Academic commitment:

a relevant variable to the performance of engineering students in Calculus I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15381

Keywords:

Engineering. Calculus I. Academic performance. Student attitude.

Abstract

This article, the result of a master's research, aims to present the conceptions of engineering students on the reasons that led them to be approved or fail in the course of Calculus I when freshmen, in order to verify the hypothesis that commitment interferes significantly in the performance achieved in the course. This is an applied research, with an explanatory nature with a qualitative approach, whose sample consists of 17 engineering students who have attended the course of Calculus I. Data were collected through semi-structured interviews and examined under the perspective of content analysis proposed by Bardin (2011). The student reports indicate that the students’ attitudes adopted at the time were determinant for the performance obtained in Calculus I, suggesting that the academic commitment is a relevant variable in the context of approvals or failures in the course. Moreover, the narratives indicate other variables, evidencing the multifactorial nature implied in the phenomenon of failures in Calculus I.

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Author Biographies

Edinéia Zarpelon, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutoranda em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Ponta Grossa. Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Ponta Grossa (2016). Especialista em Matemática Aplicada e Computacional pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Graduada em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). É professora da carreira do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Pato Branco. É membro dos grupos de pesquisa em Educação, Ciência e Tecnologia (GPECT) da UTFPR - Câmpus Pato Branco e de Ensino em Engenharia da UTFPR - Câmpus Ponta Grossa, ambos registrados no Diretório do CNPq.

Luis Mauricio Martins de Resende, UTFPR

Professor titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, onde atualmente responde pela Pró-Reitoria de Graduação e Educação Profissional. Atua no Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção, onde coordena o grupo de pesquisa em Engenharia Organizacional e Redes de Empresas - EORE, e no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia, onde coordena o grupo de pesquisa em Ensino de Engenharia. Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1991) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Realizou estágio de pós-doutoramento no centro de pesquisa Maurice Halbwachs - Paris, entidade vinculada à ENS, EHESS e CNRS, em um estudo comparativo no ensino de engenharia na França e no Brasil. Atuou no Programa Internacional de Master in Science (BUAP-Puebla-Mexico/INSA-Lyon-França/UTFPR-PG) para a cátedra Docência y Emprendedurismo. Participou do comitê acessor do INEP para o ENADE nos anos de 2005, 2008 e 2011 na área das engenharias V. Na UTFPR-PG foi presidente da comissão de implantação dos cursos de engenharia mecânica e engenharia de produção, onde também já atuou como diretor de graduação, coordenador de curso, assessor da direção e coordenador de programa de pós-graduação.

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Published

31-01-2019

How to Cite

Zarpelon, E., & Martins de Resende, L. M. (2019). Academic commitment:: a relevant variable to the performance of engineering students in Calculus I. Journal Education in Question, 57(51). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15381