The meanings of care in the discourses of students in a technical nursing course
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n77ID40897Keywords:
Vocational Health Education, Care, Integral Human Education, GenderAbstract
This article analyzes the meanings attributed to self-care and care for others by students of the Nursing Technician Course at the Health School of the Federal University of Rio Grande do Norte, in light of the Integral Human Education approach advocated by Vocational Education. This qualitative research used semi-structured interviews for data collection and Discursive Textual Analysis as the analytical technique. Participants’ statements reveal tensions between the demands of professional care and the neglect of self-care, intensified by precarious conditions and gender inequalities. It concludes that strengthening integrative pedagogical practices in Professional Health Education is essential to promoting critical, autonomous professionals committed to collective well-being.
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014.
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61–80, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956. Acesso em: 11 maio. 2025.
AYRES, José Ricardo de Carvalho Mesquita. Cuidado e reconstrução das práticas de saúde. Interface–Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 8, n. 14, p. 73-92, set. 2003; fev. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v8n14/v8n14a04.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.
BADINTER, Elizabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
BOURDIEU, Pierre. La domination masculine. Paris: Seuil, 1998.
BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude – SINAJUVE. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm Acesso em: 28 jun. 2021.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos temas, conceitos e autores. Tradução Ingrid Muller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
CONNELL, Raewyn; MESSERSCHMIDT, James. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan. 2013.
DESOUSA FILHO, Alipio. Tudo é construido! Tudo é revogável! a teoria construcionista crítica nas ciências humanas. São Paulo: Cortez, 2017.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2019.
FLOR. Entrevista no google meet. Natal (Rio Grande do Norte), 28 set. 2020.
FOUCAULT, Michel. Histoire de la sexualité 2: l’usage des plaisirs. Paris: Gallimard, 1984.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
GILIGGAN, Carol. In a different voice: psychological theory and women’s development. Cambridge: Harvard University Press, 2003.
GROS, Frédéric. O cuidado de si em Michel Foucault. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
GUIMARÃES, Nadya Araújo; HIRATA, Helena. O gênero do cuidado: desigualdades, significações e identidades. Cotia: Ateliê, 2020.
IVONE. Entrevista no google meet. Natal (Rio Grande do Norte), 29 set. 2020.
MOLINIER, Pascale; PAPERMAN, Patrícia. Descompartimentar a noção de cuidado? Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 18, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/FPnRRdqBZFNmhmDPsYjzmhC/?lang=pt Acesso em: 11 maio. 2025.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.
MORTARI. Luigina. Filosofia do cuidado. São Paulo: Paulus, 2018.
OGUISSO, Taka; FREITAS, Genival Fernandes de. Memória e história na construção da identidade profissional da enfermagem. In: OGUISSO, Taka (org.). Trajetória histórica da enfermagem. Barueri: Manole, 2014.
OSCARINA. Entrevista no google meet. Natal (Rio Grande do Norte), 14 out. 2020.
PRECIADO, Paul Beatriz. Dysphoria mundi: o som do mundo desmoronando. Tradução Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
RADÜNZ, Vera. Uma filosofia para enfermeiros: o cuidado de si, a convivência com a finitude e a evitabilidade do burnout. 1999, 149f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, 1999. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/80900/152706.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 mar. 2025.
REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. Tradução Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez e Carlo Piovesani. São Carlos: Claraluz, 2005.
SARAT, Caroline Neris Ferreira. Aplicação da teoria de Orem na prática de Enfermagem: análise de comunicações científicas. 2007. 96f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
SOUZA, Larissa Maia; LIMA NETO, Avelino Aldo; GLEYSE, Jacques. A Escola de Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Norte: apontamentos sobre a feminização do cuidado na Educação Profissional em Saúde. Fênix – Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 75-99, 2021. Disponível em: https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/1100. Acesso em: 11 maio 2025.
SOUZA, Larissa Maia; LIMA NETO, Avelino Aldo; GLEYSE, Jacques; COSTA, Ana Cristina Santos. Formar para o cuidado: a Formação Humana Integral e o Ensino Integrado em saúde. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 21, 2021. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/12839. Acesso em: 12 maio 2025.
THOFEHRN, Maira Buss; AMESTOY, Simone Coelho; PORTO, Adrize Rutz; ARRIEIRA, Isabel Cristina Dal; PAI, Daiane Dal. A dimensão da subjetividade no processo de trabalho da enfermagem. Journal of Nursing and Health, Pelotas, v. 1, n. 1, p. 190-198, jan./mar. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/issue/view/270/showTo. Acesso em: 24 de fev. de 2025.
TRONTO, Joan. Particularisme et responsabilité relationnelle en morale: une autre approche de l’éthique globale. In: GILLIGAN, Carol; HOCHSCHILD, Arlie; TRONTO, Joan. Contre l’indifférence des privilégiés: à quoi sert le care. Paris: Payot, 2013.
UFRN. Plano de curso técnico de enfermagem. Natal: Universidade Federal Do Rio Grande do Norte/Escola de Saúde, 2021. Disponível em: https://escoladesaude.ufrn.br/instituicao/projetos/. Acesso em: 8 jun. 2025.
UFRN. Plano de curso técnico de enfermagem. Natal: Universidade Federal Do Rio Grande do Norte/Escola de Saúde, 2016. Disponível em: http://escoladesaude.ufrn.br/wp-content/uploads/PLANO-DE-CURSOT%C3%89CNICO-EM-ENFERMAGEM-2016.pdf. Acesso em: 28 de jun. 2021.
UFRN. Projeto Político Pedagógico da Escola de Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte/Escola de Saúde, 2023. Disponível em: https://escoladesaude.ufrn.br/instituicao/projetos/. Acesso em: 8 jun. 2025.
WANDA. Entrevista no google meet. Natal (Rio Grande do Norte), 27 out. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
