Text production in the context of progression of textual genres:

propositions of textbook

Authors

  • Jéssica Pereira da Silva
  • Débora Amorim Gomes da Costa-Maciel

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n43ID11810

Keywords:

Textual production, Progression, Textbook of Portuguese Language

Abstract

This article analyzes the text production in textbook Portuguese language, in order to investigate the progression of strategies in the proposed activities. Taking as theoretical support the concept of progression discussed by Dolz e Schneuwly (2011), the study of school progression and text production of teaching made by Leal and Brandão (2006); as well as textual production concepts addressed by Geraldi (2010), by Guedes (2009) and by Koch (2003). When it comes to the typology of the research, it is a qualitative approach, on interpretative basis. The didactic work investigated presents a work with the writing in a systematic way and under the bias of textual progression. In short, it is believed that analyzing the progression in the activities of textual production of textbooks can contribute significantly to the systematic teaching of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua Portuguesa, Ensino Fundamental. Terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEF, 2012.

CHIZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo, Cortez, 2003.

DELMANTO; Dileta; CARVALHO, Laiz Barbosa de. Jornadas. port?Língua Portuguesa, 9º ano, 2.ed.?São Paulo: Saraiva, 2012.

DOLZ, Joaquim; SCNHEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

DOLZ, Joaquim; SCNHEUWLY, Bernard; NOVERRAZ, Michelle. Sequências Didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um documento. In.: DOLZ, Joaquim; SCNHEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação à produção textual: O ensino da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GOMES, Jaciara Josefa. Reflexões sobre os rumos e desafios da escrita: da teoria à prática. Revista Encontros de Vista, Recife, p. 46-59, jul./dez. 2011.

KOCH, Ingedore Villaça. O texto da construção de sentidos. São Paulo: Contexto, 2003.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender: os Sentidos do Texto. São Paulo: Contexto, 2015.

LEAL, Telma Ferraz; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi. É possível ensinar a produzir textos! Os objetivos didáticos e a questão da progressão escolar no ensino da escrita. In: LEAL, Telma Ferraz; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi. Produção de textos na escola: reflexões e práticas no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006

MARCUSCHI, Beth; FERRAZ, Telma. Produção de textos escritos: o que nos ensinam os livros didáticos do PNLD 2007. In: ROJO, Roxane; VAL, Maria da Graça Costa (Org.). Os livros didáticos de Língua Portuguesa no PNLD 2009. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

MARCUSCHI, Beth; CAVALCANTI, Marianne Carvalho Bezerra. Atividades de Escrita em Livros Didáticos de Língua Portuguesa: perspectivas convergentes e divergentes. In: Maria das Graças Costa Val; Beth Marcuschi (Org.). Livros Didáticos de Língua Portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: CEALE/AUTÊNTICA, 2005.

MENDONÇA, Márcia; LEAL, Telma Ferraz. Progressão escolar e gêneros textuais. In.: SANTOS, Carmi; MENDONÇA, Márcia (orgs.). Alfabetização e letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 57-71.

MILANEZI, Cynthia Nunes. Práticas de Produção de Textos Escritos no Ensino Técnico Integrado ao Médio, 2012. In: http://35reuniao.anped.org.br/trabalhos/111-gt10. Acesso em: 26 dez. 2016.

OLIVEIRA, Solange Alves de. Leitura, compreensão e produções textuais: progressão desses eixos de ensino de Língua Portuguesa no 1º ciclo. In.: 36ª Reunião Nacional da ANPEd – 29 de setembro a 02 de outubro de 2013, Goiânia-GO.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26., 2003, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2003a.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica,

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Base Curricular Comum para as Redes Públicas de Ensino de Pernambuco: língua portuguesa. Recife: Secretaria de Educação, 2012.

SANTOS, Carmi Ferraz. O ensino da língua escrita na escola: dos tipos aos gêneros textuais. In.: Diversidade Textual: os gêneros na sala de aula. SANTOS, Carmi Ferraz; MENDONÇA, Márcia; CAVALCANTI, Marianne C.B (Orgs.). 1.ed., 1. reimp. — Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

15-03-2017

How to Cite

Silva, J. P. da, & Costa-Maciel, D. A. G. da. (2017). Text production in the context of progression of textual genres:: propositions of textbook. Journal Education in Question, 55(43), 115–138. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n43ID11810