ERER, BNCC and the curricular proposals of the Northern Region

the profile of the drafting agents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID37375

Keywords:

Education for Ethnic-Racial Relations , National Common Curricular Base , Developer agents , Northern Region

Abstract

This article presents a reflection on research carried out with funding from the CNPq. It aims to examine the profile of the agents who draw up the state curriculum proposals in the Northern Region, in terms of their initial and continuing training, areas of professional activity and insertions in the context of the theme of Education for Ethnic-Racial Relations (ERER). The theoretical foundation and specialized literature consider the conceptual notions of field, representations and Education of Ethnic-Racial Relations in the discussions of Pierre Bourdieu (2004), Roger Chartier (1991), Petronilha Silva (2018) and Wilma Coelho (2018), respectively. Methodologically, it is linked to some of Laurence Bardin's (2016) Content Analysis techniques. We infer that the theme of ERER does not constitute an organic and structured dimension in the initial training paths of the agents who develop it in academic productions and in the curricular proposals they develop.

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Author Biographies

Wilma de Nazaré Baía Coelho, Universidade Federal do Pará

É Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal do Pará, do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica, do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia e do Programa de Pós-graduação em Estudos Africanos e Afro-brasileiros. Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais. É Bolsista de Produtividade do CNPq 1D 

Andressa da Silva Gonçalves, Prefeitura Municipal de Altamira

É Prof.ª Dr.ª da Prefeitura Municipal de Altamira. Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais.

Felipe Alex Santiago Cruz, Universidade Federal Rural da Amazônia

É Prof. Dr. da Universidade Federal Rural da Amazônia. Integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais.

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Published

15-11-2024

How to Cite

Coelho, W. de N. B., Gonçalves, A. da S., & Cruz, F. A. S. . (2024). ERER, BNCC and the curricular proposals of the Northern Region: the profile of the drafting agents. Journal Education in Question, 62(74). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2024v62n74ID37375