged in the construction of an egalitarian society through teaching and Education. In a first moment, tensions for the structural oppressions of the society were presented, among which, we highlight gender inequalities and their forms of reproduction through teaching and Education. In a second moment, we discussed sophisticated forms of sexism expression nowadays, as well as alternatives for the construction of a horizon free of hierarchizations of the bodies. Finally, different forms of reproduction of sexism in the curricula of teacher formation courses were evaluated.

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Author Biographies

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe

É prof. Dr. da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação. É Líder do ConQuer − Grupo de Estudos e Pesquisas Queer e outras Epistemologias Feministas.

Ivanderson Pereira da Silva, Universidade Federal de Alagoas

É Prof. Dr. da Universidade Federal de Alagoas e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática e da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN − Polo UFAL). É Líder do Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências e Tecnologias Afro-Latino-Americanas (GP-ECITALA/UFAL/CNPq).

Víctor Amar, Universidade de Cádiz

É Prof. Dr. da Universidade de Cádiz (Espanha). É Líder de Grupo de Pesquisa – Grupo de Investigación, Comunicación y Educación (Educomunicación), HUM 818 "eficomincaçao" do plano andaluz de pesquisa.

José Paulo Gomes Brazão, Universidade da Madeira

É Prof. Dr.  Universidade da Madeira (Portugal). É Membro do Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira, além do Grupo de Pesquisa ConQueer da Universidade Federal de Sergipe e do Grupo de Pesquisa CULT-VI da Universidade do Estado da Bahia.

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Published

22-03-2023

How to Cite

Dias, A. F. ., Silva, I. P. da, Amar, V., & Brazão, J. P. G. (2023). Dialogues on sexual and gender diversity in the context of the Education Northeast Network of Graduate Education (RENOEN). Journal Education in Question, 61(67). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n67ID31085