Pedagogy students' perceptions when acting as interns with disabled children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID19801

Keywords:

inclusión; pasantía remunerada; formación inicial; Pedagogía.

Abstract

This study shows the results of a postdoctoral research on Education, that aims at identifying the challenges faced by Pedagogy undergraduates when, during their first semesters of university, they are hired by the municipal education system and start working as teachers who provide support for disabled children. The data were obtained from three Pedagogy undergraduates who wrote a memorial of formation and gave narrative interviews. The memorials provided a time for reflection about the beginning of their teaching careers. The experience of working as paid interns substantially contributed to the students´ teaching training, not only due to the impact of reality, the affection shared with the disabled children, and their thrilling development, but also due to the frustrations, learnings and the limits imposed on them as teachers.

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Author Biographies

Renata Bernardo, Universidade São Francisco

Pós- doutora em Educação pela Universidade São Francisco (2019). Doutora em Educação, USF(2015). Mestre em Educação USF(2008). Licenciada em Pedagogia USF (2005). Licenciada em História pela Fundação de Ensino Superior de Bragança Paulista, FESB (1997). Coordenadora Institucional do Programa de Residência Pedagógica (RP) vinculado ao Curso de Pedagogia da USF, Campus Bragança Paulista(2018-2019; 2020-2022). Professora nos Cursos de Pedagogia e Psicologia. Membro Comitê de Ética USF (2019). Bolsista CAPES/RP (2018-2022). Assessora Programa Chave ligado a Pró-Reitoria de Ensino, Pesquisa e Extensão - PROEPE/USF (2020). Líder do Grupo de Pesquisas em Educação, Tecnologia e Inovação (GPETI). Pesquisadora de temas relacionados à trajetória de formação e profissional de professores; narrativas e histórias de vida docente.

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco

Graduada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1975), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1994) e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000). Realizou estágio de pós-doutoramento junto ao PPGE da UFRN no campo dos estudos biográficos, sob supervisão da Profa. Dra. Maria da Conceição Passeggi. Atualmente é docente da Universidade São Francisco, campus de Itatiba, junto ao Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação (linha de pesquisa Formação de professores, trabalho docente e práticas educativas) e ao curso de Pedagogia.

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Published

08-06-2022

How to Cite

Bernardo, R., & Mendes Nacarato, A. (2022). Pedagogy students’ perceptions when acting as interns with disabled children. Journal Education in Question, 60(63). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID19801