Émile Durkheim, John Dewey and Antônio Gramsci:

in debate the theory of the transformative education

Authors

  • Lorivaldo do Nascimento Universidade Estadual do Oeste Paranaense
  • Aparecida Favoreto Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n49ID14010

Keywords:

Theory of social transformation, Education, School

Abstract

The article addresses the socio-educational conceptions of three classic theorists of education: Durkheim, Dewey and Gramsci. In this sense, placing each theoretical in its historical context, we seek to understand its educational perspectives in relation to the transformations in and / or of the society. In common, the authors presented the school as socially active, but distinguish themselves in the understanding of the historical process. For Durkheim, the school must provide the necessary moral harmony to solve the serious crisis of capitalist society in the late nineteenth century. Dewey advocates a broad pedagogical reform, in order to interweave knowledge with individual experiences, allowing greater participation of all in society, renewing and expanding industry, science and capitalist democracy. Gramsci, assuming that the capitalist structure is exclusive, emphasizes that school, through the educational principle of work, can form reflexive, critical individuals capable of social action to break with the capitalist system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorivaldo do Nascimento, Universidade Estadual do Oeste Paranaense

Lorivaldo do Nascimento licenciado em Filosofia e Pedagogia, bacharel em Teologia, mestre em Teologia sistemático-pastoral, doutor em Teologia dogmática, mestrando em educação. Professor do curso de Filosfia da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Aparecida Favoreto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Prof. Dra. Aparecida Favoreto

Universidade Estadual do Oeste do Paraná – cascavel - PR

Centro de Educação Comunicação e Artes

Coordenadora do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação

References

ARON, Raymond. As etapas do pensamento sociológico. Tradução Sérgio Bath. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BOMENY, Helena. Quando Durlheim e Dewey se encontram. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 29, 2005. Caxambu. Anais... Caxambu, 2005. Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/papers-29-encontro/gt-25/gt06-9/3677-hbomeny-quando/file. Acesso em: 12 nov. 2017.

CUNHA, Marcos Vinícius da. John Dewey: filosofia, política e educação. Perspectiva, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 371- 388, jul./dez. 2001.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 3. ed. Tradução Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Nacional, 1959.

DEWEY, John. Experiência e educação. 3. ed. Tradução Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

DEWEY, John. Experiência e natureza. Tradução Murilo Otávio Rodrigues Paes Lemes. São Paulo: Editora Abril Cultural, 1980.

DEWEY, John. Vida e educação. Tradução Anísio Teixeira. 6. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. Tradução Paulo Neves. São Paulo: Editora Nacional, 1978.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Tradução Stefania Matousek. Petrópolis: Vozes, 2012.

GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

GRAMSCI, Antonio. Lettere dal carcere. Torino: Einaudi, 1971.

JOVINE, Dina Bertoni. Principi di pedagogia socialista. Roma. Riuniti, 1977.

JYAN, Choy. Étude comparative sur les doctrines pédagogigues de Durkheim et de Dewey. Paris: Bosc Frères & Riou, 1926.

LEONEL, Zélia. A educação do novo soberano. In: LEONEL, Zélia. Contribuição à história da escola pública: elementos para a crítica de teoria liberal da educação. 258f. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação. Campinas: Unicamp, 1994. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253849. Acesso em: 18 nov. 2017.

LICHTNER, Maurizio. Educare per la democrazia in John Dewey. Scuola democratica, Roma, n. 12, p. 1-13, 2009. Disponível em: http://www.scuolademocratica.it/wpontent/uploads/2010/09/linkEstratti-da-Dewey-Lichtner-SD_0.pdf. Acesso em: out. 2017.

LOPES, Paula Cristina. Educação, sociologia da educação e teorias sociológicas clássicas. Marx, Durkheim e Weber. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2012.

LUCENA, Carlos. 2010. O pensamento educacional de Émile Durkeim. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 40, p. 295-305, dez. 2010. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/40/art18_40.pdf. Acesso em nov 2017.

MARTINEZ, Daniela. Gramsci e il movimento per l’educazione nuova. Alcuni spunti di reflessione. Studi sulla Formazione, Firenze, n. 1, p. 181- 202, 2014. Disponível em: https://search.proquest.com/openview/974d5af4e624a066ad080a3ed127dc08/1?pq-origsite=gscholar&cbl=226566. Acesso em: set. 2017.

RAGAZZINI, Dario. Societá industriale e formazione umana nel pensiero di Gramsci. Roma: Riuniti, 1976.

SAVIANI, Demerval. O Plano de desenvolvimento da educação: análise do projeto do MEC. Educação Social, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1231-1255. 2007 (Especial).

SCHMIDT, Ireneu Aloisio. John Dewey e a educação para uma sociedade democrática. Contexto & Educação, Ijuí, n. 82, p. 135-154, Jul./Dez. 2009. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/issue/view/31. Acesso em out. 2017.

SEBASTIÃO, João. Democratização do ensino, desigualdades sociais e trajectórias escolares. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009.

Published

17-10-2018

How to Cite

Nascimento, L. do, & Favoreto, A. (2018). Émile Durkheim, John Dewey and Antônio Gramsci:: in debate the theory of the transformative education. Journal Education in Question, 56(49). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n49ID14010