Multiple Intelligences and teaching authorship in the production of interactive audiovisual
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n43ID11806Keywords:
Multiple Intelligences, MARKER authoring tool, Hypermedia in educationAbstract
This research discusses results developed on teaching authoring and interactivity in educational audiovisual content. It describes the construction of a conceptual model based on the theory of multiple intelligences, generating a supporting software for inserting interactive mechanisms in audiovisual texts. It presents the authoring tool called MARKER produced in the research group Education and. Digital Culture. It analyzes the process of authorship in the construction of educational content to run, in Interactive Digital Television for high education teachers. It presents results of three restructured prototypes tested by teachers. It also records the emergence of new skills of the authors, to use the potential of hypermedia resources in education.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; BRENNAND, Edna Gusmão de Goés. A educação a distância na era da sociedade em rede. In: BRENNAND, Edna Gusmão de Góes; ALBUQUERQUE, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de. Formação docente e tecnologias digitais. João Pessoa: Editora UFPB, 2011.
ARMSTRONG, Thomas. Inteligências múltiplas na sala de aula. Tradução Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2001.
BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
BORGES, Leonidas Leão. Múltiplas inteligências, criação e interatividade no ambiente virtual de aprendizagem edulivre. 2010. 221f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.
BRENNAND, Edna Gusmão de Góes; VASCONCELOS, Giuliana Cavalcanti. O Conceito de potencial múltiplo da inteligência de Howard Gardner para pensar dispositivos pedagógicos multimidiáticos. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 2, n. 5, p. 19-35, 2005. Disponível em: . Acesso em: 20 maio 2010.
COMISSÃO EUROPEIA. Competências essenciais para a aprendizagem ao longo da vida. Luxemburgo: Serviço das Publicações Oficiais das Comunidades Europeias, 2007. Disponível em: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/educ-training_en.html. Acesso em: 15 mar. 2013.
FLEURY, Afonso; FLEURY, Maria Teresa Leme. Construindo o conceito de competências. RAC, Curitiba, v. 5, p. 183-196, 2001.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Tradução Maria Adriana Véronesee. Porto Alegre: Artmed, 1995.
GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Tradução Adalgisa Campos da Silva. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
GARDNER, Howard. A nova ciência da mente: uma história da revolução cognitiva. Tradução Cláudia Malbergier Caon. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003.
KAPITANGO-A-SAMBA, Kilwangy Kya. Autoria com ética: reflexões sobre problemas éticos no processo autoral. Revista de Estudos Sociais, Cuiabá, v. 15, n. 30, p. 93 -104. 2013.
LE BOTERF, Guy. Desenvolvendo as competências dos profissionais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
LE BOTERF, Guy. Construir as competências individuais e colectivas. Porto: Edições Asa. 2005.
LEFFA, Vilson José. Uma ferramenta de autoria para o professor: o que é e o que faz. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 41, n. 144, p. 189-214, 2006.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Tradução Luis Paulo Rouanet. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.
NIELSEN, Jakob. Usabilty engineering. San Francisco: Morgan Kaufmann, 1993.
OLIVEIRA, Stella Maria Lima Gaspar. Tecendo reencantamentos do desvelar de professores(as) tecelãs de autorias. 2010. 210f. Tese de Doutorado. (Programa de Pós-Graduação em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.
PERRENOUD, Phillippe. As competências para ensinar no século XXI. A formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PRETTO, Nelson. Uma escola sem/com futuro: educação e multimídia. 7. ed. Campinas: Papirus, 2009.
ZANDOMENEGHI, Ana Lúcia Alexandre de Oliveira. Ícones representativos das inteligências múltiplas. 2005. 207f. Tese. (Doutorado em Engenharia da Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.