Literature, philosophy, and environmental education in living on the border between Brazil and Uruguay

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID36869

Keywords:

Literature, Environmental Education, Philosophy, Art

Abstract

This article aims to enhance thinking about what the border (Brazil-Uruguay) can mean in the intertwining of literature, philosophy, and environmental education, beyond the understanding that this is a simple dividing line. To achieve this, in the first instance, we traced the methodological paths through problematization using a Michel Foucault's theoretical-methodological tool. In the second moment, we seek a theoretical deepening in the analytical encounter of short story literature  based on the book “Linha Divisória (Dividing Line)”, by Aldyr Schlee, and “La vie des hommes infâmes (The Life of Infamous Men)”, by Michel Foucault, toconstantly think and rethink the border and environmental education, through problematization. We conclude, based on the objective outlined and the analyzes of the literature, that we can consider the notion of border as a cultural, social, and environmental relations, marked by infamy and resistance to the power that manufactures border ways of being and living.

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Author Biographies

Juliana Corrêa Pereira Schlee, Secretaria Municipal de Educação de Herval

É Prof.ª Dr.ª da Secretaria Municipal de Educação de Herval. Integra o Grupo de Estudos em Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia.

Paula Corrêa Henning, Universidade Federal do Rio Grande

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Rio Grande, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e do Programa de Pós-Graduação em Educação. É Líder do Grupo de Estudos em Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia. Bolsista Produtividade do CNPq 2.

Renata Lobato Schlee, Universidad de la Republica

É Prof.ª Dr.ª visitante da Universidad de la Republica. Integra o Grupo de Estudos em Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia.

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Published

18-11-2024

How to Cite

Schlee, J. C. P., Henning, P. C., & Schlee, R. L. (2024). Literature, philosophy, and environmental education in living on the border between Brazil and Uruguay. Journal Education in Question, 62(74). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID36869