Art, Education and Society in György Lukács and Historical-Critical Pedagogy

Authors

  • Mariana de Cássia Assumpção Universidade Estadual Paulista
  • Newton Duarte Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12210

Keywords:

Art, School education, Society

Abstract

The aim of this paper is to show that art and school education have an indirect and mediated relation with the society while affect directly on the development of the individuals. György Lukács shows in his aesthetics studies that art works on the subjectivity of individuals, promoting the development of their sensibility and their forms of perception of reality. Dermeval Saviani shows in his pedagogical studies that the mediating role of school education, inside the totality of social practice, promotes the humanization of the individuals. It is presented a brief analyses of the play Antigone of Sophocles with the aim to exemplifying the mediated nature of relations between the cultural productions and the social practice.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSUMPÇÃO, Mariana de Cássia. A prática social na pedagogia histórico-crítica e as relações entre arte e vida em Lukács e Vigotski. 2014. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2014.

DUARTE, Newton.Arte e educação contra o fetichismo generalizado na sociabilidade contemporânea. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 461-479, jul./dez. 2009.

DUARTE, Newton. Arte e formação humana em Lukács e Vigotski. In: Duarte, Newton; Della Fonte, Sandra Soares. Arte, conhecimento e paixão na formação humana. Campinas: Autores Associados, 2010.

DUARTE, Newton. A individualidade para-si: contribuições a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos. Campinas: Autores Associados, 2016.

KOFLER, Leo; ABENDROTH, Wolfgang; HOLZ, Hans Heinz. Conversando com Lukács. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

LUKÁCS, Georg. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. Cuestiones previas y de princípio.Tradução Manuel Sacristan. Barcelona: Grijalbo, 1966 (v. 1).

LUKÁCS, Georg. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. Problemas de la mímesis. Manuel Sacristan.Barcelona: Grijalbo, 1966a (v. 2).

LUKÁCS, Georg. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. Cuestiones liminares de lo estético. Manuel Sacristan. Barcelona: Grijalbo, 1967. (v. 4).

LUKÁCS, Georg. Introdução a uma estética marxista. 2. ed. Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

LUKÁCS, Georg.Arte e sociedade: escritos estéticos de 1932-1967. Tradução Carlos Nelson Coutinho e José Paulo Netto.Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.

SANTOS NETO, Artur Bispo dos. Estética e ética na perspectiva materialista. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 17. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 41. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

SÓFOCLES. Antígona. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

TERTULIAN, Nicolas. Georg Lukács: etapas de seu pensamento estético. São Paulo: Editora UNESP, 2008.

Published

26-07-2017

How to Cite

Assumpção, M. de C., & Duarte, N. (2017). Art, Education and Society in György Lukács and Historical-Critical Pedagogy. Journal Education in Question, 55(44), 169–190. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n44ID12210