Large-scale evaluation in Brazil:

between federative coordination and the ethos of the evaluative State

Authors

  • Anderson Gonçalves Costa Universidade Estadual do Ceará/ Programação de Pós-Graduação em Educação/ Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem http://orcid.org/0000-0001-8897-3816
  • Eloisa Maia Vidal Universidade Estadual do Ceará/ Programação de Pós-Graduação em Educação/ Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem http://orcid.org/0000-0003-0535-7394
  • Sofia Lerche Vieira Universidade Estadual do Ceará/ Programação de Pós-Graduação em Educação/ Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem http://orcid.org/0000-0002-0271-6876

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15806

Keywords:

Evaluating State. Federative coordination. Regime of collaboration. Evaluation system.

Abstract

The article analyzes the relationship between federative coordination and the evaluating State and the ways in which the central government has used collaborative agreements to promote evaluation and accountability measures on subnational units. It is characterized as an exploratory research in which are used as procedures the bibliographic and documentary survey with a qualitative approach. In a reading of the educational legislation, it presents the pacts and the strategies of the Union towards states and municipalities that have made the evaluation a path of intergovernmental relations. It concludes that the relationship between evaluating State and federative coordination is being forged insofar as the evaluation systems are signified by the particular features to a new function of the State, in a scenario of decentralization in which the control of the Union makes possible the federative coordination from results-based agreements, large-scale evaluations, quality of education, public transparency and accountability.

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Author Biographies

Anderson Gonçalves Costa, Universidade Estadual do Ceará/ Programação de Pós-Graduação em Educação/ Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE) - núcleo de política e gestão educacional. Bacharel em Humanidades e Licenciado em História pelo Instituto de Humanidades da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB. Integra os grupos de pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem (GPPEGA-UECE) e Educação, Cultura e Subjetividade (GEPEC-UNILAB).

Eloisa Maia Vidal, Universidade Estadual do Ceará/ Programação de Pós-Graduação em Educação/ Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2000). Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará. Trabalha como pesquisadora na área de educação com temas como indicadores educacionais, gestão educacional e escolar, formação docente e recursos didáticos. Desde 2011 é coordenadora Adjunta da Universidade Aberta do Brasil na Universidade Estadual do Ceará.

Sofia Lerche Vieira, Universidade Estadual do Ceará/ Programação de Pós-Graduação em Educação/ Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem

Doutora em Filosofia e História da Educação (PUC/SP), com Pós-Doutorado pela Universidad Nacional de Educacion a Distancia, Espanha. Líder do Grupo de Pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem. Bolsista de Produtividade do CNPq. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

31-01-2019

How to Cite

Costa, A. G., Vidal, E. M., & Vieira, S. L. (2019). Large-scale evaluation in Brazil:: between federative coordination and the ethos of the evaluative State. Journal Education in Question, 57(51). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15806