Study and Learning Strategies and Problem Solving:

comparative study of the basic education’s profiles (regular vs vocational education)

Authors

  • Ana Paula Couceiro Figueira
  • Ruben Costa

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n43ID11804

Keywords:

Vocational guidance, Study strategies, Cognitive skills

Abstract

It intends to examine some possible differences in terms of study strategies and problem solving skills among elementary school students (classes in 9th grade), in Portugal, attending different ways of education: regular education and vocational education. The vocational courses in basic education has the goal of welcoming students who manifest constraints to the studies of general education, focusing on the acquisition of knowledge in structural disciplines, as well as the first contact with different vocational activities. However, we question whether these students present different levels of problem solving skills and study strategies in comparison with students in regular education. We tried, therefore, to perceive and analyze common denominators and distinctive aspects. The instruments that have been chosen were the IA Test – a reduced version of Raven's Progressive Matrices (AMARAL, 1966) and LASSI, Learning and Study Strategies Inventory (LASSI, by FIGUEIRA, 1994), as well as a participant observation in the classroom context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRISQUETA-GOMEZ Jacqueline. Reabilitação neuropsicológica: abordagem interdisciplinar e modelos conceituais na prática clínica. Porto Alegre: Artmed. 2012.

Almeida, Ana Cristina Ferreira. A resolução de problemas na encruzilhada da Psicologia: reflexão em torno da unificação. Psychologica, Coimbra, n. 52, p. 5 -11. 2011.

Almeida, Ana Cristina Ferreira. Reflectindo acerca dos modelos da cognição: uma primeira aproximação, Psychologica, Coimbra, n. Extra série, p. 493-508. 2004.

ALMEIDA, Fátima. Teste das Matrizes Progressivas de Raven (MPCR). Peritia: Revista Portuguesa de Psicologia, Lisboa,v. 1, n. 6-7, p. 1-10, 2009.

AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra. 2013.

AMARAL, Rodrigues do. Aferição do teste I.A.: escala reduzida das matrizes progressivas de J. C. Raven. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1966.

AMARAL, Sílvia. Dificuldades de aprendizagem: uma realidade no contexto escolar. Omnes Humanitate ? Revista da Esab (Revista Científica da Escola Superior Aberta do Brasil), Vila Velha, Rio de Janeiro, v. 1, p. 136-149, 2011. (Trimestral).

BENTON, Thomas. A perfect storm in undergraduate education. Holland, Mich: Hope College. 2011.

CAMPBELL, Chris. Middle years students’ use of self-regulating strategies in an online journaling environment. Educational technology & society, Grécia e Canadá, v. 12, n. 3, p. 98-106. 2009. (Quatrimestral).

CID – 10. Classificação estatística internacional de doenças e problemas relacional à saúde. Décima revisão, OMS – Organização Mundial da Saúde, 2008. Disponível em: <http://www.datasus.gov.br/cid10/V2008/WebHelp/f80_f89.htm>. Acesso em: 20 dez. 2014.

COOPER, John David; ROBINSON, Michael David; SLANSKY, Jill Ann; KIGER, Nancy. Literacy: helping students construct meaning. Melburne, Austrália. CENGAGE learning. 2014.

CORREIA, Luís Miranda. Dificuldades de aprendizagem específicas: contributos para uma definição portuguesa. 2. ed. Porto: Porto Editora. 2008.

Costa, Ruben Filipe Coelho Leite. Estratégias de Estudo e de Aprendizagem e Resolução de Problemas: estudo comparativo de perfis de turmas do Ensino Básico – ensino regular vs. ensino vocacional. 21 páginas. 2015. Tese (Mestrado em Psicologia da Educação) ? Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2015.

DAVIS, Bryan. Cognitive development: health and wellness. Chicago: University of Chicago Press. 2006.

DE OLIVEIRA PIRES, Ana Luísa. Higher education and adult motivation towards lifelong learning: an empirical analysis of University Post-Graduates perspectives. European Journal of Vocational Training, Londres, v. 46, n. 1, p.129-150. 2009.

DIRECÇÃO-GERAL de Estatísticas da Educação e Ciência. http://www.dgeec.mec.pt/np4/home

EFKLIDES, Anastasia. Metacognition: defining its facets and levels of functioning in relation to self-regulation and co-regulation. European psychologist (Official organ of the EFPA and supported by other organizations of psychology in Europe), Göttingen, Germany, v. 13, n. 4, p. 277-287, 2008. (Quatrimestral).

EFKLIDES, Anastasia. Metacognitive experiences: the missing link in the self regulated learning process. Educational Psychology Review, Springer US, v. 18, n. 3, p. 287-291, 2006. (Is an international forum for the publication of peer-reviewed integrative review articles, special thematic issues).

ENUMO, Sónia Regina FIORIM; FERRÃO, Erika da Silva; RIBEIRO, Mylena Pinto Lima Crianças com dificuldades de aprendizagem e a escola: emoções e saúde em foco. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 23, n. 2, p. 139-149, 2006.

FERLA, Johan; Valcke, Martin; Schuyten, Gilberte. Student Models of Learning and Their Impact on Study Strategies. Studies In Higher Education, Taylor & Francis, United Kindman, v. 34, n. 2, p. 185-202, 2009.

