Edição digital com propósitos pedagógicos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2022v24n1ID28328

Abstract

This article aims to discuss the development of digital platforms for literary collections aimed at pedagogical purposes. For this, the criteria established by, mainly, Shillingsburg (1993; 1996) and Sahle (2016) were taken as a parameter. In addition, by way of illustration, we present the prototype of a digital platform (under development) for reading literary texts in Portuguese language classrooms, developed within the scope of the doctoral course of the Postgraduate Program in Linguistic Studies of the University **** (****). As a corpus of the research work, the literary texts of the Bahian writer Eulálio Motta, from the 1930s, were used, namely, the sertanejo stories present in his manuscript notebook, entitled by the author himself as Bahia Humoristic, from the philological work and lexicographical by Barreiros (2012; 2016). The prototype of the digital platform presented in this article aims to propose the development of reading practices in Portuguese language classrooms, with a view to the development of didactic-pedagogical practices and the development of printed and digital teaching materials aimed at teachers and students of Basic Education. Furthermore, it seeks to mobilize philological knowledge, especially textual and literary criticism, in addition to addressing linguistic issues, focused on the variation of popular Portuguese, and identity issues. As expected results, it is intended to contribute to multiliteracies practices, reading training and the development of philological skills of teachers and students of Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrício Nunes Barreiros, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professor Titular do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Feira de Santana onde atua nos Cursos de Graduação em Letras e nos Programas de Pós-Graduação em Estudos Literários, em Estudos Linguísticos e no Profletras. Licenciado em Letras (Português-Espanhol) e Mestre em Literatura e Diversidade Cultural pela UEFS, Doutor em Letras e Linguística pela UFBA, realizou Estágio de Pós-doutorado no Instituto de Estudos Brasileiros da USP. Foi responsável pela organização do acervo do escritor Eulálio de Miranda Motta e coordenou o projeto de edição de suas obras inéditas. Atualmente, coordena o projeto que tem o objetivo de realizar a hiperedição das obras de Eulálio Motta e é responsável pela gestão do acervo do escritor. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Crítica Textual (edições impressas e digitais), Estudos Literários (Eulálio Motta, Literatura Baiana, Acervos de Escritores e Ensino de Literatura) e Estudos do Léxico (Marcadores Culturais na tradução de obras literárias). As pesquisas que realiza estão relacionadas às Humanidades Digitais, em projetos que visam o desenvolvimento de edições digitais, recursos didáticos digitais para ensino de língua e literatura, e elaboração de dicionário online multilíngue de marcadores culturais. 

Published

05-05-2022

How to Cite

ALMEIDA, E. M. N. de; BARREIROS, P. N. . Edição digital com propósitos pedagógicos. Revista do GELNE, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 73–86, 2022. DOI: 10.21680/1517-7874.2022v24n1ID28328. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/28328. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos