This is an outdated version published on 24-09-2023. Read the most recent version.

DESAFIOS E POSSIBILIDADES DO USO DAS TICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33462

Keywords:

Educação. Tecnologia. Aprendizagem. Desafios. Possibilidades

Abstract

The use of Information and Communication Technologies (ICT) in education is a currently challenging topic, that involves pedagogical, economic, social and cultural aspects. Given this scenario, it is important to understand how ICT are used in the educational context, what are the benefits and difficulties that they present, and what are the strategies and public policies that can promote an effective use of ICT in education. In this sense, this study aims to contextualize the contribution of the use of ICT in the teaching-learning process for teacher training, as well as the challenges and possibilities of the use of ICT in the educational field. For the realization of this study, a bibliographic research was carried out. In addition, a questionnaire was applied through Google Form to Geography teachers from the municipal network of Patos-PB. The use of ICT in education can bring benefits and challenges for students, teachers, schools and society in general. Therefore, it is important that there is a critical reflection and a continuous training on the use of ICT in education, so that their potentialities can be exploited and their limitations can be overcome.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

FLICK, U. . Entrevista episódica. In: BAUER, M. W; GASKELL, G. (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 114-136). (P. A. Guareschi,Trad.). Petrópolis: Vozes (Original publicado em 2000)

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996

GARCIA Fernanda Wolf. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Educação a Distância, Batatais, v. 3, n. 1, p. 25-48, jan./dez. 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa Qualitativa Versus Pesquisa Quantitativa: Esta É a Questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa. Mai-Ago 2006, Vol. 22 n. 2, pp. 201-210.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Patos (PB): panorama. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: . Acesso em: 16 jul. 2023.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e Profissional – Formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.

PORTAL QEDU. Número de escolas em Patos. Disponível em: <https://www.qedu.org.br/busca/115-paraiba/4043-campina-grande>. Acesso em 16 jul. 2023.

RUIVO, J.; MESQUITA, H. Educação e Formação na Sociedade do Conhecimento. Aula – Revista de Pedagogía da Universidad de Salamanca, v. 16, 2010, p. 201-214.

SILVA, M. A.; MENEZES, E. M.; LOPES, C. S. Google Forms como instrumento para coleta de dados em pesquisas científicas. Revista Brasileira de Computação Aplicada, v. 8, n. 2, p. 18-24, 2016

SILVA, M.; BEHAR, P.; FERNANDES, J. Tecnologias da informação e comunicação na formação de professores: sobre redes e escolas. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 44, p. 333-347, 2010.

VIEIRA, Rosângela Souza. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/aluno. Formoso - BA: Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), 2011. v. 10, p.66-72

https://moran10.blogspot.com/ Acesso em : 18/06/2023

Published

24-09-2023

Versions

How to Cite

DE OLIVEIRA NUNES, G.; CRISTINA MEIRA , T. .; DOS SANTOS SOBRINHO, D. M.; MEIRA GARCIA , T. F. DESAFIOS E POSSIBILIDADES DO USO DAS TICS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 227–245, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33462. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33462. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Teaching and Educational Technology