Professional identity for teachers of Mathematics in Elementary School

Authors

  • Marjorie Samira Ferreira Bolognani Universidade São Francisco
  • Adair Mendes Nacarato Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n40ID9849

Keywords:

Teaching work, Teachers’ professional identity, Life narratives

Abstract

This text debates the relations among teaching work, formation, knowledge and the building of professional identity. The research has been carried out within ten teachers working in the first years of Elementary School, focusing on those who teach Mathematics. Data was produced through narrative interviews and a group of discussion. What teachers have reminded and brought up evidences how they interpret and attribute meaning to the processes of formation and the work developed. Such narratives, usually accompanied by the wake of self-awareness, seem to be determinant to the teachers’ continuous formation, showing how much their narratives also constitute practices of self-formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marjorie Samira Ferreira Bolognani, Universidade São Francisco

Ms. Marjorie Samira Ferreira Bolognani

Universidade São Francisco | Bragança Paulista

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação

Grupo de Pesquisa em Histórias de Formação de Professores que Ensinam Matemática | HIFOPEM

E-mail | marjonet@gmail.com

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Universidade São Francisco | Bragança Paulista

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação

Líder do Grupo de Pesquisa em Histórias de Formação de Professores que Ensinam Matemática | HIFOPEM

E-mail | adamn@terra.com.br

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1981.

BEIJINHO. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 20 out. 2011.

BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Tradução de Zuleide Alves Cardoso Cavalcante e Denise Maria Gurgel Lavallée. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

BOMBOM. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 26 out. 2011. BRIGADEIRO. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 30 ago. 2011.

BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Tradução Marcos A. G. Domingues. Porto Alegre: Artmed, 1997.

CAJUZINHO. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 20 out. 2011.

CLOT, Yves. Entrevista: Yves Clot. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo,

v. 9, n. 2, p. 99-107, dez. 2006.

CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir. Tradução Guilherme João de Freitas Teixeira e Marlene Machado Zica Vianna. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

CUNHA, Renata Barrichelo; FERNANDES, Carla Helena; MOTA, Ednaceli Abreu Damasceno; NOGUEIRA, Eliane Greice Davanço. Professora: os elementos de uma identidade em construção. Pro-Posições, Campinas, v. 18, n. 1, p. 153-167, jan./abr. 2007.

DELORY-MOMBERGER, Christiane. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução Maria Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luis Passeggi. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christiane. Introdução: Pesquisa biográficas em Educação: Orientações e territórios. In: SOUZA, Elizeu Clementino; PASSEGGI, Maria Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Pesquisa (auto)biográfica e práticas de formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008a.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

DOMINICÉ, Pierre. O que a vida lhes ensinou. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010a.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

JOSSO, Marie-Christine. Os relatos de histórias de vida como desvelamento dos desafios existenciais da formação e do conhecimento: destinos sócio-culturais e projetos de vida programados na invenção de si. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Tempos e narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W; GASKELL, George (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

LARANJINHA, Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 21 out. 2011.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

MACHADO, Anna Rachel. Por uma visão ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, Ana Maria de Mattos; MACHADO, Anna Raquel. O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

MARCELO, Carlos. A identidade docente: constantes desafios. Tradução de Cristina Antunes. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, p.109-131, ago./dez. 2009.

MERENGUE. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 1 set. 2011.

MENGALI, Brenda Leme da Silva. A cultura da sala de aula numa perspectiva de resolução de problemas: o desafio de ensinar matemática numa sala multisseriada. 2011. 218f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade São Francisco, Itatiba, 2011.

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e de transformação. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.

NACARATO, Adair Mendes; PASSEGGI, Maria da Conceição. Olhar para si e superar marcas deixadas pela matemática escolar: reflexões de uma futura professora sobre seu percurso de formação. In: OLINDA, Ercília Maria Braga de. Artes de sentir: trajetórias de vida e formação. Fortaleza: Edições EFC, 2012.

NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

PAÇOCA. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 22 mar. 2012.

PINEAU, Gaston. A auto-formação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; ROSA, Maria Inês Petrucci dos Santos; SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão; GERALDI, Corinta Maria Grisolia. GEPEC: A educação continuada ao desenvolvimento pessoal e profissional em uma perspectiva narrativa. In. SOUZA, Elizeu Clementino; PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Pesquisa (auto)biográfica e práticas de formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; DAMASCENO, Ednaceli A. Saberes docentes: narrativas em destaque. In: VARANI, Adriana; FERREIRA, Cláudia Roberta; PRADO, Guilherme do Val Toledo (Orgs.). Narrativas docentes: trajetórias de trabalhos pedagógicos. Campinas: Mercado de Letras, 2007, p. 15-27.

SOUZA, Elizeu Clementino. Pesquisa narrativa e escrita (auto) biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Tempos e narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

SUSPIRO. Entrevista oral. Jundiaí (São Paulo), 30 set. 2011.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago. 2006.

Published

20-09-2016

How to Cite

Bolognani, M. S. F., & Nacarato, A. M. (2016). Professional identity for teachers of Mathematics in Elementary School. Journal Education in Question, 54(40), 75–100. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n40ID9849