FIGUEIRA, Ana Paula. Em torno do rendimento escolar. 1994. 202 páginas (Mestrado em Psicologia Pedagógica) ? Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 1994.

FIGUEIRA, Ana Paula. Inventário de Estratégias de Estudo e de Aprendizagem – Learning and Study Strategies Inventory – LASSI: estudos de adaptação e validação. Psychologica, Coimbra, v. 12, p. 79-114, 1994.

FONTAINE, Anne Marie. Motivação em contexto escolar. Lisboa: Universidade Aberta. 2004.

GARRET, Judy; ALMAN, Martha; GARDNER, Stephanie; BORN, Charles. Assessing students’ metacognitive skills. American Journal of Pharmaceutical Education, Nova York, v. 7, n. 1, p. 1-7, 2006. (Online)

GEORGE, Darren; DIXON, Sinikka; STANSAL, Emory; GELB, Shannon; PHERI, Tabitha. Time Diary and Questionnaire Assessment of Factors Associated with Academic and Personal Success among University Undergraduates. Journal of American College Health, Nova York, v. 56, n. 6, p. 706-715, 2008.

GREENE, Jeffrey; AZEVEDO, Roger. Adolescents’ use of self-regulatory processes and their relation to qualitative mental model shifts while using hypermedia. Journal of Educational Computing Research, Sage publications, USA, v. 36, p. 125-148, 2007.

H&H PUBLISHING. Learning and Study Strategies Inventory – LASSI. Consulted on february 15, 2013. Disponível em: http://www.hhpublishing.com/_assessments/LASSI/versions.html. Acesso em: 12 de fevereiro de 2013.

HADJI, Charles; BAILLÉ, Jacques. Investigação em educação: para uma “nova aliança” – 10 questões acerca da prova. Porto: Porto Editora. 2001.

HONG, BARBARA; HAEFNER, Leigh; SLEKAR, Timothy. Faculty Attitudes and Knowledge toward Promoting Self-Determination and Self-Directed Learning for College Students with and without Disabilities. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Geórgia, v. 23, n. 2, p. 175-185. 2011.

Manual de diagnóstico e estatístico de transtornos mentais [recurso eletrónico]: dsM-5 / [American Psychiatric Association; tradução: Maria inês Corrêa Nascimento... et al.] ; revisão técnica: Aristides Volpato Cordioli [et al.]. 5. ed. – Dados eletrônicos. Porto Alegre: Artmed, 2014.

Manual de diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. dSM-IV. Trad. Dayse Batista. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

SALSINHA, HELENA. Influência do contexto familiar no desenvolvimento vocacional de crianças e adolescentes. 2011. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/ver_artigo_licenciatura.php?codigo=TL0251. Aceso em: 15-01-2015.

SILVA, Adelina Lopes; SÁ, Isabel. O papel do self na auto-regulação da motivação. In: GONÇALVES, Isabel (Ed.). Promoção de monitorização e tutorado: oito anos a promover a integração e o sucesso académico no IST (pp. 29-39). Lisboa: IST Press. 2011.

SILVA, Adelina Lopes; SÁ, Isabel. Saber estudar e estudar para saber. Colecção Ciências da Educação. Porto: Porto Editora. 2011.

SILVA, Vera Lúcia. Reflexões sobre a Dificuldade de Aprendizagem no contexto escolar. 2010. Disponível em: www.webartigos.com/articles/42278/1/Reflexoes-sobre-a-Dificuldade-de-Aprendizagem-no-contexto-escolar/pagina1.html#ixzz1FextqNWm. Acesso em: 15-01-2015

SIMÕES, Mário Rodrigues. Investigações no âmbito da aferição nacional do Teste das Matrizes Progressivas Coloridas de Raven (M.P.C.R.). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000.

Viana, Isabel Maria Torre Carvalho. O Projecto Curricular de Turma na mudança das práticas do Ensino Básico. Contributos para o desenvolvimento curricular e profissional nas escolas. Tese de doutoramento apresentada à Universidade do Minho, Portugal, não publicada, 2007 acedida em http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7376/3/Isabel%2520Maria%2520da%2520Torre%2520Carvalho%2520Viana_Tese%2520de%2520Doutoramento.pdf, a 24-02-2014.

YU, Darwin. How much do study habits, skills, and attitudes affect student performance in introductory college accounting courses? New Horizons in Education, v. 59, n. 3, p. 1-15. 2011, acedido em http://eric.ed.gov/?q=homework&ft=on&pg=6&id=EJ955535, a 16.02.2015.

ZIMMERMAN, Barry Jeffrey, & SCHUNK, Dale (Eds.). Self-regulated learning and academic achievement: theoretical perspectives (2nd ed.). Mahwah: Lawrence Erlbaum. 2011.

Published

15-03-2017

How to Cite

Figueira, A. P. C., & Costa, R. (2017). Study and Learning Strategies and Problem Solving:: comparative study of the basic education’s profiles (regular vs vocational education). Journal Education in Question, 55(43), 41–61. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n43ID11804