Literature, philosophy, and environmental education in living on the border between Brazil and Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID36869Keywords:
Literature, Environmental Education, Philosophy, ArtAbstract
This article aims to enhance thinking about what the border (Brazil-Uruguay) can mean in the intertwining of literature, philosophy, and environmental education, beyond the understanding that this is a simple dividing line. To achieve this, in the first instance, we traced the methodological paths through problematization using a Michel Foucault's theoretical-methodological tool. In the second moment, we seek a theoretical deepening in the analytical encounter of short story literature based on the book “Linha Divisória (Dividing Line)”, by Aldyr Schlee, and “La vie des hommes infâmes (The Life of Infamous Men)”, by Michel Foucault, toconstantly think and rethink the border and environmental education, through problematization. We conclude, based on the objective outlined and the analyzes of the literature, that we can consider the notion of border as a cultural, social, and environmental relations, marked by infamy and resistance to the power that manufactures border ways of being and living.
Downloads
References
DELEUZE, Gilles. O ato de criação: palestra de 1987. Tradução José Marcos Macedo. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999. FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. 8. ed. Tradução Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.
FOUCAULT, Michel. Além das fronteiras da filosofia. Tradução Wanderson Flor do Nascimento. Le Monde, 6 set. 1986. (Entrevista conduzida por Roger-Pol Droit em 20 de junho de 1975).
FOUCAULT, Michel. O filósofo Mascarado. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Ditos e escritos II. Tradução Elisa Monteiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005,
FOUCAULT, Michel. Eu sou um Pirotécnico. In: POL-DROIT, Roger. Michel Foucault (Entrevistas). Tradução Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. São Paulo: Graal, 2006a.
FOUCAULT, Michel. Polêmica, Política e Problematizações. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Ditos e escritos V. Tradução Elisa Monteiro. 2. ed. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2006b.
FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: FOUCAULT, Michel. Estratégia poder-saber. Ditos & escritos IV. Tradução Vera Lucia Avellar Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária. 2006c.
FOUCAULT, Michel. Política e ética: uma entrevista. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Ditos e Escritos V. Tradução: Elisa Monteiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária. 2006d.
FOUCAULT, Michel. Conversa com Michel Foucault. In: FOUCAULT, Michel. Repensar a política. Ditos e escritos VI. Tradução Ana Lúcia Paranhos Pessoa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. (v. 6).
HENNING, Paula Corrêa; MUTZ, Andressa; VIEIRA, Virgínia Tavares. (org.). Educações ambientais possíveis: ecos de Michel Foucault para pensar o presente. Curitiba: Appris Editora, 2018.
HENNING, Paula Corrêa. Educação ambiental: o silêncio como potência criadora. In: HENNING, Paula Corrêa; SILVA, Gisele Ruiz (org.). Educação e filosofia: fissuras no pensamento com Nietzsche, Foucault, Deleuze e outros malditos. Rio Grande: Editora da FURG, 2021,
MACHADO, Roberto. Foucault, a filosofia e a literatura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2000.
MOTTA, Manoel Barros da. Apresentação. In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Ditos e escritos III. Tradução Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 2009.
RESTREPO, Eduardo. Cuestiones de método: «eventualización» y problematización en Foucault. Revista Tabula Rasa, Bogotá, n. 8, p. 111-132, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.revistatabularasa.org/numero-8/restrepoE.pdf . Acesso em: 3 jan. 2017.
REVEL, Judith. O pensamento vertical: uma ética da problematização. In: GROS, Frédéric (org.). Foucault: A coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editora, 2004.
REVEL, Judith. Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.
SCHLEE, Aldyr Garcia. Linha divisória. São Paulo: Melhoramentos, 1988.
SCHLEE, Juliana Corrêa Pereira, HENNING, Paula Corrêa, RIBEIRO, Paula Regina Costa. Educación ambiental, mujeres y la Pampa Gaucha/Brasil: apuntes de una investigación. Colômbia: Plumilla Educativa, v. 2, n. 24, p. 65-84. 2019. Disponível em: https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/plumillaeducativa/article/view/3566 Acesso em: 26 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.