Relationships between verbal fluency and literacy
exploring the influence of oral language on subsequent reading and writing performance
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n72ID36564Keywords:
Verbal fluency, Predictors of learning, Literacy, Reading, WritingAbstract
This study analyzed Verbal Fluency as a predictor of reading and writing performance during the first two years of literacy among 51 participants. Verbal Fluency, measured at the beginning of the process, was correlated with reading and writing performance at five points. The results showed significant correlations (p < 0.05) between Verbal Fluency and reading and writing skills, ranging from R 0.70 to R 0.56, indicating its relevance in developing these skills. The coefficient of determination (R²) revealed that Verbal Fluency explained 31% to 49% of performance. However, the correlations decreased over time (from R 0.68 to R 0.56), suggesting that its predictive power diminishes as literacy progresses. These findings highlight the importance of pedagogical practices aimed at developing Verbal Fluency in Early Childhood Education to address literacy delays.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.
BECKER, Natalia; MÜLLER, Juliana de Lima; RODRIGUES, Jaqueline de Carvalho; VILLAVICENCIO, Aline; SALLES, Jerusa Fumagalle de. Estratégias de evocação lexical com critério semântico em adultos após acidente vascular cerebral no hemisfério direito. Letrônica, v. 7, n. 1, p. 325–347, 2014. DOI: 10.15448/1984-4301.2014.1.16838.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual do Programa Saúde na Escola – Olhar Brasil. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1863-pse-manual-olharbrasil&category_slug=novembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 maio 2024.
BRAKLING, Kátia Lomba. Linguagem oral e linguagem escrita: novas perspectivas de discussão. São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/18103901/Linguagem_oral_e_linguagem_escrita_novas_perspectivas_de_discuss%C3%A3o. Acesso em: 15 set. 2023
BENTON, Arthur Lester. Differential behavioral effects in frontal lobe disease. Neuropsychologia, Oxford: Pergamon Press, v. 6, n. 1, p. 53-60, 1968.
CAPOVILLA, Fernando Cesar. Por um plano nacional de alfabetização (PNA) capaz de respeitar diferenças de língua e constituição biológica. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 37, n. 113, p. 208-224, ago. 2020. DOI: 10.5935/0103-8486.20200015.
CRUVINEL, Fabiana Rodrigues; ALVES, Gabrielle Marques. Como desenvolver a linguagem oral e escrita na educação. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, v. 11, n. 21, jan. 2013.
DANCEY, Christine; REIDY, John. Estatística sem matemática para psicologia. 7. ed. Porto Alegre: Penso, 2019.
DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Tradução Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.
GUARESI, Ronei. Estudos de desenvolvimento inicial de sistemas alfabéticos de escrita: ensaio acerca da aplicabilidade da teoria dos sistemas adaptativos complexos. Língu@ nostr@, v. 11, n. 1, p. 26-47, 2024.
GUARESI, Ronei; SILVA, Lucimauro; ABREU, Cristiane. Técnicas de avaliação do aprendizado da leitura e da escrita na alfabetização inicial. Editora: Fonema e Grafema. Vitória da Conquista, 2020. DOI: 10.29327/514683.
HELENO, Camila T. Fluência verbal semântica em pré-escolares: estratégias de associação. 2006. 172f. Dissertação (Mestrado em Filosofia e Ciências Humanas) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
HENRY, Lucy A.; MESSER, David J.; NASH, Gilly. Executive functioning and verbal fluency in children with language difficulties. Learning and Instruction, v. 39, p. 137-147, 2015. Disponível em: https://openaccess.city.ac.uk/id/eprint/12056/1/Executive%20functioning%20and%20verbal%20fluency%20in%20children%20with%20language%20difficulties.pdf. Acesso em: 9 set. 2023
MONTEIRO, Carla Cristina Fernandes; VIANA, Fernanda Leopoldina Parente. Falar, ouvir e ler: um programa para o desenvolvimento da linguagem oral. Letrônica, v. 14, n. 2, p. e38500, 2021. DOI: 10.15448/1984-4301.2021.2.38500.
MOURA, Octávio; SIMÕES, Mario; PEREIRA, Marcelino. Fluência verbal semântica e fonêmica em crianças: funções cognitivas e análise temporal. Avaliação. Psicológica, v. 12, n. 2, p. 167-177, 2013.
PAES, Ângela Tavares. Desvio padrão ou erro padrão: qual utilizar? Einstein: Educação Continuada em Saúde, v. 6, n. 3, p. 107-8, 2008. Disponível em: <https://www2.ufjf.br/ppgsaude//files/2018/11/Desvio-Padra%cc%83o-e-Erro-Padra%cc%83o.-Qual-a-diferenc%cc%a7a.pdf>. Acesso em: 21 mar. 2024.
PETREÇA, Renata; CRIPPA, Ana; DASSIE-LEITE, Ana. Habilidades preditoras da leitura e escrita em escolares do 1º e 2º ano do Ensino Fundamental I. Research, Society and Development, v. 12, e19912842990, 2023. DOI: 10.33448/rsd-v12i8.42990.
RODRIGUES, Adriana Bonachela; YAMASHITA, Érica Tiemi; CHIAPPETTA, Ana Lúcia Magalhães Leal. Teste de fluência verbal no adulto e no idoso: verificação da aprendizagem verbal. Revista CEFAC, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 443-451, out./dez. 2008.
SANTOS, Isadora Machado Monteiro dos; CHIOSSI, Julia Santos Costa; SOARES, Alexandra Dezani; OLIVEIRA, Leticia Neves de; CHIARI, Brasília Maria. Phonological and semantic verbal fluency: a comparative study in hearing-impaired and normal-hearing people. CoDAS, v. 26, n. 6, p. 434-438, nov. 2014. DOI: 10.1590/2317-1782/20142014.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e escrever. São Paulo: Contexto, 2021.
SOUZA, Brenda Cardoso Silva de; TEIXEIRA, Tailah de Oliveira Barreiros; SILVA, Liara Dias da; SATLER, Corina; CERA, Maysa Luchesi. Fluência verbal de adultos e idosos do Distrito Federal: proposta normativa piloto. Audiology – Communication Research, v. 25, e2315, 2020. DOI: 10.1590/2317-6431-2020-2315.
SOUZA, Durcilândia. Ferraz de., GUARESI, Ronei. (2023). A influência da frequência das palavras no tempo de conversão grafofonêmica. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 15, n. 45, p. 48-70, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2038. Acesso em: 11 mar. 2024.
VIANA, Fernanda. Melhor falar para melhor ler, um programa de desenvolvimento de competências linguísticas (4-6). 2 editora: Universidade do Minho. Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). Braga, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.