Interactivity in childhood cultures

approaches, friendship and con- flicts among babies

Authors

  • Ana Cristina Coll Delgado Universidade Federal de Pelotas
  • Rogério Costa Würdig Universidade Federal de Pelotas
  • Patrícia Pereira Cava Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12197

Keywords:

Babies. Friendships. Conflicts.

Abstract

The article aims to analyze the interactivity between babies in a municipal nursery school, with emphasis on their approximations, relationships of friendship and conflicts. It is a qualitative investigation, inspired by the ethnography with children that used as instruments for data collection observation with field notes and filming. The the- oretical framework is based on authors who recognize babies as capable of sharing experiences with one another, especially in the ways they approach, create bonds of friendship, and resolve conflicts. We understand interactivity as socially and culturally constructed for dealing with friendship and conflict only within the framework of an internal disposition would be counter-intuitive. The interpretation of the data confronted us with impressions, videos and field notes in the production of meanings. We found a certain frequency in intra-gender groupings and the status of popularity among some babies. Another point to note is that the interactions were not stable, probably a strategy to maintain wider contacts and gain acceptance and participation in the group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARLEO, Andy et DELALANDE, Julie. Cultures enfantines. Universalité et diversité. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 19 nov. 2013.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 19 nov. 2013a.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 19 nov. 2013b.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 17 dez. 2013c.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 17 dez. 2013d.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 25 nov. 2013e.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 3 abr. 2014.

BERÇARIO 1. Transcrição de vídeo. Pelotas (Rio Grande do Sul), 5 jun. 2014a.

BLAKE William. Auguries of innocence. PoèmeRédigé entre 1800 et 1803, publié pour la première fois en 1863.

BROUGÈRE, Gilles. Culture de masse et culture enfantine. In: ARLEO, Andy; DELALANDE, Julie. Cultures enfantines.Universalité et diversité. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010.

BROUGÈRE, Gilles; ULMANN, Anne-lise. Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012.

CARPENTER, Carole. Les universaux de la culture enfantine. In: ARLEO, Andy; DELALANDE, Julie. Cultures enfantines. Universalité et diversité. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010.

COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Zahar,2005.

CORSARO, Willian. Reproduction interprétative et culture enfantine. Universalité et diversité de l’expression. In: ARLEO, Andy; DELALANDE, Julie. Cultures enfantines.Universalité et diversité. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010.

CORSARO, Willian Arnold. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DENZIN, Norman Kent. The research act: a theoretical introduction to sociological methods. 2. ed. New York: Mc Graw-Hill, 1978.

DOLTO, Francoise. La cause des enfants. Paris: Éditions Robert Laffont, 1985.

FERREIRA, Manuela; NUNES, Angela. Estudos da infância, antropologia e etnografia:potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, Brasília, v. 41, n. 20, p. 103-123, jan./abr.2014.

FONSAGRIVE, Anne. Premièresamitiés. ERES. La lettre de l'enfance et de l'adolescence, Paris,v. 55, n.1, p. 67-72, 2004.

GOTTLIEB, Alma. Para onde foram os bebês? Em busca de uma Antropologia de bebês (e de seus cuidadores). Revista de Psicologia da USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 313-336,jul./dez. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-5642009000300002>. Acesso em: 15. out. 2015.

GOTTLIEB, Alma. Tudo começa na outra vida: a cultura dos recém nascidos na África. São Paulo: Fap-Unifesp Editora, 2013.

GRAUE, Elizabeth; WALSH, Daniel. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação CalousteGulbenkian, 2003.

HARRIS, Paul. Criança e emoção. O desenvolvimento da compreensão psicológica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. Theorizing childhood. Cambridge: PolityPress, 1998.

LECONTE, Xavier. Compteravec les autres. ERES. La lettre de l'enfance et de l'adolescence, Paris, n. 1, v. 55, p. 31- 36, 2004.

MAÏLAT, Maria L’ami. Absence etpréexcellencelettre à Tristan. ERES. La lettre de l’enfance et de l’adolescence, Paris, n. 1. v. 55, 9-16, 2004.

MONTANDON, Cléopâtre. Processus de socialisation et vécuemotionnel des enfants. RevueFrançaise de Sociologie, n. 2, v. 37,avril, p. 263-282, 1996.

NEYRAND, Gerard.L’enfant, la mère et la question du pére: un bilan critique de l’évolution des saviors sur la petiteenfance.Paris: PressesUniversitaires de France, 2000.

RAYOU, Patrick. La grande école. Approchesociologiquedescompétencesenfantines. Paris, PUF, 1999.

ROGOFF, Barbara. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana. Beatriz. Crianças e miúdos:perspectivas sócio pedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, Vera. Maria. Ramos; SARMENTO, Manuel. Jacinto (Org.). Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A reinvenção do ofício de criança e aluno.Atos de Pesquisa em Educação – FRU, Blumenau, v. 6, p. 581-602, set./dez. 2011.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea. In: ENS, Romilda. Teodora; GARANHANI, Marynelma. Camargo. A sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013.

TORRES, Anália Cardoso. Amor e sociologia: da estranheza ao reencontro. In: CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 4 – SOCIEDADE PORTUGUESA: PASSADOS RECENTES, FUTUROS PRÓXIMOS; 2000, Coimbra. Actas. Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra: 2000.

TREVISAN, Gabriela de Pina. “A amizade é a melhor coisa do mundo apesar do amor”–afectos e amores entre crianças – a construção de sentimentos na interacção de pares. 2006, 534p. Dissertação (Mestrado em Sociologia da Infância? Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho, Braga).

TREVISAN, Gabriela de Pina. Amor e afectos entre crianças. A construção social de sentimentos na interacção entre pares. In: DORNELLES, Leni Vieira (Org.). Produzindo pedagogias interculturais na infância. Petrópolis: Vozes, 2007.

TRISTÃO, Fernanda Carolina Dias. Ser professora de bebê: um estudo de caso numa creche conveniada. 2004. 206f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

Published

26-07-2017

How to Cite

Delgado, A. C. C., Würdig, R. C., & Cava, P. P. (2017). Interactivity in childhood cultures: approaches, friendship and con- flicts among babies. Journal Education in Question, 55(44), 144–168. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12197