INTERACTIVE LEARNING IN GEOGRAPHY: exploring the pedagogical potential of PowerPoint.

EXPLORANDO O POTENCIAL PEDAGÓGICO DO POWERPOINT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33468

Keywords:

Geography Teaching; PowerPoint, digital resource; ICTs

Abstract

With the insertion of new technologies and tools in school and teaching contexts, the use of PowerPoint has become quite frequent by teachers to facilitate the presentations of their content in a dynamic and visually more attractive way. It is noticeable, that some teachers are open to the new, and realize that there is a need to keep up with the advances of digital technologies, that can become allies in the teaching-learning process. The objective of this work is to analyze slides produced and used by Geography teachers in the classroom, in order to identify the technological knowledge of these professionals, as to the creation and proper use of the PowerPoint tool, in the quality of its pedagogical potential. Regarding the methodological aspects, we used bibliographic research that supports the PowerPoint tool as a resource that provides functionalities for the use of textual and audiovisual elements. In addition, a documentary research was developed through a sampling of slides selected for analysis with the support of pre-established matrices. PowerPoint is therefore one of the ICTs that can promote more meaningful learning, However, it is necessary that the teacher aligns the technological knowledge and add meaning to the pedagogical principles inherent to his teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Freitas, UFRN

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia- (GEOPROF) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- (UFRN)

VALQUÍRIA SANTOS, UFRN

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia- (GEOPROF) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- (UFRN)

DJANNÍ MARTINHO DOS SANTOS SOBRINHO, UFRN

Doutor em Educação pela UFRN. 

Tânia Cristina Meira Garcia, UFRN

 Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2005). 

Túlia Fernanda Meira Garcia, UFRN

Doutora em Gerontologia pela Faculdade de Ciências Médicas (UNICAMP).

References

BASSO, Ilda; AMARAL, Sergio Ferreira do. Competências e habilidades no uso da linguagem audiovisual interativa sob enfoque educacional. 2006.

BRAGA, Juliana Cristina; MENEZES, Lilian. Objetos de aprendizagem, volume 1: introdução e fundamentos. Juliana Cristina Braga (Org.) Santo André: Editora da UFABC, 2014.

CADENA, Renata; COUTINHO, Solange Galvão. Investigando projeções: critérios para a análise de apresentações digitais de slides. In: Anais [Pôster] do 7º Congresso Internacional de Design da Informação/Proceedings. 2015. p. 1276-1282.

CORRÊA, Juliane. Sociedade da informação, globalização e educação a distância. São

Paulo: SENAC, 2007.

DE MAGALHÃES, Pedro Miguel Moura. Uso do PowerPoint na aula de ELE. 2015.

DE OLIVEIRA, Cláudio. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em ação, v. 7, n. 1, 2015.

distância. São Paulo: SENAC, 2007.

DO NASCIMENTO, Roseli Gonçalves; BEZERRA, Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Revista Linguagem & Ensino, v. 14, n. 2, p. 529-552, 2011.

IMAGENS NO POWERPOINT, As. Importa-se de repetir…?. Studies in Communication Sciences, v. 7, n. 2, p. 85-98.

LEITE, Werlayne Stuart Soares; RIBEIRO, Carlos Augusto do Nascimento. A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. 2012.

MARTINS, Felisbela. Ensinar geografia através de imagens: olhares e práticas. Grandes problemáticas do espaço europeu: diversidade territorial e oportunidades de desenvolvimento num cenário de crise, 2014.

MARTINS, Isabel; GOUVÊA, Guaracira; PICCININI, Cláudia. Aprendendo com imagens. Ciência e Cultura, v. 57, n. 4, p. 38-40, 2005.

SIMIONATO, Ana Carolina et al. Representação, acesso, uso e reuso da imagem digital. 2012.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangrat, 2014.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa, codificação dual e objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de informática na Educação, v. 18, n. 02, p. 04, 2010.

Published

24-09-2023 — Updated on 25-09-2023

Versions

How to Cite

FREITAS, N.; SANTOS, V. .; MARTINHO DOS SANTOS SOBRINHO, D. .; CRISTINA MEIRA GARCIA, T.; FERNANDA MEIRA GARCIA, T. INTERACTIVE LEARNING IN GEOGRAPHY: exploring the pedagogical potential of PowerPoint.: EXPLORANDO O POTENCIAL PEDAGÓGICO DO POWERPOINT. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 261–280, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33468. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33468. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Teaching and Educational Technology