Language education in Spanish with children

a proposal for anti-racist practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36055

Keywords:

Spanish linguistic education, Anti-racist practices, Childhood, Didactic material

Abstract

This article discusses anti-racist practices focusing on language education in Spanish for children. Its aim is to critically present and analyze a didactic activity developed by students of the education program in Letters faculty, majoring Portuguese/Spanish, associated with the extension project "Additional Language Workshop for Children (LICOMzinho)" at the State University of Rio de Janeiro. In line with the critical intercultural perspective (Candau, 2008, 2016, 2018), antiracist studies (Silva Junior; Almeida, 2020), decolonial studies (Walsh, 2007; Pinto; Mignolo, 2015), as well as Solé's (2005) approach to teaching reading comprehension and the role of literary reading in language classes (Santos, 2012, 2018), We concluded, from the general analysis of the didactic material, that the racial theme is present, indicating advances in anti-racist studies in the initial formation of teachers. However, a closer look at the didactic activities reveals a limited exploration of the students' racial identification and the subjectivities associated with this process. Thus, we perceived that it is still necessary to expand and deepen this discussion to achieve more effective developments in favor of anti-racist linguistic education for children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo da Silva Campos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

É Prof. Dr. da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Integra o Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem de Línguas: abordagens, metodologias e tecnologias (EAL).

Jorge Cardoso Paulino, Secretaria Municipal de Educação de Maricá

É Prof. Dr. da Secretaria Municipal de Educação de Maricá. Integra o Grupo de Estudos Multiculturais (GEM).

Dayala Paiva de Medeiros Vargens , Universidade Federal Fluminense

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal Fluminense e do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem. Integra o Grupo de Pesquisa Práticas de Linguagem, Trabalho e formação docente e o Grupo de Pesquisa Discurso e Educação Linguística.

References

BERTH, J. O que é empoderamento? São Paulo: Pólen, 2019.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponivel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em:

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC/SEB/ DICEI, 2013.

BRASIL. Lei n° 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 jun. 2024.

CAMPOS, Rodrigo da Silva. Ensino de espanhol na infância: o que dizem os livros didáticos sobre crianças? São Carlos: Pedro & João Editores, 2023.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio; CANDAU, Vera Maria (org.). Diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes. 2008.

CANDAU, Vera Maria. ApresentaçãO. In CANDAU, Vera Maria (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

CANDAU, Vera Maria.. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Revista Espaço do Currículo, v. 13, p. 678-686, 2020. (número especial). DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54949. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54949. Acesso em: 16 jan. 2024.

CARDOSO JUNIOR, Wilson; CANDAU, Vera Maria. Interculturalidade e ensino de artes visuais do Colégio Pedro II. Educação, v. 43, n. 4, p. 721-740, 2018. DOI:10.5902/1984644432894. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/32894 Acesso em: 16 jan. 2024.

CHALMERS, F. Graeme. Seis anos depois de celebrando o pluralismo: transculturas visuais, educação e multiculturalismo crítico. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez. 2005.

DEUSDARÁ, Bruno; ROCHA, Décio. Análise cartográfica do discurso: temas em construção. Campinas: Mercado das Letras, 2021.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática. 2006.

IVENICKI, Ana. Multiculturalismo e formação de professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 100, p. 1151-1167, 2018.

IVENICKI, Ana. Perspectivas multiculturais para o currículo de formação docente antirracista. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as v. 12, n. 32, p. 30-45, 2020. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/890 Acesso em: 16 jan. 2024.

MCLAREN, Petter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

MOORE, Carlos. Racismo e Sociedade: novas bases epistemológicas para entender o racismo. Belo Horizonte: Mazza, 2007.

PEREIRA, Amilcar Araujo; LIMA, Thayara C. Silva de. Performance e estética nas lutas do Movimento Negro Brasileiro para reeducar a sociedade. Revista Brasileira de Estudos da Presença, v. 9, p. 1-30, 2019.

PINAR, William. Multiculturalismo, nacionalidade, cosmopolitismo. LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. (org.). Estudos curriculares: ensaios selecionados. São Paulo: Cortez, 2016.

PINTO, Julio Roberto de Souza; MIGNOLO, Walter D. A modernidade é de fato universal? Reemergência, desocidentalização e opção decolonial. Civitas: Revista de Ciências Sociais, v. 15, n. 3, p. 381-402, 2016. DOI: 10.15448/1984-7289.2015.3.20580 Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/20580 Acesso em: 16 jan. 2024.

RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2021.

SANTA CRUZ, Victoria. 2013, 28 de setembro [1960]). Me gritaron negra. Portal Geledés. Disponnível em: https://www.geledes.org.br/me-gritaron-negra-a-poeta-victoria-santa-cruz/. Acesso em: 13 jun. 2024

SANTOMÉ, Jurjo Torres. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In SILVA, Tadeu Tomaz da (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2011.

SANTOS, Ana Cristina dos. Lectura interactiva: la producción de material. Revista APEERJ, v. 5, n. 5, p. 124-128, 2012. (20 años de APEERJ: el español un idioma universal)

SANTOS, Ana Cristina dos. “Prólogo”. In: CLÍMACO, Adriana Ortega.; MILREU, Isis.; ORTEGA, Raquel da Silva. (org.). Ensino de literaturas hispânicas: reflexões, propostas e relatos. Campina Grande:EdUFCG, 2018.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. 2012, 160f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) Programa de Pós-Graduação em Psicologia. −, Universidade de São Paulo, 2012.

SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da; ALMEIDA, Ricardo Pinheiro de. “Cabelo é como pensamento”: entrelaçando combates antirracistas pelos fios de cabelo. Revista Exitus, Santarém, v. 10, e020073, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602020000100245&lng=pt&nrm=iso. Acessos em: 16 jan. 2024.

SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço; IVENICKI, Ana. “Sou Negão Com Prazer!” Em busca de possibilidades de problematizar o processo de construção das masculinidades negras. Seminário Enlaçando Sexualidades: moralidades, família e fecundidade, 4, 2015, Anais [...] Salvador: Universidade do Estado da Bahia, 2015.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SOARES, Leonardo Barros; MIRANDA, Luciana Lobo. Produzir subjetividades: o que significa? Estudos e Pesquisa em Psicologia, v. 9, n. 2, p. 408-424, 2009.

SOLÉ, Isabel. Estrategias de lectura. Barcelona: Editorial Graó, 2005.

TROYNA, Barry. Racial inequality in education. London: Tavistock, 1987.

VARGENS, Dayala Paiva de Medeiros. Sentidos coloniais-capitalísticos e educação em línguas adicionais para crianças. Revista Abehache, v. 19, p. 70-88, 2021. Disponível: https://revistaabehache.com/ojs/index.php/abehache/article/view/372 Acesso em: 13 jun. 2024.

WALTER, John A.; CHAPLIN, Sarah. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro, 2002.

WALSH, Catharine. Memorias del Seminario Internacional Diversidad, interculturalidad y construcción de ciudad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2007.

Published

20-08-2024

How to Cite

Campos, R. da S. ., Paulino, J. C., & Vargens , D. P. de M. (2024). Language education in Spanish with children: a proposal for anti-racist practice. Journal Education in Question, 62(72). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36055