Pedagogy students' perceptions when acting as interns with disabled children
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2022v60n63ID19801Keywords:
inclusión; pasantía remunerada; formación inicial; Pedagogía.Abstract
This study shows the results of a postdoctoral research on Education, that aims at identifying the challenges faced by Pedagogy undergraduates when, during their first semesters of university, they are hired by the municipal education system and start working as teachers who provide support for disabled children. The data were obtained from three Pedagogy undergraduates who wrote a memorial of formation and gave narrative interviews. The memorials provided a time for reflection about the beginning of their teaching careers. The experience of working as paid interns substantially contributed to the students´ teaching training, not only due to the impact of reality, the affection shared with the disabled children, and their thrilling development, but also due to the frustrations, learnings and the limits imposed on them as teachers.
Downloads
References
BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 3-4, 26 set. 2008.
BRUNER, Jerome. Atos de significação. 1997; Porto Alegre: Artes Médicas.
CARRANO, Paulo. Jovens Universitários: acesso, formação, experiências e inserção profissional. Cap. 4, In: PONTES, Marília (coord.). Estado da Arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). vol. 1. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009, 276p.
CIBELE. Entrevista. Bragança Paulista (São Paulo), agosto 2019.
DAINEZ, Débora; FREITAS, Ana Paula de. Concepção de educação social em Vigotski: apontamentos para o processo de escolarização de crianças com deficiência. Horizontes. Bragança Paulista. v. 36, n. 3, p. 145-156, set./dez. 2018.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: UFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
FREITAS, Ana Paula; MONTEIRO, Maria Inês Bacellar; CAMARGO, Evani Andreatta Amaral. Contradições no/do cotidiano escolar: professores e alunos com deficiência diante do ensino na diversidade. Horizontes. Bragança Paulista. v. 33, n.2, p. 27-36, jul./dez. 2015.
ÍRIS. Entrevista. Bragança Paulista (São Paulo), agosto 2019.
JÉSSICA. Entrevista. Arcos (Minas Gerais), agosto 2019.
JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George. (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 90-113.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. nº 19, Jan/Fev/Mar/Abr, 2002. p. 20-28.
PADILHA, Anna Maria Lunardi. Alunos com deficiência intelectual: reflexões sobre o conceito de desenvolvimento das funções psíquicas superiores e o papel da educação escolar na perspectiva histórico-cultural da escola de Lev Vigotski. Horizontes. Bragança Paulista. v. 36, n. 3, p. 62-73, set./dez. 2018.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Memorial de formação. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da (orgs.) Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010a, p. 103-130.
PRADO, Guilherme do Val Toledo; SOLIGO, Rosaura Angélica. Memorial de formação - quando as memórias narram a história de formação. In: PRADO, Guilherme do Val Toledo; SOLIGO, Rosaura Angélica (org.). Porque escrever é fazer história - revelações - subversões – superações. 2007. p. 1-10.
SANTOS, Verônica Silva; SANTOS, Cristiane; DIAS, Alfrancio Ferreira. Dilemas e Desafios do Estágio Supervisionado na Graduação. In: VI Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. Anais 2012. p.1-12. Disponível em: http://educonse.com.br/2012/eixo_04/PDF/57.pdf.
SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010, p. 210-222.
SOUZA, Elizeu Clementino de (Auto) biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007, p. 59-74.
TARDIF, Maurice, LESSARD, Claude. O trabalho docente. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
TARDIF, Maurice, LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa. v. 37, n.4, p. 861-870, dez., 2011.
VICENTE, Bruna Ticiane; BEZERRA, Giovani Ferreira. Estagiários e professores regentes como agentes do processo de inclusão escolar: problematizando suas (inter)ações. Revista Linhas. Florianópolis, v. 18, n.38, p.214-244, set./dez. 2017.
VICENTINI, Paula Perin; CUNHA, Jorge Luiz da; CARDOSO, Lilian Auxiliadora Maciel. Experiências formativas e práticas de iniciação à docência. Curitiba: CRV, 2016.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32 maio/ago. 2006, p. 113-155.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação em Questão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.