Professional and educational career of militant teacher Luiza de Teodoro Vieira (1960-1995)
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n78ID41492Keywords:
History of education, Women’s education, Biography, Women educatorsAbstract
The study falls within the field of the history of women’s education by addressing the life of Luiza de Teodoro Vieira, an educator and political activist who played a leading role in the city of Fortaleza, Ceará. The objective was to write a biography of Luiza de Teodoro’s life, with an emphasis on her educational work (1960-1995). A biographical study was conducted, theoretically based on cultural history, which combined autobiographical sources and oral interviews. Luiza de Teodoro was a teacher in primary, secondary, and higher education, as well as an administrator in municipal and state education departments and a writer of textbooks for basic education. The hermeneutic interpretation of the life narrative concludes that her visibility was enhanced by her educational and political activism, whether through the critical and contextualized training of students and teachers or through opposition to the military dictatorship, which resulted in social recognition and honors.
Downloads
References
ARAÚJO, Helena de Lima Marinho Rodrigues. A tradicional Escola Normal Cearense chega ao bairro de Fátima: formação das primeiras professoras primárias (1958-1960). 2014. 308 f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
DOSSE, François. O desafio biográfico: escrever uma vida. 2. ed. Tradução Gilson Cardozo de Souza. São Paulo: Edusp, 2015.
DUARTE, Hugo Villaça Duarte. A Ação Popular e a questão humanista: das origens cristãs ao marxismo (1963-1973). 2010. 133 f. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2010.
FONSECA, Selva Guimarães. Ser professor no Brasil: história oral de vida. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GRAMSCI, Antonio. Concepção dialética da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.
LEAL, Guaraciara Barros. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 20 ago. 2018.
LIMA, Nildes Alencar. Entrevista com Nildes Alencar Lima, 15 jun. 2009. Revista Entrevista, Fortaleza, p. 75-89, 2009.
LOPES, Tania Maria Rodrigues; TORRES, Maria Nahir Batista Ferreira; MENEZES, Iany Bessa Silva. História da formação de professores no Ceará: da escola normal aos ambientes virtuais de aprendizagem. Revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 2, n. 3, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3724.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
MELO, Francisco Egberto de. A cultura cívica na educação cearense (1963-1973): na tapeçaria da história, entre o “Livro da Professora” e os festejos à pátria e ao progresso. 2006. 209 f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006.
MOURA, Maria das Graças Sousa Moreira; VASCONCELOS, Valéria Oliveira de. Vozes de estudantes de escolas radiofônicas: uma experiência de educação popular no Maranhão/MA. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 18, n. 33, p. 105-121, 2019.
NOGUEIRA, Aurinete Alves; CUNHA, Fernanda Ielpo da; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Trajetória de Vida e Formação Profissional da Professora Fátima Sampaio da Silva (1972-1994). Revista Educação & Formação, v. 8, p. 1-21, 2023. DOI: 10.25053/redufor.v8.e11937.
NÚCLEO de Documentação do Departamento de História da Universidade Estadual do Ceará. Projeto Memorial da Educação Cearense. Entrevista com Luiza de Teodoro. Fortaleza: NUDOC-UFC, 11 out. 2002.
SALGADO, José Ronaldo Aguiar. Um certo planeta Luiza. Revista Entrevista, Fortaleza, n. 4, p. 1, fev. 1994.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA JÚNIOR, Antonio Otaviano. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 14 out. 2020.
SILVA, Maria Helena. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 17 jan. 2022.
SOUSA, Joaquim Moreira de. Sistema educacional cearense. Recife: MEC, 1961.
SOUSA, Maria Socorro Braga de. Entrevista. Fortaleza (Ceará), 16 nov. 2021.
SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX: ensino primário e secundário no Brasil. São Paulo: Cortez, 2008.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
VIEIRA, Sofia Lecher. História da educação no Ceará: sobre fatos e feitos. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Education in Question

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.
