A Study on the training paths of three female doctors from northern Brazil (19th-20th centuries)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n78ID41298

Keywords:

19th-century Brazil, Higher education, Women's history, Women in medicine

Abstract

Drawing on Perrot’s (2005) history of women, which emphasizes the complexity of female experiences and challenges the notion of women as mere victims, this study analyzes the educational trajectories of three pioneering women from Northern Brazil’s who earned medical degrees between 1890 and 1892: Amélia Pedroso Benebien (Ceará), Ephigenia Veiga (Bahia), and Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque (Pernambuco). Through bibliographical and documentary research, it examines how these women entered and navigated the male-dominated environment of higher education and the medical profession during a period marked by strong patriarchal and scientific discourses that sought to restrict women's presence in public life. Despite these obstacles, the pioneers mobilized legal, cultural, and social resources to complete their studies and practice medicine. Their accomplishments reflect not only individual acts of resistance but also broader social transformations concerning women’s intellectual capacities, agency, and roles in nation-building.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabela Cristina de Melo Santos , Rede Municipal de Maceió

É Prof.ª Dr.ª da Rede Municipal de Maceió. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades (UFPE)

 

Raylane Andreza Dias Navarro Barreto, Universidade Federal de Pernambuco

É Prof.ª Dr.ª do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco. Integra o Grupo de Pesquisa Interinstitucional Educação de Mulheres no Brasil e o Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades (UFPE)

References

A FEDERAÇÃO. Aprovação nos exames. Rio Grande do Sul, p. 2, 21 dez. 1891. (edição 297).

ALENCAR, Juselice Alves Araujo de; CESAR, Rozevania Valadares de Meneses. Tobias Barreto e a alma da mulher: práticas e reflexões acerca da educação feminina no século XIX. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES E FÓRUM PERMANENTE DE INOVAÇÃO EDUCACIONAL, 11., 2018, Aracaju. Anais [...]. Aracaju: Universidade Tiradentes, 2018.

A NOTÍCIA. Prescrições médicas. Rio de Janeiro, n. 81, p. 4, 6 abr. 1900.

A NOTÍCIA. Consultório. Rio de Janeiro, n. 54, p. 4, mar. 1912.

A NOTÍCIA. Aniversário. Bahia, n. 91, p. 2, 5 jan. 1915.

A PALAVRA. Trabalho jurídico. Revista literária dedicada à instrução e recreio da mulher, n. 38, p. 2, 3 nov. 1894.

A VERDADE. Acadêmicas. Minas Gerais, n. 41, p. 3, 15 dez. 1887.

ALMANACK PHARMACIA E DROGARIA. Lycetol. Granulado effervescente: preparado pelos pharmaceuticos Carvalho, Giffoni & C. Rio de Janeiro, n. 1, p. 25, abr. 1903.

ALMANAK DO ESTADO DA BAHIA: Administrativo, Indicador e Noticioso. Profissão, industria e commercio: médicos. Bahia, p. 363, 1898. (primeiro ano).

ALMANAK DO ESTADO DA BAHIA: Administrativo, Indicador e Noticioso. Secretaria do thesouro e fazenda, collectores e escrivães. Bahia, p. 432, 1903. (sexto ano).

BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro; SILVA, Alberto Inácio da. Sobre o costume, as tradições inventadas e a escolarização das mulheres no Brasil. Revista Educação em Questão, Natal, v. 6, n. 65, p. 1-26, jul./set. 2022.

BARRETO. Raylane Andreza Dias Navarro. Tobias Barreto de Menezes e a educação para um Brasil moderno (século XIX). Revista História da Educação, v. 21, n. 53, p. 38-55, set./dez. 2017.

BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro; SILVA, Tayanne Adrian Santana Morais. Como se formar médica no século XIX: o caso da pernambucana Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 21, 2021.

BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro; SILVA, Hemilly Suenny da. Memória e Histórias Comprometidas: ausência de registros sobre mulheres militantes no Piauí. History of Education in Latin America – HistELA, Natal, v. 7, n. 1, 2024.

