Educational Psychology within the graduate studies in Education
discussion about the indicators “social insertion” and “internationalization” based on publications in this area
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n67ID31410Keywords:
Educational psychology, Social insertion, Internationalization, ANPEdAbstract
The debate about social insertion and internationalization is justified by the fact that these are indicators adopted by CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) for the evaluation of graduate studies programs. Our goal is to analyze to what extent the papers presented in GT (Working Group) 20 − Psychology of Education of ANPEd [National Association of Graduate Studies and Research in Education] (from 2011 to 2020) allow evidencing the commitment to social insertion and internationalization in the production of knowledge in this area. We considered four dimensions of analysis pointed out by the literature for each indicator. We considered sixty papers, of which only 6.66% explicitly meet circumstantial social demands. Most of them dialogue with international production, however, there is little partnership among authors aiming to build building knowledge networks, besides the prevalence of authors from the Southeast region. The high incidence of papers published later, as articles in journals, contradicts the statement that publications in the area are concentrated in books.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd. Inserção Social: Em busca de sentidos e indicadores para a Avaliação da Pós-Graduação na Área da Educação. Portal da ANPEd, 2017. Disponível em: <https://anped.org.br/sites/default/files/images /gt_insercao_social.pdf>. Acesso em: 24 ago. 2020.
ASSOCIAÇÃO Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em educação - ANPEd. GT 20 – Psicologia da Educação. Portal da ANPEd, 2020. Disponível em: <https://anped.org.br/grupos-de-trabalho/gt20-psicologia-da-educa%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em: 27 ago. 2020.
AZEVEDO, Mário Luiz Neves de. Internacionalização da Educação. Portal da ANPEd, 2017 (Entrevista concedida a João Marcos Veiga). Disponível em: <https://anped.org.br/news/entrevista-mario-azevedo-uem-internacionalizacao-da-educacao>. Acesso em: 24 ago. 2020.
BOUFLEUER, José Pedro. Inserção social como quesito de avaliação da pós-graduação. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 37, p. 371-382, maio/ago. 2009.
BRASIL. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2010.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF.
DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007.
GOUVEIA, Andréa Barbosa; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. A pós-graduação e a internacionalização da educação superior: tendências e problemas – o lugar da ANPEd. Plurais – Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 2, n. 2, p. 10-26, abr./ago. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.