A system to protect themselves from the school
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n40ID9852Keywords:
School protecting system, Public policy, BiopowerAbstract
This paper aims at understanding the implementation of the “Protecting School System”, an educational public policy of the State of São Paulo and understand their meanings, their conceptions, as well as its dynamics and the complexity of these processes. This study establishes its analysis on interviews, and also on its theoretical perspective based on studies of Michel Foucault. The theoretical perspective that bounds this study instigates a discussion about the referred public policy it is grounded in a systemic approach and administrative vision of education that makes use of biopower mechanisms to step in. At the same time, this policy also works as a disciplinary and state regulatory apparatus that tries not only to reach individuals, but also standardize a number of schools as a “system”.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças. Violências nas escolas. Brasília: UNESCO, 2002.
BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Seção 1, p. 13563. (Retificada no Diário Oficial da União, Seção 1, de 27 de agosto de 1990, p. 18551).
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, v. 134, n. 248, Seção 1, 23 dez. 1996, p. 27833.
CAPRIGLIONE, Laura; KAWAGUTI, Luis. Alunos brigam, depredam escola e apanham da PM São Paulo. Folha de S. Paulo. São Paulo, p. C1. 13 nov. 2008. (Seção Cotidiano). Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff1311200801.htm. Acesso em: 12 fev. 2014.
CARVALHO, Maria Celeste da Silva. Progestão: como construir e desenvolver os princípios de convivência democrática na escola? Brasília: ConSed – Conselho Nacional de Secretários de Educação, 2001.
CHARLOT, Bernard.A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Revista Sociologias, Porto Alegre, n. 8, p. 432-443, jul./dez. 2002.
CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração: uma visão abrangente da moderna administração das organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
DEBARBIEUX, Eric; BLAYA, Catherine. Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília: UNESCO, 2002.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Tradução Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1990.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: course no Collége de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FREITAS, Carolina. Alunos provocam quebra em escola onde Serra estudou. O Estado de S. Paulo, 14 maio 2009. Disponível em: http://sao-paulo.estadao.com.br/noticias/ geral, alunos-provocam-quebra-quebra-em-escola-onde-serra-estudou,370945. Acesso em: 12 fev. 2014.
GUIMARÃES, Áurea Maria. A dinâmica da violência escolar: conflito e ambiguidade. Campinas: Autores Associados, 2005.
MAFFESOLI, Michel. A violência totalitária. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
MENDES, Geisa do Socorro Cavalcanti Vaz. Avaliação institucional: estudo da implementação de uma política para a escola fundamental do município de Campinas/SP. 2011. 332f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
ORTEGA-RUIZ, Rosário; DEL REY, Rosário. Estratégias educativas para a prevenção da violência. Tradução Joaquim Ozório. Brasília: Unesco/UCB, 2002.
PARSONS, Talcott. El sistema social. Madrid: Alianza Editorial, 1988.
POSSATO, Beatris Cristina. O “professor mediador escolar e comunitário”: uma mirada a partir do cotidiano escolar. 2014. 195f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
POSSATO, Beatris Cristina; SCOTUZZI, Claudia Aparecida. Sistema de proteção escolar: proteger quem de que? In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO BRASILEIRA, 2; 2009, Campinas. Anais...Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2009.
ROYER, Égide. Condutas agressivas na escola: pesquisas, práticas exemplares e formação de professores. In: Desafios e alternativas: violência nas escolas. Brasília: UNESCO; UNDP, 2003.
SÃO PAULO. Diretoria de Ensino de Limeira. Planejamento escolar 2010. Sistema de proteção escolar. 2010. Disponível em: http://www.delimeira.com.br/DE_novo/Anexos/Anexo%20 III%20Planejamento%20do%20Sistema%20de%20Prote%C3%A7%C3%A3o%20Escolar.pdf. Acesso em: 12 jan. 2011.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Manual de proteção escolar e promoção da cidadania. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da Educação, 2009.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Normas gerais de conduta escolar. São Paulo: FDE, 2009a.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Ocorrência escolar. Disponível em: http://www.fde.sp.gov.br/PagesPublic/InternaRoe.aspx?contextmenu=roe. Acesso em: 25 abr. 2012.
SÃO PAULO. Resolução SE n.19, de 12 de fevereiro de 2010. Diário Oficial da União, Imprensa Oficial, Poder Executivo, São Paulo, 13 fev. 2010. Secção I, p. 29.
SOUZA, Silvana Aparecida de. Gestão escolar compartilhada: democracia ou descompromisso? São Paulo: Xamã, 2001.
SUPERVISOR. Entrevista. São Paulo (São Paulo), 16 maio 2012.
VON BERTALANFFY, Ludwing. Teoria geral dos sistemas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1975.
ZALUAR, Alba; LEAL, Maria Cristina. Violência Extra e Intramuros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 16, n. 45, p.145-163, fev. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.