BRASIL. Decreto nº 7.247, de 19 de abril de 1879. Reforma do Ensino Primário e Secundário do Município da Corte e o Superior em todo o Império. Coleção de Leis do Império do Brasil, 1879. (v. 1).

BRASIL. Decreto nº 9.311, de 25 de outubro de 1884. Dá novos Estatutos às Faculdades de Medicina. Coleção de Leis do Império do Brasil, v. 2, p. 478, 1884.

BRASIL, Annais da Câmara dos Deputados, Rio de Janeiro, n. 9, 1917.

BRASIL, Annais da Câmara dos Deputados, Rio de Janeiro, n. 11, 1917.

BRASIL, Annais da Câmara dos Deputados, Rio de Janeiro, 27 dez. 1917.

BRASIL, Annais da Câmara dos Deputados, Rio de Janeiro, 23 ago. 1918.

BRASIL, Annais da Câmara dos Deputados, Rio de Janeiro, 26 jul. 1918.

CIDADE DO RIO. Providencias. Rio de Janeiro, n. 256, 14 nov. 1888.

CIDADE DO RIO. Defloramento. Rio de Janeiro, n. 292, p. 2, 1899.

CORREIO DA MANHÃ. Retorno da Europa de Ephigenia Veiga. Rio de Janeiro, n. 1426, p. 46, jun. 1905.

CORREIO PAULISTANO. Viagem para Europa de Ephigenia Veiga. São Paulo, p. 1, 9 jul. 1903.

COLLING, Ana Maria. As primeiras médicas brasileiras: mulheres à frente de seu tempo. Fronteiras, Dourados, v.13, n. 24, p. 169-183, jul. dez. 2011.

GAZETA MÉDICA DA BAHIA. As mulheres médicas, p. 472-473, 1868. (edição 32).

CUNHA, Luiz Antônio. O desenvolvimento meandroso da educação brasileira entre o estado e o mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 809-829, out. 2007.

DIÁRIO DA BAHIA. Exames de clínicas especiais - chamada. n. 237, p. 1, 23 out. 1889.

FACULDADE DE MEDICINA DO RIO DE JANEIRO. Cerificados dos exames preparatórios. (1880-1884).

FACULDADE DE MEDICINA DO RIO DE JANEIRO. Livro de atas da congregação. (1890-1894). FM (D-02-ENC301).

FACULDADE DE MEDICINA DO RIO DE JANEIRO. Livro de atas da congregação. (1895-1898). FM (G-02-ENC561).

LEAL, Angela Barros. Amélia Benebien: a primeira médica do Ceará. O Povo. Fortaleza, 22 nov. 1988. (segundo caderno).

MELO, Cristiane Silva; MACHADO, Maria Cristina Gomes. Notas para a história da educação: considerações acerca do decreto nº 7.247, de 19 de abril de 1879, de autoria de Carlos Leôncio de Carvalho. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 9, n. 34, p. 294-305, 2012.

O PAIZ. Consultório de Ephigenia Veiga. Rio de Janeiro, 1896. (edição 4471).

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2009.

PERROT, Michelle. As mulheres ou o silêncio da História. São Paulo: EDUSC, 2005.

ROHDEN, Fabíola. Uma ciência da diferença: sexo e gênero na medicina da mulher. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2001.

SAVIANI, Dermeval. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 25-46, dez. 2013.

SOUZA, Rosa Fátima de. Inovação educacional no seculo XIX: a construção do currículo da escola primária no Brasil. Cadernos CEDES, Campinas, n. 51, p. 9-28, 2000.

SILVA, Tayanne Adrian Santana Morais. Entre o engenho e a faculdade de medicina: o caso da pernambucana Maria Amélia Cavalcanti de Albuquerque. Recife: Editora UFPE, 2021.

Published

18-12-2025

How to Cite

Santos , I. C. de M., & Barreto, R. A. D. N. (2025). A Study on the training paths of three female doctors from northern Brazil (19th-20th centuries). Journal Education in Question, 63(78). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2025v63n78ID41298