Academic commitment:
a relevant variable to the performance of engineering students in Calculus I
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15381Keywords:
Engineering. Calculus I. Academic performance. Student attitude.Abstract
This article, the result of a master's research, aims to present the conceptions of engineering students on the reasons that led them to be approved or fail in the course of Calculus I when freshmen, in order to verify the hypothesis that commitment interferes significantly in the performance achieved in the course. This is an applied research, with an explanatory nature with a qualitative approach, whose sample consists of 17 engineering students who have attended the course of Calculus I. Data were collected through semi-structured interviews and examined under the perspective of content analysis proposed by Bardin (2011). The student reports indicate that the students’ attitudes adopted at the time were determinant for the performance obtained in Calculus I, suggesting that the academic commitment is a relevant variable in the context of approvals or failures in the course. Moreover, the narratives indicate other variables, evidencing the multifactorial nature implied in the phenomenon of failures in Calculus I.
Downloads
References
BARBOSA, Marcos Antonio. O insucesso no ensino e aprendizagem na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral. 2004. 101f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2004.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROZO, Sidineia; SILVA, Camila Silveira. A influência dos hábitos de estudo no desempenho de licenciados em Química na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I. In: CONGRESSO DE MATEMÁTICA APLICADA E COMPUTACIONAL (CMAC), 2013, Bauru. Anais... Bauru: Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. 2013. 1 CD-ROM.
BAZZO, Walter Antonio; PEREIRA, Luiz Teixeira do Vale. Introdução à engenharia: conceitos, ferramentas e comportamentos. 4. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2013.
BECKER, Fernando. Concepção de conhecimento e aprendizagem. In: SCHNAID, Fernando; ZARO, Milton Antônio; TIMM, Maria Isabel (Org.). Ensino de Engenharia: do positivismo à construção das mudanças para o século XXI. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.
CAVASOTTO, Marcelo. Dificuldades na aprendizagem de cálculo: o que os erros podem informar. 2010. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
CRESWELL, John. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CURI, Rosires Catão; FARIAS, Raliny Mota de Souza. Métodos de estudo e sua influência no desempenho dos alunos em disciplinas de Cálculo Diferencial e Integral. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 36; 2008, Sa?o Paulo. Anais... Sa?o Paulo: Associação Brasileira de Educação em Engenharia, 2008. 1 CD-ROM.
FELICETTI, Vera Lucia. Um estudo sobre o problema da matofobia como agente influenciador nos altos índices de reprovação na 1ª série do Ensino Médio. 2007. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Rio Grande do Sul. 2007.
FELICETTI, Vera Lucia. Comprometimento do estudante: um elo entre aprendizagem e inclusão social na qualidade da Educação Superior. 2011. 298f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
FELICETTI, Vera Lucia; MOROSINI, Marília Costa. Do compromisso ao comprometimento: o estudante e a aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 2, p. 23-44, 2010. (número especial) Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/nspe2/02.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2016.
FELICETTI, Vera Lucia; GOMES, Kelly Amorim; FOSSATTI, Paulo. Acadêmicos que frequentam a monitoria: comprometimento e aprovação. In. III CONFERENCIA LATINOAMERICANA SOBRE EL ABANDONO EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR, 3, 2013. México. Anais... México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2012.
GARZELLA, Fabiana Aurora Colombo. A disciplina de cálculo I: a análise das relações entre as práticas pedagógicas do professor e seus impactos nos alunos. 2013. 298f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo. 2013.
GOMES, Eloiza. Ensino e aprendizagem do cálculo na engenharia: um mapeamento das publicações nos COBENGEs. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA; 2012, Canoas. Anais... Canoas: Universidade Luterana do Brasil, 2012.
LACAZ, Tânia Maria Vilela Salgado; CARVALHO, Maria Tereza de Lima; FERNANDES, José António Silva. Implicações das dificuldades dos alunos na aprendizagem da disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I da FEG/UNESP para as práticas pedagógicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 35; 2007, Curitiba. Anais... Brasília: Associação Brasileira de Educação em Engenharia, 2007.
LOPES, Artur. Algumas reflexões sobre a questão do alto índice de reprovação no curso de Cálculo da UFRGS. Matemática Universitária. n. 26/27, p. 123-146, jun./dez. 1999.
LOPEZ, Ivo; SEGADAS, Cláudia. A disciplina de Cálculo I nos cursos de engenharia da UFRJ: sua relação com o acesso à universidade e sua importância para a conclusão do curso. Revista de Engenharia da Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, v. 8, n. 2, p. 92-107, 2014.
MANZINI, Eduardo José. Considerações sobre a transcrição de entrevistas. 2012. Disponível em < http://www.oneesp.ufscar.br/texto_orientacao_transcricao_entrevista>. Acesso em: 16 set. 2015.
MELLO, João Carlos Correia Baptista Soares de; MELLO Maria Helena Campos Soares de; FERNANDES, Arthur José Silva. Mudanças no ensino de Cálculo I: Histórico e Perspectivas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 29; 2001, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2001. 1 CD-ROM.
MENESTRINA, Tatiana Comiotto; MORAES, Anselmo Fábio. Alternativas para uma aprendizagem significativa em Engenharia: Curso de Matemática Básica. Revista de Ensino de Engenharia, Brasília, v. 30, n. 1, p. 52-60, 2011.
OLIVEIRA, Maria Cristina Araújo de; RAAD, Marcos Ribeiro. A existência de uma cultura escolar de reprovação no ensino de Cálculo. Boletim GEPEM, n. 61, p. 125-137, jul–dez. 2012. Disponível em < http://www.ufjf.br/mestradoedumat/files/2011/09/Produto-educacional-Marcos-Raad.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2015.
SANTAROSA, Maria Cecilia Pereira; MOREIRA, Marco Antonio. O Cálculo nas aulas de Física da UFRGS: um estudo exploratório. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 317-351, ago. 2011.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Tradução Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2002.
ZARPELON, Edinéia. Análise do desempenho de alunos de engenharia na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I: um estudo de caso na UTFPR. 2016. 117f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.