LEARNING PRÁXIS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38123

Keywords:

Praxis, Early Childhood Education, Supervised Internship

Abstract

The valuable experience report presents the development and application of the mandatory supervised internship carried out by two students, assisted by a supervisor, from the Pedagogy course at the Centro de Ensino Superior do Seridó - UFRN. The class chosen was level three at the CMEI Maria Nilciene Mariz de Medeiros daycare center, located in the city of São João do Sabugi/RN. In this way, the internship in early childhood education is understood as a fundamental exercise for the construction of a good professional/teacher since it is possible to provide the real experience of everyday school life based on the theoretical basis learned at the university. Therefore, experiencing this reality contributes to a more enriching training, where the objective is to apply the theoretical knowledge acquired during academic training in real work situations. Therefore, the purpose of this document is to contribute and collaborate towards knowledge about the internship, allowing access to information that is only obtained through practice.

Downloads

Author Biographies

Cauê Almeida Galvão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Sou graduando em História na Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Atualmente Bolsista de Pesquisa na base Ideia&Mímesis do Departamento de Filosofia da UFRN trabalhando com a temática A figura do oprimido no Brasil do século XX e suas estruturas de resistência artística. 

Ex-Bolsista de extensão no Projeto: Organização de Aprendizagens e Saberes em Iniciativas Solidárias: Replicando Metodologias de Incubação em Iniciativas Socias e Solidárias na Região Metropolitana de Natal e no Seridó Potiguar, dentro dos projetos da Incubadora OASIS, coordenada pelo Professor Dr. Washington José de Souza do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Participante da Pesquisa Etnográfica: Culturas Populares da América Latina dentro do Observatório de Cultura e Política das Américas (OCUPA) sob orientação do Professor Dr. Sebastião Vargas do Departamento de História da mesma Universidade. Pesquisador Colaborador do Observatório de Cultura e Política das Américas (OCUPA-DEHIS/UFRN)

Lídia Cristina Medeiros de Ara´´ujo, Federal University of Rio Grande of North

Undergraduate in Pedagogy from the Federal University of Rio Grande Norte (UFRN), participant of the Research Group Cognition, Learning and Inclusion - GPCAI, Post-graduate in Inclusive Education from the Caicosnean Faculdade Santa Terezinha - FCST, with interest in the areas of Inclusion and Early Childhood Education . . . .

Nicole Maria de Medeiros, Federal University the Río Grand of North

Undergraduate in Pedagogy from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Interested in areas related to Early Childhood Education and Elementary Education I. Currently, working as a Social Counselor at the Education Department of the municipality of Ipueira-RN.

References

BASSEDAS, Eulàlia; HUGUET, Teresa; SOLÉ, Isabel. Aprender e Ensinar na Educação Infantil. tradução Cristina Maria de Oliveira. Artmed, 1999.

BELINKY, T. A cesta de dona Maricota. 1ª ed., São Paulo/SP: Ed. Paulinas, 1998.

BENINCÁ, Elli. Práxis e investigação pedagógica. In: MÜHL, Eldon Henrique; SARTORI, Jerônimo; ESQUINSANI, Valcir Antonio (Org.). Diálogo, ação comunicativa e práxis pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2011, p. 45-67

BRASIL.LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. dez. 1996.

BRASIL. LEI Nº 11.788, DE 25 DE SETEMBRO DE 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Brasília, DF. set. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013

DATNER, Yvette. Jogos para educação Empresarial. Jogos, jogos dramáticos, roleplaying, jogos de empresa. 2. ed. São Paulo: Agora, 2006.

MORAIS, L. L. et al. Centro Municipal de Ensino Infantil Maria Nilciene Mariz de Medeiros. Projeto Político Pedagógico. São João do Sabugi: CMEI, 2023.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, 1994, Salamanca-Espanha.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

GARMS, Gilza Maria Zauhy; MARIN, Fátima Aparecida Dias Gomes . ROTINA OU

ROTINIZAÇÃO: O QUE PREVALECE NA PRÁTICA DAS PROFESSORAS DA

EDUCAÇÃO INFANTIL?. In: II Congresso Nacional de Formação de Professores XII

Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores, 2014, Águas de Lindóia.

Anais [do] 2. Congresso Nacional de Professores [e] 12. Congresso Estadual sobre

Formação de Educadores, 2014. p. 6138-6150.

Published

03-01-2025

How to Cite

GALVÃO, C. A.; MEDEIROS DE ARA´´UJO, L. C.; MARIA DE MEDEIROS, N. LEARNING PRÁXIS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. RE01, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID38123. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/38123. Acesso em: 22 feb. 2025.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.