A vogal epentética inicial em encontros consonantais /sc/ por aprendizes de inglês como l2

Autores

  • Almir Anacleto de Araujo Gomes Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Rubens Marques de Lucena Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2019v21n2ID14396

Resumo

Este estudo descreve e analisa o processo variável de inserção da vogal [?] epentética em palavras iniciadas por encontros consonantais na língua inglesa por aprendizes brasileiros, do estado da Paraíba, de inglês como segunda língua (L2), tendo como base pesquisas realizadas a respeito desse fenômeno como: Escartín (2005) com aprendizes hispânicos de inglês como LDE e fenômenos semelhantes Cardoso (2004, 2008, 2009). O objetivo dessa pesquisa é, então, identificar a frequência da ocorrência de inserção da vogal de apoio na posição inicial das palavras em língua inglesa que se iniciam com um dos seguintes clusters /sp/, /st/, /sk/, /sl/, /sm/, e /sn/ por aprendizes brasileiros de inglês como L2. O corpus da pesquisa é constituído por 18 informantes paraibanos, aprendentes de inglês como LDE, pertencentes aos níveis de proficiência na LDE: básico, intermediário e avançado. Para a coleta dos dados de fala foi gravada a leitura de vinte e oito frases e um texto em inglês. O tratamento estatístico mostra, em ordem decrescente de significância, que as variáveis sonoridade do cluster, nível de proficiência, consciência fonológica do informante, contexto precedente ao cluster são as que se mostram mais relevantes à realização da epêntese vocálica inicial em cluster sC.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ABRAHAMSSON, N. 1999. Vowel Epenthesis of /sC(C)/ Onsets in Spanish/Swedish Interphonology: A Longitudinal Case Study. Language learning, v. 49, n.3, set., p. 473–508.

ALLAN, D. Oxford placement test 1. Oxford: Oxford University Press, 2004.

BETTONI-TECHIO, M.; KOERICH, R. D. 2007. Perceptual training on the pronunciation of /s/-clusters in Brazilian Portuguese/English interphonology. New Sounds 2007: Proceedings of the Fifth International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech.

BOUDAOUD, M.; CARDOSO, W. 2009. Vocalic [e] epenthesis and variation in Farsi-English interlanguage speech. Concordia Working Papers in Applied Linguistics, 2.

CARDOSO, W. 2004. The variable acquisition of English word-final stops by Brazilian Portguese speakers. Proceedings of the 7th Generative Approach to Second Language Acquisition Conference (GASLA, 2004) Somerville, MA. Cascadilla Proceedings Project.

______, W. 2007. The variable development of English word-final stops by Brazilian Portuguese speakers: A stochastic optimality theoretic account. Language variation and change, v.19, p. 1-30.

______, W. 2008. The Development of sC Onset Clusters in interlanguage: markedness vs. frequency effects. Proceedings of the 9th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 2007), ed. Roumyana Slabakova et al., 15-29. Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

________, W. 2008. Word-final stops in Brazilian Portuguese English: acquisition and pronunciation instruction. Ilha do desterro, Florianópolis n. 55, p. 153-172 jul./dez.

________, W., JOHN, P.; FRENCH, L. 2009. The variable perception of /s/ + coronal onset clusters in Brazilian Portuguese English. In: WATKINS, M. A.; RAUBER, A.; BAPTISTA, B. O. (Orgs.) 2009. Recent research in second language phonetics/ phonology: Perception and production. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar, p. 174-202.

CARLISLE, R. 1988. The effects of markedness on epenthesis in Spanish/English interlanguage phonology. Issues and Developments in English and Applied Linguistics, 3, 15-23.

_______, R.S. 1991. The Influence of Environment on Vowel Epenthesis in Spanish/English Interphonology. Applied linguistics, v.12, n.1, p. 76-95.

_______, R. 1992. Environment and markedness as interacting constraints on vowel epenthesis. In:______ J. Leather; JAMES, A (Eds.), New sounds 92 (p. 64–75). Amsterdam: University of Amsterdam Press.

