Right to education, adolescent education and teaching illness in the capitalist state
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n40ID9854Keywords:
Right to education, Adolescent education, Teaching illnessAbstract
Education, despite be considered universal human right and thus be covered by national and international law, has its effectiveness as a public policy marked by significant distance between the right and set up the right effected, expression of the contradictions that mark the capitalist state. Taking this statement as a starting point, and supported in the framework of the historical and dialectical materialism, as formulated by Marx and Engels, and Historical-Cultural Psychology, structured from Vygotsky, Luria and Leontiev, this article aims to problematize the distance between providing for the legislation and what is actually implemented in the society, focusing reflection on the effects of such a situation in the lives of students/adolescents and teachers.It exposes the constitution and class feature that mark the state and its close relationship with the characteristics that assume public policies; the lack of preparation of schools to carry out a coherent training with the development of adolescent students; and the illness of teachers in the face of powerlessness, and the accountability, to deal with questions to which they do not feel prepared.
Downloads
References
ASSUNÇÃO, Ada Ávila; OLIVEIRA, Dalila Alves. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 349-372, 2009.
BRASIL. Constituição Política do Império do Brasil (1824). Disponível em: http://www. monarquia.org.br/pdfs/constituicaodoimperio.pdf. Acesso em: 29 mar. 2015.
BRASIL. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil (1934). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao34.htm Acesso em: 1º maio 2016.
BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil (1946). Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao46.htm Acesso em: 1º maio 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Senado Federal. Brasília: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Relatório Nacional Pisa 2012 ? Resultados Brasileiros. Brasília, 2012. Disponível em:http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2014/relatorio_ nacional_pisa_2012_resultados_brasileiros.pdf Acesso em: 26 abr. 2016.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). IDEB: resultados e metas. Brasília, 2015. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/resul- tado/resultadoBrasil.seam?cid=1779426. Acesso em: 26 abr. 2015
CODO, Wanderley (Org.). Educação: carinho e trabalho – Burnout, a síndrome da desis- tência do educador, que pode levar à falência da educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
FRANÇA. Declaração dos Direitos do Homem e do Cidadão (1789). Disponível em: http:// www.dhnet.org.br/direitos/anthist/dec1793.htm Acesso em: 29 mar. 2015.
PLATAFORMA DHESC-Brasil. Plataforma Brasileira de Direitos Humanos Econômicos, Sociais e Culturais. Relatório Brasileiro sobre Direitos Humanos Econômicos, Sociais e Culturais. 2003. Disponível em: www.dhescbrasil.org.br. Acesso em: 29 mar. 2015.
DIAS, Adelaide Alves. Da educação como direito humano aos direitos humanos como prin- cípio educativo. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy; DIAS, Adelaide Alves; FEITOSA, Maria Luiza Pereira de Alencar Mayer; ZENAIDE, Maria de Nazaré Tavares (Org.). Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, 2007. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/livros/edh/br/fundamen- tos/26_cap_3_artigo_04.pdf. Acesso em: 22 out. 2015.
DRAGUNOVA, Tatiana Vasílievna. Características psicológicas del adolescente. In: PETROVSKI, ARTUR (Org.). Psicologia evolutiva y pedagogica. Moscou: Progresso, 1985.
ELKONIN, Daniil Borisovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, Vasili; SHUARE, Marta (Org.) La psicologia evolutiva y peda- gógica en la URSS (Antologia). Moscou: Editorial Progresso, 1987.
ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Zurique. 1884. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/anthist/marcos/hdh_engels_ori- gem_propriedade_privada_estado.pdf. Acesso em: 31 ago. 2015.
ENGELS, Friedrich. Anti-dühring: a revolução da ciência segundo o senhor Eugen Dühring. Tradução Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2015.
FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo entre a teoria do professor reflexivo, o construtivismo e a escola de Vigotski. Campinas: Autores Associados, 2004.
FLORENZANO, Modesto. Sobre as origens e o desenvolvimento do Estado moderno no ocidente. Lua Nova, São Paulo, n. 71, p. 11-39, maio/ago. 2007.
GRACIANO, Mariângela. A educação como direito humano: a escola na prisão. 2005. 154f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
HARNECKER, Marta. Os conceitos elementares do materialismo histórico. São Paulo: Global, 1983.
IAMAMOTO, Marilda Vilella e CARVALHO, Raul de. Relações sociais e serviço social no Brasil: esboço de uma interpretação histórico-metodológica. São Paulo: Cortez; CELATS, 1983.
KON, Igor Semyonovich. Psicologia de La primera juventud. In: PETROVSKI, Artur. Psicologia evolutiva y pedagogica. Moscou: Editorial Progresso. 1985.
LENINE, VladimirIlitch. O Estado e a revolução. Moscou. 1918. Disponível em: http://pcb. org.br/portal/docs/oestadoearevolucao.pdf. Acesso em: 21 out. 2015.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
MOSQUERA, Juan José Mouriño; STOBÄUS, Claus Dieter. O mal-estar na docência: causas e conseqüências. Educação, Porto Alegre, v.19, n. 31, p. 139-146, 1996.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibiliza- ção. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.
ROSAR, Maria de Fátima Felix. Educação e movimentos sociais: avanços e recuos entre o século XX e o século XXI. Educação em Revista, Marília, v. 12, n. 2, p. 145-162, jul./dez. 2012
SANTOS, Diego Augusto dos. Contribuições da psicologia histórico-cultural para a com- pressão do adoecimento e sofrimento psíquico de professores. 2014. 195f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) ? Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2014.
SANTOS, Diego Augusto dos; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. O adoecimento e sofri- mento psíquico de professores: difusão em produções científicas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PSICOLOGIA, 5; 2012, Maringá. Anais... Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Cortez/Autores Associados, 2003.
SILVA, Nilma Renildes da. Relações sociais para superação da violência escolar e proces- sos formativos de professores. 2006. 298f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
TOLSTIJ, Alexandr. El hombre y laedad. Moscou: Editorial Progresso, 1989.
VIÉGAS, Lygia de Sousa; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; ANGELUCCI, Carla Biancha. Apresentação. In: VIÉGAS, Lygia de Sousa; ANGELUCCI, Carla Biancha (Org.). Políticas públicas em educação: uma análise crítica a partir da psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras escogidas III. Madrid: Centro de Publicacionesdel M.E.C. y Visor Distribuciones, 1995.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia del Adolescente. In: Obras escogidas IV. Madrid: Visor Distribuciones, 1996.
ZARAGOZA, José Manuel Esteve. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos pro- fessores. Bauru: EDUSC, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.