Emulação e integração na construção de sentidos: uma análise cognitiva do conto "Continuidad de los Parques" de Julio Cortázar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1517-7874.2024v26n1ID33140

Abstract

This study explores the intersection between the practical use of language and the range of mental processes involved in the acquisition and use of knowledge, with a focus on fantastic literature. Through the analysis of Julio Cortázar's short story Continuidad de los Parques, the study investigates how language shapes our cognition and organizes our perceptual-motor experiences. The study identifies three main cognitive processes activated during reading: evocation, integration, and emulation. Evocation is the process by which certain concepts or domains are brought to the reader's mind through linguistic cues in the text. Integration is the process of combining cognitive schemas in the formation of complex schemas that support the emulation of frames. Finally, emulation is the schematic structure of conceptual domains and how such structures emulate frames. The results suggest that language, in creating worlds that challenge the reader's cognition, can be seen as a tool for mental modeling, opening new perspectives for understanding the interaction between language and thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Henrique Duque, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professor Associado do Departamento de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da UFRN e coordena o Grupo de Pesquisa Ecocognição e Linguagem. Atua nos seguintes temas: abordagem ecocognitiva da linguagem; processos de construção de sentidos; semântica de frames e compreensão de textos.

Tulio de Santana Batista, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2023), possui graduação no Curso de Letras - Língua Espanhola (UFRN). Atualmente estuda e tem interesse nas seguintes áreas: aquisição e desenvolvimento da linguagem; interação e multimodalidade.

Published

22-01-2024

How to Cite

DUQUE, P. H.; DE SANTANA BATISTA, T. Emulação e integração na construção de sentidos: uma análise cognitiva do conto "Continuidad de los Parques" de Julio Cortázar. Revista do GELNE, [S. l.], v. 26, n. 1, p. e33140, 2024. DOI: 10.21680/1517-7874.2024v26n1ID33140. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/33140. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos