Racism in school education
discourses that hurt
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID18289Keywords:
Education. Language. Racism. Black subject.Abstract
This article aims to problematize and reflect on the black subject and his relationship with school knowledge. To do so, we choose, as a starting point, the literary text Remembrance of Lessons (1996), of the black author Cuti, Luiz Silva, to serve as an element that initiates this problematic, since this literary text materializes for the fiction the dramas commonly experienced by the black population in schools. From a literature search, we intend to discuss how the negro is represented in the media and school environments and the impact of these representations in the way he sees your condition and, consequently, in the way it relates to the knowlege. In the course of our investigation we were able to see that many speeches, with wide dissemination in different media and in their own school context, may encourage the perpetuation of racism of color, so that their consequences in the life of a black subject (and they are usually, as exposed in the foregoing text) be devastating.
Downloads
References
BAPTISTA, Paulo; ROSEMBERG, Fúlvia. Brasil: lugares de negros e brancos na mídia. In: DIJK, Teun A. van (Org.). Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2018, p. 73-118.
BARBUJANI, Guido. A invenção das raças. São Paulo: Contexto, 2007.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação de hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
CUTI. Negro nos contos. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1996.
CUTI. Quem tem medo da palavra Negro. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 197-212.
DAVIS, Angela. A liberdade é uma luta constante. São Paulo: Boitempo, 2018, p. 41-56.
DIJK, Teun A. van. Prefácio e Introdução. In: DIJK, Teun A. van (Org.). Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2018, p. 7-24.
FILHO, José Moura Gonçalves. A dominação racista: passado e presente. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 143-160.
GNERRE, Maurizio (1998). Linguagem, escrita e poder. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes.
MENEZES, Waléria. O preconceito racial e suas repercussões na instituição escolar.
Disponível em: <http://www.fundaj.gov.br/licitacao/preconceito_racial.pdf>. Acesso em: 04 de nov. de 2018.
MONTEIRO, Elzanir. O negro nos livros didáticos de história dos anos iniciais do ensino fundamental após a lei 10.639/03. 2013. Disponível em: < http://sites.pucgoias.edu.br/pos-graduacao/mestrado-doutorado-educacao/wp-content/uploads/sites/61/2018/05/ELZANIR-LEANDRO-BANDEIRA-DA-SILVA-MONTEIRO.pdf>. Acesso em: 04 de nov. de 2018.
MUNANGA, Kabengele. As ambiguidades do Racismo à Brasileira. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 33-44.
OLIVEIRA, Luiz; REIS, Maria; LINS, Mônica. Lei n. 10.639/03: uma proposta intercultural no CAP-Uerj? In: LIMA, Augusto; OLIVEIRA, Luiz; LINS, Mônica. Diálogos interculturais, currículo e educação: experiências e pesquisas antirracistas com crianças na educação básica. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2009, p. 47-60.
ORACY, Nogueira. Tanto preto quanto branco: estudos de relações raciais. São Paulo: T.A. Queiroz, 1985.
PRAXEDES, Walter Lúcio de Alencar. A questão racial e a superação do eurocentrismo na educação escolar. In: COSTA, Luciano Gonsalves (Org.). História e cultura afro-brasileira: subsídios para a prática da Educação sobre relações étnico-raciais. Maringá: Eduem, 2010.
ROSEMBERG, Fúlvia. Psicanálise e relações raciais. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 129-142.
SANTOS, James Rios de Oliveira. A autoria e representação de personagens negras em narrativas infantojuvenis: acervos PNBE 2011 e 2013. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Universidade Estadual de Maringá, Paraná.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Raça, Cor e Linguagem. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 91-120.
SILVA, Ana Célia. A representação social do negro no livro didático: o que mudou? Por que mudou? Salvador: EDUFBA, 2011.
SILVA, Maria Lúcia. Racismo no Brasil: questões para psicanalistas brasileiros. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 71-90.
TABACOF, Heidi. Dessemelhanças e Preconceitos. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 45-55.
VANNUCHI, Maria Beatriz Costa Carvalho. A violência nossa de cada dia: o racismo à brasileira. In: KON, Noemi Moritz; ABUD, Cristiane Curi; SILVA, Maria Lúcia (Orgs.). O racismo e o negro no Brasil: questões para a psicanálise. 1ª. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2017, p. 59-70.
WACHELKE, João; CAMARGO, Brigido. Representações Sociais, Representações Individuais e Comportamento. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology. v. 41, n. 3, p. 379-390, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.