School parties in Brasília

the perspective of journalist Yvonne Jean (1962-1968)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n70ID34015

Keywords:

Schools, Correio Braziliense newspaper, School parties

Abstract

The article delves into the universe of school themes covered by journalist Yvonne Jean in the Correio Braziliense newspaper. The aim is to analyze some school parties in Brasília, as described and commented on in the journalist's columns between 1962 and 1968. Two types of school parties were identified: 1) those that celebrated school and family characters − teachers, children, and mothers; and 2) those that celebrated traditions of Brazilian culture (June festivals). The historical-educational value of Yvonne Jean's texts becomes evident as they are read historically, based on the contextualization of the sources and their analytical-interpretive reading. It is from this reading that tends to emerge the understanding of education according to the logic of norms and practices (Julia, 2001), strategies and tactics (Certeau, 1999), behaviors and appropriations (Chartier, 2002) whether of teachers or students or other individuals who work in the intra-school educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juarez José Tuchinski dos Anjos, Universidade de Brasília

É Prof. Dr. da Universidade de Brasília e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Grupo de Pesquisa em História e Historiografia da Educação.

Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal de Uberlândia e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Fundamentos da Educação e o Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografia da Educação Brasileira.

Elizabeth Sá, Universidade Federal do Mato Grosso

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Mato Grosso e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Integra o Grupo de Pesquisa História da Educação e Memória e o Grupo de Pesquisa Educação de Mulheres nos Séculos XIX e XX.

References

AMARAL, Rita de Cássia. Festa à brasileira. Significados do festejar, no país que “não é serio”. 1998. Tese (doutorado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade de São Paulo, 1998.

AMORIM, Kamila; ABREU JÚNIOR, Laerthe. Análise de discursos sobre a família brasileira: uma perspectiva historiográfica. Metáfora Educacional, Feira de Santana, n. 13, p. 109-124, jul./dez. 2012.

ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. O Inep e o planejamento do sistema público de ensino de Brasília nos anos 1950. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 103, n. 263, p. 87-94, jan./abr. 2022a.

ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. O jornal “Correio Braziliense” como fonte para a história das culturas escolares em Brasília (1960–1971). In: BERTOLETTI, Estela Natalina; ZIMMERMAN; Tânia(org.) Fontes históricas em perspectivas situadas: limiares de pesquisas e ensinabilidades em educação. São Carlos: Pedro & João, 2022b.

ANJOS, Juarez José Tuchinski dos; SOUZA, Gizele de. Educando corpos infantis: dimensões do programa “Educação Física no Curso Primário”, 1950. Revista da ALESDE, Curitiba, v. 14, n. 2, p. 143-161, out. 2022.

BENCOSTTA, Marcus Levy. História da educação e cultura escolar: representações e imagens das festas escolares. In: VIDAL, Diana; SCHWARTZ, Cleonara (org.). História das culturas escolares no Brasil. Vitória: Editora da UFES, 2010.

BRASIL. Decreto 21.366, de 5 de maio de 1932. Declarando que o Segundo Domingo de Maio é consagrado às mães. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-21366-5-maio-1932-559485-publicacaooriginal-81718-pe.html> Acesso em: 17 jun. 2023.

CAMPOS, Judas Tadeu. Festas juninas nas escolas: lições de preconceitos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 589-606, maio/ago. 2007.

CARVALHO, Marta. Pedagogia da escola nova, produção da natureza infantil e controle doutrinário da escola. In: FREITAS, Marcos Cézar; KULHMANN JÚNIOR, Moysés (org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do folclore brasileiro. 9. ed. São Paulo: Global, 2000.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1999.

CHAMON, Carla. Festejos imperiais: festas cívicas em Minas Gerais (1815–1845). Bragança Paulista: Editora da Universidade de São Francisco, 2002.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 2002.

DUARTE, Jorge. O tecido chita como ícone cultural da moda brasileira. In: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 17, 2021, Salvador Anais... Disponível em: http://www.enecult.ufba.br/modulos/submissao/Upload-568/132212.pdf. Acesso em: 11 set. 2023.

ESCOLANO BENITO, Agustín. Patrimonio material de la escuela e historia cultural. Linhas, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 13-28, jul./dez. 2010.

JEAN, Yvonne. Viagem absurda. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, p. 4, 12 out. 1941.

JEAN, Yvonne. Visitando escolas... I – Introdução. O Jornal, Rio de Janeiro, p. 4, 4 maio 1947.

JEAN, Yvonne. O ensino dia a dia. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 30 maio 1962c.

JEAN, Yvonne. O ensino dia a dia. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 7 jun. 1962d.

JEAN, Yvonne. O ensino dia a dia. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 20 jun. 1962e.

JEAN, Yvonne. O ensino dia a dia. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 15 set. 1962a.

JEAN, Yvonne. O ensino dia a dia. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 28 set. 1962b.

JEAN, Yvonne. Esquina de Brasília. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 11 jun. 1968.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001.

MARTINS, Alice Fátima. O ensino de artes nas Escolas Parque. In: PEREIRA, Eva Waisros; COUTINHO, Laura Maria; RODRIGUES, Maria Alexandra; HENRIQUES, Cinira Maria Nóbrega; SOUZA; Francisco Heitor de Magalhães; ROCHA, Lúcia Maria da Franca. (org.) Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora UnB, 2011.

OLIVEIRA, Aline Ribeiro.; ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. Um balanço da historiografia sobre festas escolares (2000-2021). Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 25, n. 3, p. 180-197, set./dez. 2022.

In: PEREIRA, Eva Waisros; COUTINHO, Laura Maria; RODRIGUES, Maria Alexandra; HENRIQUES, Cinira Maria Nóbrega; SOUZA; Francisco Heitor de Magalhães; ROCHA, Lúcia Maria da Franca. (org.) Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956–1964). Brasília: Editora UnB, 2011.

SANTOS, Mayron Engel Rosa. As datas comemorativas e as expressões artísticas do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2022.

SILVA, Rafael Pereira da. Fragmentos de (auto)imagem: notas sobre o Fundo Yvonne Jean no Arquivo Público do Distrito Federal (1911-1981). Revista Maracanan, Rio de Janeiro, n. 20, p. 171-184, jan./jun. 2019.

TEIXEIRA, Anísio. Plano de construções escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v. 35, n. 81, p. 195-199, jan./mar. 1961.

TEIXEIRA, Anísio. Aspectos americanos de educação − Anotações de viagem aos Estados Unidos em 1927. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.

VICENTINI, Paula Perin. Celebração e visibilidade: o Dia do Professor e as diferentes imagens da profissão docente no Brasil (1933-1963). Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 4, n. 8, p. 9-41, jul./dez. 2004.

WIGGERS, Ingrid; MARQUES, Isabela; FRAZZI, Mariana. Escola Parque de Brasília: um olhar sobre a educação do corpo. In: In: PEREIRA, Eva Waisros; COUTINHO, Laura Maria; RODRIGUES, Maria Alexandra; HENRIQUES, Cinira Maria Nóbrega; SOUZA; Francisco Heitor de Magalhães; ROCHA, Lúcia Maria da Franca. (org.). Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora UnB, 2011.

Published

20-12-2023

How to Cite

Anjos, J. J. T. dos, Ribeiro, B. de O. L., & Sá, E. (2023). School parties in Brasília: the perspective of journalist Yvonne Jean (1962-1968). Journal Education in Question, 61(70). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n70ID34015