Deaf literature
representations in editorial productions
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12196Keywords:
Deaf. Deaf literature. Representation.Abstract
In conjunction to Cultural Studies in Education and Deaf Studies, we aim to analyze deaf representations in editorial productions of deaf people, of different genres of autobio- graphical character (life narratives, poems, essays and novels). These books circulate in writing Portuguese and compose the deaf literature. It operates mainly with the concept of representation (Hall, 1997), including language as a producer of meanings. In the eleven (11) discursively works analyzed in this article, which was written by deaf persons and are intended for youth and adult readership, there is the search for deconstructing stereotypes attributed to the deaf persons. Moreover, the authors of the books produce positive self--representations, legitimized by its successful examples of life and paratexts that integrate editorial productions. Faced with the struggles and movements of deaf people’s communities and public policies to encourage culture, the deaf writings have conquered cultural territo- ries, expanding the publishing market that thematizes narratives about subjects considered 'different'.
Downloads
References
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010.
BADIN, Celso. A juventude, o carnaval e o Rio de Janeiro. São Paulo: Áurea Editora, 2001.
CADEMARTORI, Lígia. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
CANCLINI, Néstor Garcia. Leitores, espectadores e internautas.Tradução Ana Golderger. São Paulo: Iluminuras, 2008.
COSTA, Brenda. Bela do silêncio.Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Martins Fontes, 2008. (Obra escrita com a colaboração de Judith Carraz).
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Nieta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso:aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
HALL, Stuart. The work of representation. In: HALL, Stuart (Org.) Representation:cultural representations and signifying practices. Sage/Open University: London/Thousand Oaks/New Delhi, 1997.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução Cid Knipel Moreira. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
KARNOPP, Lodenir Becker. Literatura Surda. EDT:Educação Temática Digital.Campinas, v. 7, n. 2, p. 98-109, jun. 2006. (Publicação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas).
KARNOPP, Lodenir Becker; MACHADO, Rodrigo Nogueira. Literatura surda: ver histórias em língua sinais. In:SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS EM EDUCAÇÃO, 2; 2006, Canoas. Anais...Universidade Luterana do Brasil: Editora da ULBRA, 2006.
KLEIN, Madalena; LUNARDI, Márcia Lise. Surdez: um território de fronteiras. EDT: Educação Temática Digital,Campinas, v. 7, n. 2, p. 14-23, jun. 2006.
LABORIT, Emmanuelle. O voo da gaivota. Tradução Lelita de Oliveira. São Paulo: Best Seller, 1994. (Escrito com a colaboração de Marie-Thérèse Cuny).
LARROSA, Jorge. Ensaio, diário e poema como variantes da autobiografia: a propósito de um “poema de formação’ de Andrés Sánchez Robayna. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Tempos, narrativas e ficções:a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Tradução de Cristina Antunes e de João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
LOPES, Maura Corcini. Narrativas surdas: a condução das condutas dos escolares. In: XV ENDIPE: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 15, 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.
LOPES, Maura Corcini; VEIGA-NETO, Alfredo. Marcadores culturais surdos. In: VIEIRA-MACHADO, Lucyenne Matos da Costa; LOPES, Maura Corcini (Org.). Educação de surdos:políticas, língua de sinais, comunidade e cultura surda. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010.
MIANES, Felipe Leão; MÜLLER, Janete Inês. Trajetórias: diferenças narradas nas histórias de vida. In: VIII CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO – Profissão Docente: há futuro para este ofício? 8, 2011, São Leopoldo. Anais.... São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2011.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Práticas narrativas como espaço de construção das identidades sociais: uma abordagem socioconstrucionista. In: TELLES, Branca Ribeiro; COSTA, Cristina Lima; LOPES, Maria Dantas (Org.). Narrativa, identidade e clínica. Rio de Janeiro: IPUB-CUCA, 2001.
MORAIS, Mônica Zavacki de; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise. Pedagogia e diferença: capturas e resistências nos discursos curriculares da educação de surdos. In: THOMA, Adriana da Silva; KLEIN, Madalena (Org.). Currículo & avaliação:a diferença surda na escola. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2009.
MOURÃO, Claudio Henrique Nunes. Literatura Surda: produções culturais de surdos em língua de sinais. In: KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise (Org.). Cultura surda na contemporaneidade:negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Editora da ULBRA, 2011.
NEVES, Sylvia Lia Grespan. Mãos ao vento.São Paulo: s/editora, 2010.
OLIVEIRA, Ronise. Meus sentimentos em folhas. Rio de Janeiro: Litteris Editora/KroArt, 2005.
POSSÍDIO, Olindina Coelho. No meu silêncio ouvi e vivi. Recife: Editora Novo Horizonte, 2005.
ROSA, Fabiano Souto; KLEIN, Madalena. O que sinalizam os professores surdos sobre a literatura surda em livros digitais. In: KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia Lise (Org.). Cultura surda na contemporaneidade:negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Editora da ULBRA, 2011.
SILVA, Edson Flávio da. O som das palavras: antologia literária. Rio de Janeiro: Litteris Editora Ltda, 2003.
SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Discurso, escola e cultura: breve roteiro para pensar narrativas que circundam e constituem a educação. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (Org.) Cultura, poder e educação: um debate sobre os Estudos Culturais em Educação. Canoas: Editora da ULBRA, 2005.
SILVEIRA, Carolina Hessel; MOURÃO, Claudio Henrique Nunes. Literatura infantil: música faz parte da cultura surda? In: SEMINÁRIO NACIONAL EDUCAÇÃO, INCLUSÃO E DIVERSIDADE, 2009, Taquara. Anais... Taquara: Faculdades Integradas de Taquara, 2009.
SILVEIRA, Rosa Maria Hessel; BONIN, Iara Tatiana; RIPOLL, Daniela. Ensinando sobre a diferença na literatura para crianças: paratextos, discurso científico e discurso multicultural. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n; 43, p. 98-108, jan./abr. 2010.
SKLIAR, Carlos Bernardo (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.
STRNADOVÁ, Vera. Como é ser surdo. Tradução Daniela Richter Teixeira. Rio de Janeiro: Babel Editora, 2000.
STROBEL, Karin Lilian. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. rev. Florianópolis: Editora da UFSC, 2009.
VIDAL, Vanessa. A verdadeira beleza:uma história de superação. Tradução Diná Souza. Fortaleza: s/editora, 2009.
VILHALVA, Shirley. Recortes de uma vida:descobrindo o amanhã. Brasília: Gráfica e Papelaria Brasília, 2002.
VILHALVA, Shirley. O despertar do silêncio.Florianópolis: Editora Arara Azul, 2004.
YÚDICE, George. Cultura e educação no novo entorno. In: SOMMER, Luís Henrique; BUJES, Maria Isabel Edelweiss. (Org.) Educação e cultura contemporânea: articulações, provocações e transgressões em novas paisagens. Canoas: Editora ULBRA, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.