Research with everyday life of Education
problematizations and inventions of worlds
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2023v61n70ID34627Keywords:
Research, Becoming, Cartography, ConversationAbstract
The article aims to problematize the research model in Education which, by supposing a pre-existing reality, with its data waiting to be collected, emphasizes the need for descriptive, explanatory and/or analytical practices, in which writing, assumed as an attestation of the veracity of past events, is established by means of an author-authorship endowed with a full and founding consciousness, capable of creating forms of representation of reality. In a different way, we bet on a research dimension of becoming, with emphasis on the cartographies of conversations, which launches us into the midst of experiments with everyday life, and encourages us to follow flows, to accompany processes and to become entangled in dilution movements of individuals-facialities, as we are much more interested in the poetics of the forces of the livable and in the reverberations of events, than in the defense of the protagonism of conscious identities. In this way, the article defends an ethical-aesthetic-political commitment to research on everyday life as a possibility for inventing more plural and inclusive worlds in Education.
Downloads
References
ALVES, Marco Antonio Sousa. A autoria em questão a partir de Foucault: autor, discurso, sujeito e poder. Revista Matraga, Rio de Janeiro, v.22, n.37, p.79-97, jul/dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2015.19932.
ANDRADE, Carlos Drummond de. A vida passada a limpo. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
BARROS, Manoel de. Livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Record, 1993.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar. Petrópolis: Voes, 1996.
CERTEAU, Michel de. História e psicanálise: entre ciência e ficção. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
CLARETO, Sonia Maria. Na travessia: construção de um campo problemático. In: CLARETO, Sonia Maria; ROTONDO, Margareth; VEIGA, Ana Lygia. Entre composições: formação, corpo e educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2001.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Lisboa: Relógio d’Água, 2004.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2006.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 2007 (v.5).
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 2008 (v.4).
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos: a força das multiplicidades, acasos, encontros, experiências e amizades. In: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches. Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018.
FONTES, Bruno. O que eu faço com a saudade? São Paulo: Planeta, 2019.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Nova Veja, 2006.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
MEIRELES, Cecília. Obra poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1958.
MEIRELES, Cecília. Antologia poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2001.
PESSOA, Fernando. Novas poesias inéditas. Lisboa: Ática, 1973.
QUINTANA, Mário. Antologia poética. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
ROUDINESCO, Elisabeth. O eu soberano: ensaio sobre as derivas identitárias. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.