Memory, poetics, and politics. The use and disuse of objects
DOI:
https://doi.org/10.36025/arj.v4i1.10147Keywords:
Desuso Exhibition. Cultural performance in Goiás. Memory. Aesthetics. Politics.Abstract
This article systematizes the poetic journey of Selma Parreira – a Brazilian artist from the state of Goiás – based on her exhibition Desuso (Disuse), (2016), a development of her project Machina: Memória e Poética do Espaço e Objetos (Machina: Memory and Poetics of Space and Objects) (2015). By means of pictorial signs, Selma uses her childhood memories and contemplates the machinic space – a rice field shed in the city of Anápolis, Goiás (part of her family’s estate) – to deepen investigation into visual poetics. These signs intertwine memory, history, time/space/place, aesthetics, cultural performance in Goiás, and politics. To do so, I adopt an interdisciplinary approach supported by the works of Jacque Rancière, Walter Benjamin, Michel de Certeau, Michael Serres, Charles Baudelaire, Henri Bergson, Jacques Lacan, among others, as well as Selma Pereira’s oral narrative and written texts by Nei Clara de Lima.
Downloads
References
AVERGURG, André. Abertura e Integração Comercial Brasileira na década de 90. 1999. In: BNDES. Disponível em: < http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/default/bndes_
pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/livro/eco90_02.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2016.
BAUDELAIRE, Charles. Sobre a modernidade. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. I. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1996.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: I. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
CHAUI, Marilena S. Os trabalhos da memória: introdução. In: BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz, 1979.
FOUCAULT, Michel. De outros espaços. Trad. Pedro Moura - Conferência proferida por Michel Foucault no Cercle d'Études Architecturales, em 14 de março de 1967 (publicado igualmente em Architecture, Movement, Continuité, 5, 1984). Disponível em: <http://www.virose.pt/vector/periferia/foucault_pt.html>. Acesso em: 30 mar. 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204-219, nov. 2012.
LACAN, Jacques Marie-Emilie. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1998.
LIMA, Nei Clara de. Exposição Desuso da artista plástica Selma Parreira. Texto enviado por e-mail, em 11 abr. 2016.
PARREIRA, Selma. Rodrigues. Entrevista oral concedida a Sainy C. B. Veloso. Goiânia, 2 fev. 2016.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução: Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO Experimental / Editora 34, 2005.
SERRES, Michel. Atlas. Portugal: Instituto Piaget, 1998.
TURNER, Victor (1969). O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Sainy Coelho Borges Veloso (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.
Authors retain copyright, while licensing their work under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) License.