_______, R. S. 1994. Markedness and environment as internal constraints in the variability of interlanguage phonology. In:_____. M. Yavas (ed.) First and Second Language Phonology. San Diego: Singular Publishing Company. p. 223-249.

______, R. 1997. The modification of onsets in a markedness relationship: Testing the interlanguage structural conformity hypothesis. Language learning, v.47, p. 327-361.

______, R. 1998. The acquisition of onsets in a markedness relationship. A longitudinal study. Studies in second language acquisition. 20, 245–260. (Special issue: Interlanguage Phonetics and Phonology; edited by R. C. Major).

CARLISLE, R. S.; ESPINOSA, J. A. C. 2010. The Production of /.sC/ Onsets in a Markedness Relationship: A Longitudinal Study. In______. K. Dziubalska-Ko?aczyk, M. Wrembel,; KUL M. (Eds.), Proceedings of the 6th international symposium on the acquisition of second language speech, New Sounds 2010, Pozna?, Poland, Poznan: Adam Mickiewicz University.

CHEN, S. 2003. Acquisition of English onset clusters by Chinese learners in Taiwan. The University of Edinburgh, Postgraduate Conference Proceedings, 2003. Disponível em: http://www.ling.ed.ac.uk/~pgc/archive/2003/proc03/Szu-wei_Chen03.pdf.

COLLISCHONN, G. 1996. Um estudo da epêntese à luz da teoria da sílaba de Junko Ito (1986). Letras de hoje, Porto Alegre, v. 31, n.2, p. 149-158.

_______, G. 2010. A sílaba em português. In_____.: BISOL, Leda (org.). Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. Porto Alegre: Editora da PUC-RS, 5ª ed.

CORNELIAN JR, D. 2007. Brazilian learners’ production of initial /s/ clusters: Phonological structure and environment. New Sounds 2007: Proceedings of the Fifth International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech.

DUBOIS, J. et al. (1978) 2006. Dicionário de lingüística. São Paulo: Cultrix.

ESCARTÍN, C. I. 2005. The development of sC onset clusters in Spanish English. Tese – Concordia University, Canadá.

GASS, S.; SELINKER, L. (eds) 2008. Language transfer in language vs learning. Newbury House, Rowley, Massachusetts.

LABOV, W. 2008. Padrões sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno; Mª Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial.

LONG, M. H. Stabilization and fossilization in interlanguage development. In: DOUGHTY, K.; LONG, M (Ed): The Handbook of Second Language Acquisition. (p. 487-535). Malden, MA: Blackwell, 2005.

MILDNER, V.; TOMIC, D. 2011. Developmental aspects of initial sC clusters in Croatian children. Proceedings of the 17° International Congress of Phonetic Sciences. Hong Kong City, University of Hong Kong, p. 1382-1386.

PEREYRON, L. 2008. Epêntese vocálica em encontros consonantais mediais por falantes porto-alegrenses de inglês como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

RAUBER, A. S. 2002. The production of English initial /s/ clusters by Portuguese and Spanish EFL speakers. Unpublished Master's thesis, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brazil.

RAUBER S.; BAPTISTA 2004. The production of English initial /s/ clusters by Portuguese and Spanish EFL speakers. Rev. Est. Ling., Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 459-473.

REBELLO, J. T. 1997. The acquisition of English initial /s/ clusters by Brazilian EFL learners. Florianópolis: UFSC.

SANKOFF, D.; TAGLIAMONTE, S.; SMITH, E. 2005. GoldVarb X: a variable rule application for Macintosh and Windows. Department of Linguistics. University of Toronto.

SILVA 2011. Dicionário de fonética e fonologia. Contexto.

Downloads

Publicado

02-08-2019

Como Citar

GOMES, A. A. de A.; LUCENA, R. M. de. A vogal epentética inicial em encontros consonantais /sc/ por aprendizes de inglês como l2. Revista do GELNE, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 97–111, 2019. DOI: 10.21680/1517-7874.2019v21n2ID14396. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/14396. Acesso em: 18 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos