Rurbana Education
the place of the rural and the urban in the debates of CRPE-Recife under the administration of Gilberto Freyre (1957-1969)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n73ID36986Keywords:
Centro Regional de Pesquisas Educacionais do Recife, Rural and Urban, Latin America, Gilberto FreyreAbstract
This article approaches the importance of discussing the rural and the urban in the research and debates carried out at the Centro Regional de Pesquisas Educacionais do Recife (CRPE-Recife) during Gilberto Freyre’s tenure, which ocurred in the period from 1957 to 1969. The study that resulted in this article aimed to understand how the concerns and visions of Latin America in Gilberto Freyre's intellectual production animated, or not, the political, interpretative or reflective actions at the Centro Regional de Pesquisas Educacionais do Recife regarding Latin America. In this investigation, we are faced with an intense debate about the relationships between the regional, the rural and the urban within the scope of school policies and epistemologies of educational research. The documentation mobilized belongs to the Regional Center under the custody of Joaquim Nabuco Foundation, in Recife, and/or were made available by the National Institute of Pedagogical Studies, especially the Cadernos Região e Educação.
Downloads
References
BRUSCHINI, Cristina; AMADO, Tina. Estudos sobre mulher e educação: algumas questões sobre o magistério. Cadernos de Pesquisa, n. 64, p. 4-13, fev. 1988.
CAMPOS, Maria Christina Siqueira de Souza; SILVA, Vera Lucia Gaspar da (org.). Feminização do magistério: vestígios do passado que marcam o presente. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.
CÂNDIDO, Antonio. As diferenças entre o campo e a cidade e seu significado para a educação. Pesquisa e Planejamento, v. 1, n. 1, p. 51-65, jun. 1957.
CHALOBA, Rosa Fátima de Souza; CELESTE FILHO, Macioniro; MESQUITA, Ilka Miglio de (org.). História e memória da educação rural no século XX. Araraquara: Cultura Acadêmica Editora, 2020.
CHALOBA, Rosa Fátima de S. Uma década de pesquisas sobre a História da Educação Rural no Brasil (2012 -2022). História da Educação, v. 27, p. 1-21, 2023.
CRUZ, Levy. Espaço, tempo, região e educação. Cadernos Região e Educação, v. 1, n. 1, p. 4-37, jun. 1961.
DANIEL, Leziany Silveira. O manual da Unesco “La sociedade y la educación en América Latina” (1962): idealização de escola e de sociedade. Revista Brasileira de História da Educação, v. 24, n. 1, p. 1-22, 2023.
DANIEL, Leziany Silveira. Boletim do Centro Latino Americano de Pesquisas em Ciências Sociais (1959-1961): escritos do intelectual João Roberto Moreira sobre educação. Revista Olhares, v. 7, n. 3, p. 133-146, nov. 2019.
DUQUEVIZ, Beatris Camila. A Rurbanização como política social em Gilberto Freyre. 2006. 104f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade) – Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2006.
FARIA FILHO, Luciano Mendes. Uma brasiliana para a América Hispânica: a editora Fundo de Cultura Econômico e a intelectualidade brasileira (décadas 1940/1950). São Paulo: Paco Editora, 2021.
FREYRE, Gilberto. Sugestões para uma nova política no Brasil: a rurbana. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 27, n. 65, p. 65-83, jan./mar. 1957a.
FREYRE, Gilberto. Palavras às Professoras Rurais do Nordeste. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 28, n. 68, p. 41-50, out./dez. 1957b.
FREYRE, Gilberto. Região, pesquisa social e educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 29, n. 69, p. 31-41, jan./mar. 1958a.
FREYRE, Gilberto. Arte, ciência social e sociedade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 30, n. 72, p. 28-38, out./dez. 1958b.
FREYRE, Gilberto. Rurbanização: que é? Recife: Editora Massangana, 1982.
FREYRE, Gilberto. Uma conferência sobre Jonh Dewey. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 34, n. 80, p. 193-194, out./dez. 1960.
FREYRE, Gilberto. Palavras repatriadas. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2003.
FROEHLICH, José Marcos. Gilberto Freyre, a história ambiental e a rurbanização. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, v. 7, n. 2, p. 281-301, jul./out. 2000.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
MEUCCI, Simone. Gilberto Freyre e a sociologia no Brasil: da sistematização à constituição do campo científico. 2006, 330 f. (Tese de Doutorado) – Programa de Doutorado em Sociologia, Universidade Estadual de Campinas, 2006.
MEUCCI, Simone. Gilberto Freyre no comando do Centro Regional de Pesquisas Educacionais do Recife: educação em debate (1957-1964). Sociologia & Antropologia, v. 5, n. 1, p. 129-155, abr. 2015.
MOREIRA, João Roberto. Educação rural e educação de base. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 28, n. 67, p. 87-129, jul./set. 1957.
OLIVEIRA, Amurabi. Gilberto Freyre e a educação: raça, democracia e ensino de história e cultura afro-brasileiras. Linhas Críticas, v. 21, n. 44, p. 159-177, jan./abr. 2015.
PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. Modernizar o arcaico: discursos sobre a formação de professores para o meio rural (Santa Catarina 1942-1959). 2013. 249 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. Racionalidade pedagógica e construção da nação: os Clubes Agrícolas Escolares de Santa Catarina e a produção de um repertório sobre o rural (1934-1949). 2021, 345 f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
SILVA, Emanuel Freitas da; LIMA, Ana Paula dos Santos. Alguns temas pedagógicos na obra de Gilberto Freyre. In: ENCONTRO CEARENSE DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO (ECHE), 11 2012. ENCONTRO NACIONAL DO NÚCLEO DE HISTÓRIA E MEMÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1º, 2012. Anais […]. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará. Online.
SITUAÇÃO educacional em Pernambuco. Educação e Ciências Sociais, Boletim do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, mar. 1956.
SOUZA, Kelma Fabíola Beltrão de. Educação e região. Práticas anisianas e freyreanas fazem a educação do Recife/PE (1957-1964). 2013, 233 f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1938.
WILLENS, Emílio. O problema rural brasileiro do ponto de vista antropológico. São Paulo: Secretaria da Agricultura, Indústria e Comércio do Estado de São Paulo, 1944.
XAVIER, Libânia Nacif. O Brasil como laboratório: educação e ciências sociais no projeto dos Centros Brasileiros de Pesquisas Educacionais – CBPE/INEP/MEC (1950-1960). Bragança Paulista: CDAPH-IFAN, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Education in Question
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.