Formative references of the Group of Studies on Educational Practices in Movement
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15546Keywords:
Thought and praxis of Paulo Freire. Teacher training. Formative actions.Abstract
The Group of Studies on Educational Practices in Movement (GEPEM), of the Rio Grande do Norte Federal University, coordinated by the professor Marta Maria Castanho Almeida Pernambuco (1994-2018), developed formative actions for the teacher training in the Statesof Rio Grande do Norte, São Paulo and Rio de Janeiro. The present work analyzes scholar practices as a result from the mentioned formative actions in accordance with the thought and pedagogical praxis systematized by Paulo Freire. To conclude, the study identified the principles that guide GEPEM’s training actions: the person as a historical-social being is part of a community; knowledge is built in social relations; and local reality is content-generating. Furthermore, it considers Freirianperspective of dialogicity and collective construction based on action-reflection-action and the process of awareness.
Downloads
References
DELIZOICOV, Demétrio. Concepção problematizadora do ensino de ciências na educação formal. 1982.Dissertação (Mestrado em Física– Programa de Pós-Graduação em Física, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1982.
DELIZOICOV; Demétrio, CASTILHO, Nadir; CUTOLO, Luiz Roberto Agea; ROS, Marco Aurélio da; LIMA, Armênio Matias Corrêa. Sociogênese do conhecimento e pesquisa em ensino: contribuições a partir do referencial fleckiano. Caderno Brasileiro de Ensino de Física,Florianópolis, v. 19, p. 52-69, jun. 2002. (Número Especial).
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências:fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
DELIZOICOV, Demétrio. Pesquisa em Ensino de ciências como Ciências Humanas Aplicadas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física,Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 145-175, ago. 2004.
FLECK, Ludwik. La génesis y el desarrollo de un hecho científico. Madrid: Alianza Editorial, 1986
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro da pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D`Água, 1998.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A busca da organização curricular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. São Paulo: PUC/SP, 1999. (Texto submetido ao exame de qualificação do mestrado e ascensão ao doutorado).
SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 405f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de ciências a partir dos problemas da comunidade. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA, 3, 1988, Natal. Anais[...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 1988.
PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Acertando o passo. In: PONTUSCHKA, NidiaNacib (Org.). A ousadia do diálogo: interdisciplinaridade na escola. São Paulo: Loyola, 1993.
PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Educação e escola com movimento: do ensino de ciências á transformação da escola pública. 1994. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.
PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida; PAIVA, Irene. Educação e realidade.Natal: SEDIS/UFRN, 2005.
RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida.O ensino de ciências na pré-escola. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 8., 1996, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 1996.
RÊGO, Maria Carmem Freire Diógenes; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. A leitura e a escrita no ensino de ciências. In: ENCONTRO DE PESQUISADORES DE ENSINO DE FÍSICA, 1996, Águas de Lindóia. Textos[...]. Águas de Lindóia, 1996a.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Filosofia.São Paulo: Cortez, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.