What is diversity made of in Youth and Adult Education (EJA) Understandings from the Epistemologies of the South
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n68ID32550Keywords:
Youth and Adult Education, Diversity, Epistemologies of the South, Coloniality of powerAbstract
This article consists of recognizing the diversity of people of Youth and Adult Education (EJA) as a way to give credibility and legitimacy to the knowledge, actions and struggles of socially marginalized groups present in this modality of teaching, but which have been invisible. In this qualitative nature research, we present ways of how knowledge-significations (Andrade, Caldas, Alves, 2019) have been produced in the context of academic research. Theoretically, we use the approach of Epistemologias do Sul [Epistemologies of the South] (Santos, 2009, 2012, 2020) and Colonialidade do Poder [Coloniality of Power] (Quijano, 2005, 2009), as possible references to better perceive-highlight and build unprecedented-viable (Freire, 2002) to the modality, avoiding the epistemology killing of knowledges and the waste of experiences. We hope that this study enables epistemological turnarounds that result in overcoming one-dimensional categories that have guided EJA’s pedagogical and curricular practices.
Downloads
References
ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SUSSEKIND, Maria Luiza (org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.
BARRETO, Maria Cláudia Mota dos Santos. Trajetórias de mulheres da e na EJA e seus enfrentamentos às situações de violências. 2021. 123f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.
DUBET, François. As desigualdades multiplicadas. Revista Brasileira de Educação, v. 2 n. 17, p. 5-18, mai/jun/jul/ago, 2001.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas: v. 79, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 18 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 32. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002
GOMES, Nilma Lino. Movimento Negro e educação: ressignificando e politizando a raça. Educação & Sociedade Campinas, v.33, n.120, p. 727-744, jul./set., 2012.
GOMES, Maria Antônia de Paula. A construção de igualdade de gênero no currículo da educação de adolescentes, jovens e adultos na rede municipal de ensino de Goiânia. 2016. 196f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica (CEPAE), Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
GOMES, Nilma Lino. O que é a pedagogia decolonial? In: SEMINÁRIO DE FORMAÇÃO POLÍTICA DO GRUPO DE PESQUISA EM POLÍTICAS PÚBLICAS, MOVIMENTOS SOCIAIS E CULTURAIS, 2, 2018. You Tube: Canal TV UERJ, 19 set. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pw8MqYauzc0&t=8897s. Acesso em: 28 fev. 2023.
GOMES, Nilma Lino. A força educativa e emancipatória do Movimento Negro em tempos de fragilidade democrática. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 21, n. 62, p. 360-371, jul./set. 2020.
HELLER, Agnes. Teoria de los sentimientos. Tradução Francisco Cusó. Bracelona, España, 1999.
LEAL, Maristela Pereira. As inter-relações entre discriminação racial, de gênero e exclusão social na trajetória de mulheres negras da EJA. 2017. 110f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) − Instituto CEUB de Pesquisa e Desenvolvimento – ICPD, Centro Universitário de Brasília, 2017.
MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, Rio de Janeiro, n. 34, p. 287-324, 2008 (Dossiê: literatura, língua e identidade).
MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade, a identidade humana. Trad. Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.
NEUFELD, María Rosa. Diversidad, interculturalidad y educación. In: AMEIGEIRAS, Aldo; JURE, Elisa. Diversidad cultural y interculturalidad. Buenos Aires: Prometeo Libros. Universidad Nacional de General Sarmiento, 2006.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Currículos e pesquisas com os cotidianos: o caráter emancipatório dos currículos pensadospraticados pelos praticantespensantes dos cotidianos das escolas. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis: DP et Alii; Vitória: Nupec/Ufes, 2013.
PAIVA, Jane. Imaginando uma EJA que atenda a demandas de cidadania, equidade, inclusão e diversidade. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 3, 2019a.
PAIVA, Jane. Apresentação. In: Aprendizados ao longo da vida: sujeitos, políticas e processos educativos [online]. Rio de Janeiro: EDUERJ, p. 11-17, 2019b. Disponível em: http://books.scielo.org/id/g8qcy/pdf/paiva-9786599036491-01.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: COLACSO, 2005.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paulo (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
SACRISTÁN, José Gimeno. A construção do discurso sobre a diversidade e suas práticas. In: ALCUDIA, Rosa; DEL CARMEN, Marisa; GAVILÁN, Paloma; SACRISTÁN, José Gimeno; GINÉ, Núria; RODRÍGUEZ, Francesc López; MONTÓN, María José; ONRUBIA, Javier; PÉREZ, Cruz Pérez; SANMARTÍ, Neus; SENTÍS, Ferran; TIRADO, Vicent; VIEIRA, Ana Maria. Atenção à diversidade. Tradução Daisy Andrade de Morais. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa; ARAÚJO, Sara; BAUMGARTEN, Maíra. As Epistemologias do Sul num mundo fora do mapa. Sociologias, v. 18, n. 43, p. 14-23, set./dez., 2016. (Dossiê: Epistemologias do Sul: lutas, saberes, ideias de futuro).
SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemologias do Sul. Boletim DOBRADIÇA. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.ebp.org.br/wp-content/uploads/2020/11/boletim_dobradica02.pdf. Acesso em: 14 jan. 2023.
SANTOS, Juliana Silva dos. Entre idas e vindas: uma diversidade de sentidos para a escola de EJA. 2018. 219f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
SAWAIA, Bader. A legitimidade subjetiva no processo de participação social na era da globalização. In: CAMINO, Leoncio; LHULIER, Louise, SANDOVAL, Salvador (org.). Estudos sobre comportamento político. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1997.
SILVA, Jerry Adriani da. Diversidade sexual na Educação de Jovens e Adultos (EJA): limites e possibilidades da efetivação do direito à educação. 2016. 328f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
SILVA, Lígia Liziane Gomes. Descolonizar o corpo, reinventar o currículo: memórias de luta e resistência. Natal, 2016, 56f. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
SILVA, Luciano Marques da. Trajetórias de alunos e alunas transgêneros na educação de jovens e adultos do município de Nova Iguaçu. 2015. 152f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Contextos Contemporâneos e Demandas Populares, Educação. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2015.
SILVA, Maria Clemência de Fátima. O não-lugar do lugar da escola: sentidos produzidos por jovens de 15 a 17 anos na Educação de Jovens e Adultos. 2019. 302f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autência, 2022.
WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resisitir, (re) existir y (re) vivir. Pensamiento Decolonial. Equador: Editora Abya-Yala, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.